26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Velikonoční festival provede zbožností staletí

26. 3. 2019

|
Tisk
|

Již za dva týdny Brno ožije každoročním Velikonočním festivalem duchovní hudby. Podrobněji o této přehlídce, která spojuje křesťanskou hudbu s příležitostí k velikonoční meditaci v chrámových prostorách, hovoří její dramaturg Vladimír Maňas.

Vydání: 2019/13 Biskupové reagují na zneužívání, 26.3.2019, Autor: Alena Scheinostová

Příloha: Perspektivy 13


 
Brněnský festival se už od počátku devadesátých let odehrává v rozmezí Svatého a Velikonočního týdne, těmito vrcholnými částmi liturgického roku se inspiruje i jeho dramaturgie. Během festivalu tedy znovuožívají duchovní skladby, které pro tento čas původně vznikly, nebo se alespoň tematikou pašijí a vzkříšení inspirovaly.
Do předem daného rámce liturgického času se snažíme vždy vetknout nějaké téma, emblém, které by propojily koncerty v obou dvou týdnech. Zároveň usilujeme o co největší stylovou pestrost. S letošním tématem „Ceremonie“ se proto pojí skladby od středověku po současnost.
První festivalový koncert se tradičně koná na Květnou neděli, ona sama je velkou, dá se říci nevyčerpatelnou inspirací. Estonec Toivo Tulev (narozený 1958) patří mezi ty významné evropské skladatele, kteří se intenzivně věnují právě duchovní tvorbě. Dvě jeho kratší skladby ostatně zazněly už na našem Velikonočním festivalu v roce 2016.
Odtud pak vedla cesta k dosud nejrozsáhlejší festivalové objednávce: pro festival, Filharmonii Brno, Květnou neděli i samotnou brněnskou katedrálu, kde se zahajovací koncert odehrává. Zhruba půlhodinová skladba s tématem Kristova příchodu do Jeruzaléma a pašijového příběhu, nazvaná „So Shall He Descend“, zazní v konfrontaci s chorálními zpěvy v podání Scholy Gregoriany Pragensis.
Temné hodinky představují nedílnou součást festivalu od roku 2012, původně jako jeho doprovodný program. Inspirací zde byla samotná liturgie Svatého týdne. Festivalové „tenebrae“ navazují na hodinkovou liturgii v závěru Svatého týdne, pro niž od konce středověku až po současnost vzniklo obrovské množství liturgických skladeb, takže je to takový nevyčerpatelný zdroj. Některé ročníky festivalu přinášejí souvislý program (Zelenkovy lamentace a responsoria v roce 2016, Gesualdova responsoria v roce 2020), v letošním roce bude naopak program hodinek velmi pestrý – bude zahrnovat varhanní recitál, barokní oratorium i Schnittkeho „Koncert pro sbor“.
Snažíme se o to, aby se festival velikonočními svátky inspiroval co nejvíce. Je tedy příležitostí k rozjímání, k setkání s duchovní hudbou v chrámových prostorách.
I když je v rozmezí pouhých dvou týdnů počet festivalových koncertů poměrně vysoký (se třemi tenebrae jde obvykle o devět akcí), snažíme se program sestavit jako souvislé putování staletími, chrámy a liturgickým časem. Přes nespornou fyzickou náročnost přibývá návštěvníků, s nimiž se opakovaně v průběhu festivalu setkáváme, za což jsme rádi.
28. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, Brno 14. 4. – 28. 4. 2019, podrobný program na

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou