Boží věrnost a zatvrzelost srdce

Vydání: 2004/46 Nevěra, 9.11.2004, Autor: Pavel Vojtěch Kohut

V diskusích na téma rozvodů v církvi se takřka vždy objeví argument typu: "Je nelidské a tvrdé, když církev požaduje věrnost až do smrti i po lidech, kteří už k sobě navzájem dávno nic necítí a jenom ubližují jeden druhému." Takové uvažování se zdá velmi šlechetné a laskavé, a leckdo proto podléhá přitažlivosti onoho chápavého tónu...

Ke všem životním dramatům, do nichž se člověk může dostat, je třeba jistě přistupovat s velkou citlivostí a spíše s touhou porozumět a pomoci než odsoudit. Ale v konfrontaci s Božím slovem je argumentace o tvrdosti církve, která nechce "dovolit" rozvod, demaskována přece jen jako demagogická! Zřetelně je to vidět na Ježíšově sporu s farizeji o rozlukový list. Ježíš v něm totiž používá stejného argumentu, ale v opačném smyslu, tj. v neprospěch rozvodu: "Pro tvrdost vašeho srdce vám (Mojžíš) napsal tento příkaz!" (Mk 10,5). Jinými slovy: není to církev, která je tvrdá a nelidská, když "vyžaduje" po manželích věrnost až do smrti, nýbrž jsou to přímo sami ti, kdo se dožadují rozvodu a kteří nechali ztvrdnout svým srdcím, jestliže se dostali až do stadia, kdy nejsou s to dále žít s tím, koho dřív milovali! Právem se totiž ptáme: Kam se poděla ona láska, která tu byla a kterou si ti dva veřejně slíbili kdysi "na počátku" (srov. Mk 10,6)?

PRVOTNÍ IDEÁL A BOŽÍ PLÁN SPÁSY
Ježíš pokračuje v argumentaci poukazem na prvotní ideál, vložený Bohem do lidských srdcí při stvoření: rozhodnutí opustit rodiče a připojit se k manželce (či manželovi) a splynout s ní (ním) dokonale v jedno tělo (srov. Mk 10,7-8 a Gn 2,24). Bůh je tím, kdo spojuje manžele vzájemnou láskou právě proto, že lidem dává tuto přirozenou touhu, projevující se citovou náklonností a sexuální přitažlivostí odlišných pohlaví.
To platí už v židovské perspektivě, z níž zde Ježíš vychází. Ale křesťanství jde ještě dál - v této přirozené touze totiž začíná tušit znamení Boží spásonosné lásky k lidem: v zamilovaných očích životního partnera máme kromě jeho vlastní náklonnosti k nám vytušit ještě něco mnohem hlubšího - Boží lásku, která je pro nás ochotna udělat cokoli, i zemřít. Nejde přitom o nějakou "konkurenční" lásku vůči lásce manžela nebo manželky, nýbrž o její nejvlastnější zdroj.
Když hledíme na kříž a přitom nasloucháme Ježíšovým slovům: "Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo položí život..." (srov. Jan 15,13), začínáme pomalu chápat, že Boží láska se za nás takto skutečně vydává a že je trvalá.

KRISTOVA LÁSKA K CÍRKVI V MANŽELSKÉM SVAZKU
A teprve zde odhalujeme pravý důvod "požadavku" trvalosti křesťanského manželství. List Efezanům nám je totiž představuje jako tajemství (mystérion - tedy i svátost, viditelné znamení) snubní lásky mezi Kristem a církví (srov. Ef 5,25?32): tak jako Kristus miluje svou církev a nikdy ji neopouští, nemají se opouštět ani křesťanští manželé.
Jde však o požadavek ve vlastním slova smyslu? Křesťanští manželé se stávají znamením lásky Krista a církve tím, že když se odevzdávají jeden druhému, dostávají podíl na tomto vztahu Krista-ženicha a církve-nevěsty. Vyjádřeno jinak: dostávají od Krista prostřednictvím církve onu potřebnou sílu (či, jak se v minulosti říkalo, "stavovskou milost"), aby byli věrni jeden druhému. Jejich věrnost je účastí na věrnosti Kristově.
Nejde tedy ani tak o to, že by církev vyžadovala věrnost až do smrti. Jde spíše o to, že chce ukázat křesťanským manželům velikost jejich svazku a naznačuje jim, kde najdou sílu k řešení všech obtíží, aby se jejich srdce nezatvrdilo a oni mohli milovat stále víc - až k ochotě pro druhého zemřít. Sdílet článek na: 

Sekce: Téma, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 10 2. – 8. března 2021

První papežská cesta do Iráku

František se vydává jako první papež do Iráku na čtyřdenní „pouť míru a bratrství“ – jak ji nazval chaldejský bagdádský patriarcha, kardinál Louis Raphael Sako.

celý článek


Texaský biskup: Jsem Čechoameričan

Nového pomocného biskupa s českými kořeny dostala arcidiecéze San Antonio v Texasu. Je jím církevní právník a dosavadní generální vikář diecéze Victoria GARY JANAK.

celý článek


Jsme zodpovědní za to, co sdílíme

S množstvím „alternativních pravd“ se za pandemie doslova roztrhl pytel. Zahalené do svůdného hávu „zamlčovaných informací“ vyskakují na sociálních sítích nebo…

celý článek


Nový KT ke stažení zdarma vždy od soboty

Vážení čtenáři Katolického týdeníku, po dobu mimořádných vládních opatření, která mají opět omezit šíření nákazy koronavirem, jsme se rozhodli Vám naše/vaše…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2021

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay