HOMILIE: Není kralování jako kralování

Vydání: 2021/47 Na návštěvě u papeže Františka, 16.11.2021

Titul král je snad nejproblematičtější ze všech titulů, které jsme kdy Kristu udělili. Král je totiž slovo, které snadno vyvolá nedorozumění. Jde tu o směr.

Jednou z nejrafinovanějších duchovních pastí je pokušení být jako ostatní: „Ustanov nám krále, aby nás soudil, jako je tomu u všech národů,“ žádají starší Izraele po Samuelovi (1 Sam 8,5). A také v dějinách křesťanství se hned od samého počátku povede duchovní boj právě o toto „splývání“ s ostatními, a tedy přebírání kategorií odpovídajících logice světa. Král je přece mocný, silný, bohatý, vládne, vyžaduje úctu, poklekání a padání na tvář. A tak „Hospodine, povstaň. Všem mým protivníkům rozbij čelisti, bezbožníkům vyraz zuby!“ (Ž 3,8-9). A už připisujeme Bohu vlastnosti odpovídající smýšlení naší zraněné přirozenosti, která touží po odplatě a sebeprosazení. A kostely proměňujeme v císařské sály, dokonce i s trůnem a různými žezly a jablky.

Jistě právě proto prchá Ježíš do samoty, když ho chtějí zástupy prohlásit za krále (Jan 6,15). Ví totiž velmi dobře, že jejich kategorie neodpovídají tomu, kým on ve skutečnosti je. Vždyť on představuje krále radikálně odlišného, krále, který slouží a myje učedníkům nohy, což je práce tak ponižující, že ji dokonce nesměli vykonávat ani židovští otroci, ale pouze sluhové z jiných národů. Proto se Petr tak dramaticky brání: „Ty mi, Pane, nohy umývat nebudeš. Nikdy!“ (Jan 13,8). A když Ježíš ohlašuje své utrpení, vehementně protestuje. Král nemůže skončit na kříži!

Jenže „moje království není z tohoto světa“ (Jan 18,36), slyšíme v dnešním evangeliu. Neodpovídá jeho kritériím. Kristus kraluje službou, láskou, a tedy kompletním darováním sebe sama. A právě toto velikonoční kralování je přechodem k synovskému životu. A na něm jsme ve křtu dostali účast. Jde tedy o směr.

Proč se jako církev neustále zabýváme tím, jak budeme ve světě vypadat, jaké postavení v něm budeme mít? Lehce pak církev přebírá jeho smýšlení a při prvním potrefení se začne bránit, obhajovat a podávat žaloby. Přesný opak dnešního evangelia. Směr je přece obrácený: co se stane se světem, který vstoupí do nás? My jsme ve světě, abychom byli jedno s lidmi, solidární se všemi; aby skrze naši účast na reálném životě lidí vstupoval svět do nás, do církve a tam prošel velikonoční proměnou lásky, jako se chléb ze světa stane v eucharistii Kristovým tělem. Náš král je králem, který slouží, abychom se my všichni mohli stát Božími syny a dcerami, a tedy vzájemně bratřími a sestrami. A to pak bude jiné
kralování.

P. VLASTIMIL KADLEC, OMI

 

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Ostatní, Články



Aktuální číslo 49 30. listopadu – 6. prosince 2021

Za svobodu vyznání

Už počtvrté se v Česku konala připomínka pronásledovaných pro víru Červená středa. 130 míst se zapojilo, červeně byl poprvé nasvícen také Mariánský sloup nebo česká…

celý článek


Synoda už běží napříč diecézemi

Synodální proces se už rozběhl v celé řadě farností. Zjišťovali jsme napříč diecézemi, kolik skupinek se již přihlásilo.

celý článek


Setkává se s námi tam, kde jsme

Adventní čas, do něhož jsme vstoupili, je spojený nejen s očekáváním, ale i s Izaiášovým motivem cesty. „Připravte cestu Páně, vyrovnejte mu stezky! Každé údolí…

celý článek


DARUJTE Katolický týdeník

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Předplatným KT můžete udělat radost, povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok!

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2021

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay