26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Bez Facebooku se církev už neobejde

5. 2. 2014

|
Tisk
|

Přesně před deseti lety vznikl Facebook. Tehdy o něm nikdo nic nevěděl, dnes je to však nejrozšířenější sociální síť na světě. Důležitým komunikačním kanálem je Facebook i pro církev.

Vydání: 2014/6 Vládu čeká obnova důvěry v politiku, 5.2.2014, Autor: Jiří Prinz

Sociální sítě v poslední době naplno využívá i Vatikán a papež František. Suverénně nejsledovanější je papežův profil na Twitteru, kde jeho krátké zprávy (většinou tam přibude jedna denně) sleduje přes tři a půl milionu lidí. Oficiální prezentace Vatikánu na Facebooku (News.va) pak existuje hned v pěti jazykových mutacích. Každý den se na nich objevují zprávy a postřehy o pořádaných akcích, fotografie a nejrůznější informace o dění ve Vatikánu. Nejsledovanější je španělská verze, kterou jako oblíbenou stránku označilo už téměř sto tisíc lidí. Anglickou a portugalskou verzi pak sleduje zhruba 85 tisíc lidí, italskou zhruba 30 tisíc a francouzskou jen necelých pět tisíc.

Vatikán toleruje komentáře pouze neútočné a plné respektu.

Komunikace na Facebooku není jednostranná, všechny informace odsud lze dál sdílet a komentovat. „Povzbuzujeme vás k tomu, abyste reagovali na zprávy, které zde zveřejňujeme. Komentáře se ale musejí vztahovat k danému tématu, neútočné a plné respektu k ostatním. Jinak budou vymazány,“ upozorňují správci vatikánského Facebooku. Na starosti jej má Papežská rada pro sociální komunikaci, jež při tvorbě obsahu spolupracuje s tiskovým střediskem Vatikánu, deníkem L‘Osservatore Romano, vatikánským rádiem, televizí nebo agenturou Fides.

V posledních letech se stal Facebook nepostradatelným pomocníkem i české církve. Využívají ho věřící, církevní instituce i kněží. Výjimkou není ani český primas kardinál Dominik Duka. Mezi biskupy i kněžími patří k jeho nejaktivnějším uživatelům. Informuje zde o svém programu, zveřejňuje pravidelné rozhlasové glosy a jeho prostřednictvím komentuje nejaktuálnější společenské dění.

Kardinál Duka se diskusí nebojí.

Vzhledem ke své pracovní vytíženosti nemůže být sice k Facebooku připojen 24 hodin denně, přesto podle správce jeho facebookového profilu Josefa Nerušila dění na nejrozšířenější sociální síti pravidelně sleduje. „Pan kardinál nejenže čte facebookové příspěvky, ale pokud mu to jeho časové možnosti dovolí, vyjadřuje se i k diskusím. Je to jeho osobní profil, neobjevuje se na něm tedy nic, s čím by se neztotožnil,“ říká Josef Nerušil a dodává: „Kardinálovy facebookové příspěvky jsou proto médii brána jako hodnověrný zdroj informací a již několikrát byla jeho slova, která zde vyřkl, novináři citována.“ Podle Nerušila se však zájem o kardinálův facebookový profil zdaleka neomezuje na novináře, ale zajímá širokou facebookovou komunitu, jak dokazují i četné reakce na některé jeho činy. „Nejvíce lidé reagovali při volbě papeže Františka, kde byl pan kardinál mezi voliteli, a pak před posledními volbami, když byl během rozhovoru v Českém rozhlase vypnut,“ vzpomíná Josef Nerušil.

Proč lidé chodí na Facebook?

V jednom rozhovoru mluvil kardinál Dominik Duka o důvodech, které ho přivedly k záměru zřídit si facebookovou stránku. Své rozhodnutí tehdy okomentoval slovy: „Aby bylo lépe rozuměno mým krokům i krokům samotné církve.“

Prezentace vlastních aktivit i postojů přitom patří k velmi častým motivům vstupu na Facebook. Podle psychologů je ale spektrum důvodů, které lidi přivádějí na tuto sociální síť, mnohem širší. „Necháme-li stranou mládež, která chce hlavně komunikovat, platí, že lidé od Facebooku očekávají zejména informace. Mnozí se do tamního dění ani aktivně nezapojují, jen vše sledují, aby byli – jak se říká – v obraze,“ vysvětluje psycholožka Ivana Bernardová. Očekávat, že touto cestou získáme například hlubší poznání o ostatních uživatelích Facebooku, by však bylo podle ní přehnané. „Poznat člověka lze touto cestou jen částečně. Nezapomínejme také, že mnozí zde vystupují se změněnou identitou,“ upozorňuje psycholožka.

Facebook jako nástroj evangelizace?

Mnozí křesťané se snaží využívat Facebooku k informování o životě církve, který se jich bezprostředně dotýká. Své stránky tak mají jednotlivá společenství, farnosti, diecéze, ale například i Česká biskupská konference. Ta musí v poslední době reagovat na množství útočných, až nenávistných reakcí, které u části veřejnosti vyvolalo majetkové narovnání státu s církvemi. „Diskusi o majetkovém narovnání se rozhodně nebráníme. Usměrňujeme jen příspěvky, které jsou vulgární a urážlivé,“ tvrdí vedoucí tiskového střediska ČBK František Jemelka.

Může však Facebook přinášet něco více než pouhé informace o životě církve? Lze jeho prostřednictvím třeba evangelizovat? „Naší snahou je oslovit i další skupiny lidí, kterým křesťanská víra může na mnohé otazníky jejich života odpovědět. Nechceme druhé primárně poučovat, ale sdílet s nimi náš život, naše hodnoty, naši víru,“ odpovídá metodik informačních technologií Arcibiskupství pražského P. Josef Ptáček. „Domnívám se tedy, že z tohoto hlediska je i Facebook určitým prostorem k evangelizaci – tedy ke sdílení naší víry a jejího významu – v kontextu našeho života. Náš profil na Facebooku je tak i naším osobním svědectvím okolí,“ míní kněz a připomíná, že by proto křesťané měli přemýšlet nad tím, jaké hodnoty prostřednictvím Facebooku svým přátelům představují a k čemu je inspirují.

Podle paulínky Andrey Hýblové lze prostřednictvím této sociální sítě navázat s hledajícími lidmi první kontakt a zahájit s nimi hovory o víře. „Díky Facebooku jsem začala vést dialog o víře s řadou lidí, ale k obšírnějšímu či hlubšímu představení víry se snažím setkat se s nimi osobně, popřípadě přejít na e-mailovou komunikaci. I tak ale platí, že Facebook je dnes jedním z jazyků církve, jehož prostřednictvím lze též evangelizovat,“ uzavírá Andrea Hýblová.

Podívejte se na profil Katolického týdeníku na Facebooku.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou