Většinu škol založili nadšenci
Vydání: 2004/3 Ekumenismus, 10.9.2004, Autor: Štěpán Plaček
O CÍRKEVNÍM ŠKOLSTVÍ S DANIELEM KUCHYŇKOU
Občas je slyšet námitka:
"Já bych nedal dítě na církevní školu. Vždyť by nevědělo nic o skutečném
světě..." Církevní školy chtějí pracovat tak, aby dítě nemělo problémy při
vstupu do "skutečného" světa. V opačném případě by škola pracovala špatně.
Myslím, že se to daří a že většina těch námitek je poněkud nepřípadná. Spíše se
stává, že dítě, které přejde z jiného typu školy do školy církevní, je
překvapené, že křesťané jsou mnohdy normální lidé a že absolvent biskupského
gymnázia se nemusí stát biskupem.
Dostává se tedy žákům stejného
vzdělání jako dětem na jiných školách?
Vzdělání na církevních školách by
se od ostatních nemělo lišit, jde tu spíše o celkové ladění školy, křesťanskou
dimenzi a doplňující informace. Církevní škola by měla být vzorovou školou pro
ostatní ve vztazích k dětem, žákům, studentům. K nim by se mělo přistupovat
individuálně a podle křesťanských zásad. Jde tedy hlavně o výchovný prvek.
Křesťanský přístup je důležitý také v jednotlivých předmětech, včetně např.
biologie nebo matematiky. Vzdělávání na církevních školách by mělo být
komplexní. Žáci by měli mít přehled jak o křesťanském pohledu na svět, tak i o
jiných názorech. Žákům by se nemělo ani zamlčovat, že existují nejrůznější
negativní jevy jako pornografie, rasismus aj. Je rozhodně lepší, pokud mají
nějaké informace předem. Pokud jsou jim tyto jevy zamlčeny, mohou při setkání s
nimi zareagovat špatným způsobem.
Je o církevní školy zájem?
Zájem je jak o školy, které mohou konkurovat ve vzdělávání školám
státním, tak i o ty "pomáhající", zaměřené na děti postižené či děti ze sociálně
slabých rodin. Zájem o prvně zmiňované ústavy je dán i výsledky různých
srovnávacích testů, které dokazují, že děti z církevních škol na tom nejsou
vůbec špatně. Pro zajímavost uvedu, že na základní školu sester voršilek mají
přihlášené do školy minimálně dvě nenarozené děti, jejichž rodiče se obávají, že
by se je později už nepodařilo přihlásit.
Zmíněné voršilky údajně při
zápisu do školy musí odmítat až polovinu dětí...
I víc. I na některých
jiných církevních školách je běžné, že se na ně hlásí několikanásobek počtu
dětí, který školy mohou přijmout. Samozřejmě jiná situace je například na
některých místech v pohraničí, kde hraje svou roli také nízký počet věřících.
Proč není církevních škol více, když je o ně takový zájem?
Těch škol by samozřejmě mohlo být mnohem více. Otázkou za prvé je,
nakolik na to církev má kapacity, jestli má skutečně tolik pedagogů. Dnes je
někdy velký problém sehnat kvalitního učitele či ředitele. Nehlásí se vždy
natolik kvalifikovaní a věřící lidé, aby mohli místo převzít. Je to způsobeno i
důslednou proticírkevní politikou z období komunismu.
Myslíte, že by
nedostatek pedagogů byl problémem i v městech, jako je Brno či Praha? Na
těchto místech by to problém asi nebyl. Velká města jsou ale většinou alespoň
nějak pokryta. Větší problémy jsou s těmi malými. V Praze to vypadá, že je
církevních základních škol dost, ale většina z nich je nějak speciálně zaměřená.
V zásadě je tu jedna či dvě základní školy na milionové město, což je opravdu
málo. Potřeba tedy pokrytá není.Vedle nedostatku vhodných pedagogů je problémem
i to, že ministerstvo školství nemá pro církevní školy moc pochopení. Podle
demografické křivky vývoje po roce 1989 dětí, a tedy i žáků stále ubývá, a není
potřeba tolika škol. Ministerstvo vidí, že se obecní a krajské školy musí pro
malou návštěvnost rušit, slučovat apod. Církevní školy naopak rok od roku mají
víc a víc žáků, každým rokem se podaří zapsat jednu či dvě do sítě škol. Přesto
ministerstvo jejich vzniku velmi brání. Rozhodně to neprobíhá tak, že by
vznikající církevní škola splnila požadavky (nutné pro její vznik), a
ministerstvo by ji automaticky zařadilo do sítě škol.
Jaké jsou
důvody ministerstva?
Především ekonomické - podle úvahy: "My máme
státních škol dost, tak proč by vznikaly školy církevní? Ty nám seberou i ten
zbytek žáků, kteří chodí do škol státních." Je to poněkud nepochopitelné. Kdyby
všichni rodiče v republice měli zájem dát děti do církevních škol, tak státní
školy zaniknou. Stejně tak by logicky v případě nezájmu zanikly školy církevní.
Ale bránit jejich vzniku nějakými kvótami, to je velice špatná politika.
Příkladem současného přístupu je gymnázium na Velehradě, které si přeje zapsat
do sítě škol olomoucký arcibiskup Jan Graubner. Už po tři roky je žádost
ministerstvem pravidelně zamítána. Kromě toho na ministerstvu je též několik
desítek žádostí o rozšíření škol již existujících. Obvykle ministerstvo
rozhodne, že z ekonomických důvodů rozšíření školy nepovolí, ačkoli školy
splňují všechny předpoklady.
V čem vidíte východisko?
Církevní školy mají mocného spojence - Boha. Protivníci jej značně
podceňují. Je tu však riziko, že by tuto výhodu začaly podceňovat školy samy,
což by mohlo vést i ke krachu. To zní možná nesmyslně, ale nejsem stoprocentně
přesvědčen, že by celá církev podporovala církevní školství naplno a viděla v
něm smysluplný nástroj evangelizace. Například spousta kněží s církevními
školami nespolupracuje, stane se, že kněz se se školou rozhádá apod. Nejsem
přesvědčen ani o plné podpoře církve ze strany jejího vedení. Z některých směrů
je podpora veliká. Je vidět, že např. biskup Lobkowicz nebo biskup Duka se o
církevní školství velmi zasluhují. Mrzí mě ale, když se jiní chovají k církevním
školám nevšímavě, jakoby neexistovaly. Význam církevního školství se v církvi
poněkud podceňuje.
Mohl by zvýšený zájem a aktivita překážky
překonat?
Skoro všechny církevní školy vznikly zespoda. Vznikly tak, že
nějaký nadšenec přišel za biskupem, nechal si podepsat zřizovací listinu, škola
vznikla a potom si dobývala své místo na slunci. Školy, které vznikly proto, že
si to přál biskup, se dají spočítat na prstech jedné ruky. Je tedy hlavně na
věřících rodičích, aby projevili zájem a úsilí o vznik dalších církevních škol,
které by jejich děti mohly navštěvovat.
S dospívajícími mohou církevní školy pracovat komplexně. Díky tomu jsou účinným nástrojem evangelizace.
Snímek Jaroslav Hodík
Sdílet článek na:Sekce: Domácí, Zpravodajství, Články