26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Tipy a triky pro rodinné prázdniny

17. 6. 2008

|
Tisk
|

Vydání: 2008/25 Desatero šťastně strávených prázdnin, 17.6.2008

Jak příjemně strávit prázdniny? Každý člen rodinného společenství si představuje něco jiného. Svou roli hraje věk, dispozice (nebo indispozice) táty, mámy i dětí, k tomu spousta dalších okolností. Připravili jsme pro vás několik tipů, které mohou pomoci letní dny volna správně „seřídit“.

1) PŘÍLEŽITOST BÝT SPOLU

Během školního roku má každý své povinnosti, a tak se členové rodiny více či méně potkávají nebo míjejí. Rodiče se často musí se svou dovolenou vystřídat, aby pokryli dlouhou dobu dětských prázdnin. Stojí však za to vyhradit si dobu společně strávenou. A to i za cenu, že s hlídáním pomůže někdo z širší rodiny.

2) STRÁVIT ČAS PODLE VLASTNÍCH PŘÁNÍ
Při plánování prázdninového programu berte vážně i představy dětí. Ptejte se jich. Možná budete překvapeni, že chtějí být celé dva měsíce na jednom místě, nebo že na tábor, kde se jim vloni líbilo, letos už nechtějí. Ne všechno ovšem musíte nebo můžete uskutečnit. Co přesahuje vaše možnosti, zkuste nahradit něčím v podobném duchu.

3) BUDOVÁNÍ VZTAHŮ K MÍSTŮM, LIDEM A KAMARÁDŮM
Společně prožité chvíle pomáhají budovat přátelství. Pozvěte dítěti kamaráda na chatu nebo pobuďte nějaký čas společně s jinými rodinami. Lze tím také do jisté míry ovlivnit, s kým se bude dítě kamarádit. To platí i u starších dětí, které ale častěji potřebují trávit čas s vrstevníky bez rodičů. Děti se rády vracejí na místa, kde něco pěkného prožily, návraty mají své kouzlo a prohlubují vztah. Navíc nezatěžují děti tím, že by se musely orientovat v novém prostředí. Dovolenou typu „památky Evropy v pěti dnech“ ocení spíš středoškoláci a dospělí.

4) POVINNOSTI NEMAJÍ PRÁZDNINY
Musí se: obstarat jídlo, uklidit, prát, pečovat o domácí mazlíčky nebo ty, kteří nám jsou svěřeni – děti, nemocní. A volno neznamená nicnedělání. Naučte děti rozvrhovat si svůj čas. Ve školním roce (podobně jako u dospělých v pracovních dnech) je čas výrazně strukturován povinnostmi, určují ho okolnosti. O prázdninách je vhodná doba vést děti k tomu, aby se naučily aktivně plnit svůj čas samy, nenechaly ho „protéct mezi prsty“. Dobrá je i zkušenost, že pokud chtějí něco stihnout, musí si ráno přivstat, i když je k tomu nikdo nenutí.

5) ČAS NA HRU
Ne každý okamžik prázdnin musí být naplánován a naplněn programem. Volná hra je základní dětská potřeba, rozvíjí tvořivost a fantazii. Ve školním roce, kdy dítě jde z kroužku do kroužku, na ni zbývá málo času. Nechte je si dosyta vyhrát a hrajte si s nimi – ale podle jejich pravidel.

6) POŘÁDNĚ PROŽÍT
Nedovolte prázdniny zredukovat na videoklip. Naučte děti těšit se. Společně plánujte a připravujte, rozmýšlejte, co budete potřebovat. I to je součást prožitku – příjemná, pokud je to vklidu a včas. Vyprávějte si, co je na společné dovolené čeká, představujte si, jak to tam bude vypadat. Předestírejte dětem různé možnosti, jak dny na dovolené prožít, korigujte nereálné představy a rozvíjejte otevřenost pro možnost, že něco bude jinak. O prožitých zážitcích si zase vyprávějte, podněcujte je k vzpomínání, kreslení, vyprávění druhým lidem.

7) DOBA POZNÁVÁNÍ
Podle Komenského je nejvyšším stupněm vzdělávání cestování. Mladý člověk jím získá zkušenosti, ke kterým se nedostane. Pro malé děti může být poznávací cesta „od hradu k hradu“ zajímavá jen za určitých okolností. Historická nebo zeměpisná fakta jim mnoho neřeknou, potřebují slyšet příběh. Když se tedy chystáte navštívit nějaké zajímavé místo, připravte se: přečtěte si o něm něco (pověst, historii, zajímavost).

8) ČAS NA ODPOČINEK VŠECH
Dovolená je i stres. Naplánovat, připravit věci a zabalit pro několik dětí i dospělé je úkol hodný nejvyššího managementu. Možná by mohl tatínek tento výkon ocenit osvobozením maminky z některých aktivit, aby si i ona mohla odpočinout. Aktivní odpočinek znamená vyměnit převažující činnost dočasně za takovou, která vyžaduje jiný druh úsilí. Plánujte dovolenou tak, aby byla odpočinkem i pro dospělé, abyste si to užili všichni a nemuseli se několik týdnů vzpamatovávat.

9) BÝT SÁM SEBOU
Nejen tělo, i duše potřebuje obnovit síly. Společná modlitba a duchovní život rodiny jsou součástí výchovy. Během roku je dost důvodů, pro které se mohou dostávat do pozadí. Tu se nestihne to, jindy ono. O prázdninách, kdy si svůj čas rozvrhujeme sami, se ukáže, nakolik se jedná o důvody „objektivní“, a nebo o projev toho, jakou jim přikládáme důležitost. Zamyšlení nad životem, pořadím hodnot, vztahem s Bohem i lidmi vyžaduje vnější podmínky a návod. Můžeme je pro děti vytvořit – návštěvou poutního místa, fázováním prázdninového programu v rytmu společné modlitby nebo nabídkou duchovní obnovy starším dětem.

10) MOŽNOST UPLATNIT, CO UŽ UMÍM
Zpravidla není nutné se o prázdninách s dětmi učit. Spíše se snažte aranžovat situace tak, aby dítě mohlo uplatnit to, co se ve škole naučilo – místo telefonování může psát dopisy, při hrách počítat body, vyměřovat hřiště, vést „palubní deník“, v cizině se ptát na cestu a chodit nakupovat. Pokud je nutné se učit, udělejte z toho krátkou, ale pravidelnou událost ve stabilním čase, abyste se vyhnuli každodenním diskusím a smlouvání. Tím totiž celá událost zabere mnohem větší myšlenkový prostor, než si zaslouží.
MARIE MESANYOVÁ, Křesťanská pedagogicko-psychologická poradna Praha


Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou