26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

V supermarketu už mají Vánoce

17. 9. 2013

|
Tisk
|

Že vánoční sortiment zaplavuje obchody pravidelně ještě před adventem, už skoro nikoho nepřekvapuje. Letos ovšem bylo možné koupit Santa Clause již se školními potřebami.

Vydání: 2013/38 V supermarketu už mají Vánoce, 17.9.2013, Autor: Tomáš Kutil

Podle některých klimatologů mizí klasická struktura čtyř ročních období a jaro s podzimem se stále rozostřují a zkracují. Delší léto se tak někdy velmi rychle překlopí do začátku zimy. Jeden z velkých obchodních řetězců u nás se tento trend rozhodl vzít velmi vážně a dovést ho k dokonalosti. Už na přelomu srpna a září proto zařadil mezi svůj sortiment plné regály čokoládových vánočních figurek.

Že by tím porušoval nějaký přirozený běh roku, si řetězec vůbec nepřipouští. „Tímto nabízíme zákazníkům více času na nákup mikulášských a vánočních cukrovinek. Mají tak možnost předejít vánočnímu stresu, což lidé vítají, a již nyní hojně nakupují. Řídíme se heslem: První chutná nejlépe!“ reagoval na dotaz KT mluvčí řetězce Michael Šperl.

Tento přístup příliš nepřekvapuje ani psychiatra a teologa Maxe Kašparů. „Tahle země přestala respektovat tradice, a to zdaleka ne pouze ve slavení svátků. Vánoce ztratily význam i duchovní rozměr a staly se především záležitostí byznysu. Pak je vlastně úplně jedno, kdy se slaví,“ říká Max Kašparů. Trh je u nás podle něj bez přívlastků – odtržen od hodnot, tradice či etiky, a obchodníkům jde tak pouze o zisk a na nic dalšího se nehodlají ohlížet. „U obchodníků je to pochopitelné, ale je smutné, že to berou jako normu i zákazníci,“ dodává Kašparů.

Co však dělat, když mi rytmus nejen liturgického roku není lhostejný a chci prožívat svátky a roční období tehdy, kdy je jejich pravý čas? Ducha doby podle Maxe Kašparů jednotlivec ani větší skupina lidí nezmění, je ale možné se proti mnoha excesům účinně chránit. A nabízí dešťovou paralelu: „Když venku lije, také se nesnažím déšť zastavit, ale vezmu si deštník.“ Stejně tak je možné ignorovat výrobky, které se k dané chvíli nehodí, a především vše trpělivě vysvětlovat dětem, aby se zorientovaly v tom, co je v pořádku a co naopak nevhodné. „Reklama totiž často téměř ďábelsky útočí právě na ty nejmenší, kteří pak nabízené věci vyžadují po svých rodičích,“ uzavírá Kašparů.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou