26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Jak píše o ženách sv. Pavel

5. 9. 2004

|
Tisk
|

Vydání: 2004/14 Žena v církvi, 5.9.2004, Autor: Jaroslav Brož

ŽENY V CÍRKVI POHLEDEM DOBY APOŠTOLŮ
Jak svatý Pavel ve svých listech pohlíží na ženy? Z některých pasáží téměř vyplývá, že je přehlížel nebo jim přisuzoval méně významné místo v církvi (žena ať v církvi mlčí) i ve společnosti (žena nemá mít moc nad mužem, nýbrž má se nechat vést). Je to způsobené dobou, ve které žil?
J. K., Olomouc


V listech apoštola Pavla je třeba odlišovat obecně platná stanoviska od příležitostných řešení životních situací, které mají často svoji působnost pouze pro určitý případ. Protože většina Pavlových listů jsou příležitostné dopisy určené jednotlivým církevním obcím, je zřejmé, že určité pasáže v nich řeší problémy křesťanů v konkrétních okolnostech.

Základní apoštolův postoj k postavení žen v novém řádu evangelia a církve je ten, že muž i žena se 'v Kristu' těší stejné náboženské důstojnosti a odpovědnosti: 'Muž ať plní ženě, čím je povinen, a stejně tak i žena mužovi' (1Kor 7,3); '...v Kristu je žena závislá na muži a muž zase na ženě' (1Kor 11,11), což následně zdůvodňuje z řádu stvoření. V Kristu 'už není muž anebo žena; všichni jste jeden v Kristu Ježíši' (Gal 3,28), což neznamená uniformitu; muž zůstává i po křtu mužem a žena ženou, ale v řádu spásy nabývají stejných podmínek.

Vedle těchto obecných křesťanských principů se setkáváme s kladným přijímáním služeb žen v misijní činnosti a v životě místních komunit. S naléhavostí vybízí apoštol k usmíření Evodie a Syntychy ve filipské církvi (Flp 4,2-3), a to proto, že byly jeho srdci blízké jako spolupracovnice při šíření evangelia; jejich nesvornost mohla být o to víc překážkou víry pro ostatní. Mezi apoštolskými spolupracovnicemi jsou dále jmenovány Foibé, Priska, Marie, Junie (pravděpodobně jméno patřící ženě v listu Římanům 16, 7, i když může být i mužskou formou) a četné další. Také mezi nositeli charismatických darů jsou ženy.

Obtíže působí obvykle dvě pasáže v 1. listu Korintským. Je třeba předeslat, že pro nás je mnohdy téměř nemožné přesně rekonstruovat okolnosti, na něž sv. Pavel v listech odpovídá. On je znal, znali je i adresáti dopisu. Proto píše zkratkovitě. Podle 1Kor 11,2-16 je pro ženu nevhodné, aby se modlila či prorokovala s nezahalenou hlavou. Židokřesťanské ženy podle židovského zvyku nechodily na veřejnosti s odkrytou hlavou. Rovněž řecké ženy, zvláště z vyšších vrstev, nosily závoj. Tento obyčej se však měnil s módou. V korintské církevní obci, která měla židokřesťanské jádro, přicházely ženy do bohoslužebného shromáždění se zakrytou hlavou. Některé z nich však zřejmě pod vlivem jistého charismatického entuziasmu ukazovaly křesťanskou svobodu odkládáním závoje. Komentátoři připouštějí i možnost, že se tu ženám otevřela možnost zdůrazňovat svoje společenské postavení, jehož projevem byla bohatost a nákladnost účesu. Podle dobových zobrazení úprava vlasů ženy z vyšší společnosti zaměstnala jednu či dvě otrokyně na několik hodin. Sv. Pavel za těchto okolností snáší argumenty z Písma a dobových zvyklostí, aby takovému neřádu při společných modlitbách zamezil. Nakonec vyzývá, aby se korintské ženy přizpůsobily běžným zvyklostem v ostatních církvích.

Výklad druhého textu, zapovídajícího ženám ve shromáždění mluvit (1Kor 14,33-35), je na výklad ještě nesnadnější než předchozí. Vyskytly se pokusy řešit jej jako pozdější nepavlovskou vsuvku nebo ho vykládat jako Pavlův zákaz rušit bohoslužbu nemístným mluvením. Podle jiných se mohlo jednat o podobnou situaci jako při pozdějším šíření gnostických myšlenek a praktik. Ty se šířily skrze ženy, prorocky promlouvající při bohoslužebných shromážděních. Zákaz mluvit se vztahoval pouze na tyto ženy (srov. 1Tim 2,11n.; 5,13).

JAROSLAV BROŽ, Th.D.
přednášející na katedře biblických věd Katolické teologické fakulty UK v Praze

Oplakávání Krista - Giottova nástěnná malba (výřez) v Capella dell´Arena v Padově

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou