26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Rodiče, připravte se! Vaše děti škola volá...

28. 8. 2007

|
Tisk
|

Vydání: 2007/35 Hurá, škola začíná, 28.8.2007, Autor: Gabriela Plačková

Jak vést děti k samostatnému učení, kolik času věnovat domácí přípravě či jak se vyhnout ranním stresům při odchodu do školy? Podobné otázky si na začátku školního roku klade asi většina rodičů.

Vrátit se po dvou měsících volna opět k pravidelnému školnímu režimu není pro dítě zrovna jednoduché. Rodiče by je proto měli už s blížícím se koncem prázdnin přelaďovat na návrat do školy. „Je dobré, když jsou děti poslední prázdninové dny doma, aby se mohly zklidnit a připravit si věci do školy,“ říká speciální pedagožka Hana Imlaufová. Rodiče můžou také s dětmi procvičit něco málo z učení. Měli by se vyhnout stresu z nakupování pomůcek na poslední chvíli, zvláště u úzkostlivějších dětí je dobré vše nachystat v klidu a včas.

Jak se vyhnout ranním stresům
Začátek školního roku také přináší nepříjemný čas brzkého ranního vstávání. Některým dětem to nedělá problémy, jiné se ne a ne přinutit vylézt z vyhřáté postele. „U každého dítěte je třeba brát ohled na jeho rychlost či pomalost. Tomu pak přizpůsobit ranní vypravování do školy. Když je v domácnosti více dětí, je dobré vyjít vstříc tomu, kdo potřebuje na přípravu hodně času, a vzbudit jej dříve,“ vysvětluje pedagožka. Stačí, když rodiče malého školáka vzbudí o čtvrt hodiny dříve, a vyhnou se nepříjemnému honění a nevhodnému srovnávání s rychlejším sourozencem. Nechávat děti spát co nejdéle není zrovna nejlepší taktika. Když se chtějí rodiče vyvarovat neustálému popohánění dětí, měli by jednoduše vstát o něco dříve, aby měli dostatek času nejprve na vlastní přípravu.

Režim při psaní úkolů
I při psaní úkolů je nutno myslet na povahu dítěte: „Některé děti si udělají úkoly hned po příchodu ze školy, aby měly povinnosti splněné, ale pak jsou děti, které si v té době potřebují odpočinout. Proto je dobré si hned na začátku školní docházky zjistit, který ze způsobů našemu dítěti vyhovuje, a ten dodržovat,“ říká Hana Imlaufová. Všední dny dítěte by měly mít stejný režim. Úkoly by se měly psát přibližně ve stejnou dobu a nejlépe na stejném místě. Režim je dobré zachovávat i ve dnech, kdy dítě chodí na nějaký zájmový kroužek. Mělo by být stanoveno, zda bude psát úkoly před odchodem do kroužku či až po návratu. „I pro rodiče je jednodušší, pokud příprava do školy probíhá podobně, protože se tak předchází zbytečným konfliktům,“ dodává Imlaufová.

Vedení k samostatnosti
Měli by rodiče děti při vypracování úkolů stále kontrolovat, nebo je nechat, aby si s nimi poradily samy? Některé děti si k úkolům sednou samy, jiné se zas musí do každého úkolu nutit a ještě musí rodiče prohlížet všechny sešity, zda se na nějaký úkol přeci jen nezapomnělo. Na takové děti se ale nemá smysl zlobit. Lepší je jim stanovit jeden dílčí úkol, který budou muset při přípravě do školy samy zvládat. Zvláště jde-li o děti, které se hůře soustředí nebo jsou hodně živé, je dobré jim v prvních letech s úkoly pomáhat, aby nebyly stresovány tím, že zapomenou učebnice nebo sešity. „Maminka může podle rozvrhu s dítětem probírat, co má mít přichystáno do školy na druhý den a ono si může samo všechny věci ukládat postupně do aktovky,“ říká Hana Imlaufová.
Je dobré, aby rodiče měli povědomí o tom, co dítě ve škole probírá. Proto i u těch hodně samostatných je vhodné sledovat, co za úkoly vypracovávají. A to i v případě, že už jsou děti starší a k úkolům nás již nepotřebují. Když se rodič upřímně zajímá o to, čím dítě ve škole žije, a ne jen o to, jaké má známky, dává mu jasně najevo svoji blízkost,“ říká speciální pedagožka. I dětem, které již chodí na střední školu, tak můžou rodiče nabídnout, že s nimi procvičí slovíčka nebo si od nich nechají převyprávět například nějakou část z dějepisu. Ne však v roli přísného zkoušejícího, ale jako laskavý rodič.

Pochvala je nejlepší motivace
Obtížně lze motivovat děti k lepším školním výsledkům hartusením, že jsou neschopné. Lépe funguje pozitivní motivace, chvála a podpora k lepšímu výsledku. „Srovnávání dítěte se spolužáky nebo sourozenci rozhodně není dobré. Když dítě s někým srovnávám, je to pro něj informace, že ho nemám ráda bezpodmínečně, ale mám k němu nějaké výhrady. U dítěte to může silně narušit jeho sebepřijetí a sebedůvěru a pochroumat ho tak do celého života,“ říká Hana Imlaufová.

Jak naložit s volným časem
„Na začátku školní docházky malé děti ještě potřebují hodně volných odpolední, aby si mohly pohrát, odpočinout si a mít dostatek času na přípravu do školy. Určitě by prvňáček neměl mít každý den nějaký kroužek,“ říká Hana Imlaufová. I děti ve vyšších třídách by měly mít alespoň dvě odpoledne volnější. „O výběru kroužků s dítětem diskutujeme a když už se dítě pro nějaký rozhodne, mělo by platit pravidlo, že ho v daném školním roce dochodí,“ upozorňuje psycholožka na nešvar častého střídání mnoha zájmových činností. Rodiče nemají u dítěte podporovat tendenci, že jakmile mu něco nepůjde nebo se mu nebude líbit, tak to vzdá a uteče z toho. Pokud dítě získá vůči některé ze svých volnočasových aktivit silný odpor, pak by rodiče měli pátrat po příčinách, ale i v případě, že by dítě kroužek opustilo, počkat s dalším až na nový školní rok.


Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou