O katolických knihách budoucnosti

Vydání: 2019/28 Velehrad: Dávejme ze sebe to nejlepší, 9.7.2019, Autor: Alena Scheinostová

Jaké knihy nabízet dnešním čtenářům, v jaké podobě je vydávat a jak přitom ekonomicky obstát – tím se zabývali zástupci několika desítek nakladatelství z různých zemí na historicky prvních Mezinárodních dnech katolických nakladatelů v Římě. Byl zde i zástupce Karmelitánského nakladatelství.


Vytvářet dobrý obsah a umět jej nabídnout čtenářům – to bylo jádrem diskuzí nakladatelských kolegů. Snímek comunicazione.va

Setkání od 26. do 29. června pořádalo vatikánské Dikasterium pro komunikaci, které zastřešuje vydavatelskou, nakladatelskou i mediální práci Vatikánu. Jeho prefekt Paolo Ruffini zahájil i zakončil toto čtyřdení přednášek, workshopů, diskusí a kulturních představení. Své plány a zkušenosti představili zástupci katolických organizací, mezi nimi například Philippe Colombet z předního francouzského nakladatelství Bayard, P. Marko Ivan Rupnik SJ z římského jezuitského Centra Aletti či účastníci z Brazílie, Indie, Jihoafrické republiky, Konga, Švédska nebo Portugalska. Vystoupili také zástupci nadnárodních společností Google nebo Amazon. Ti obrátili pozornost především k očekáváním čtenářů a k praktickým obchodním otázkám.

Jedním z témat byla výzva postupující digitalizace. „Kdyby byl Facebook národem, byl by lidnatější než Indie,“ srovnal ředitel Vatikánského knižního nakladatelství (LEV) P. Giulio Cesareo OFMConv. pro Vatican News. Katoličtí nakladatelé se proto podle něj musejí přizpůsobit době, aby „zůstali ve službě lidstvu, jež se vzhledem k minulým desetiletím velmi změnilo, ale jeho potřeba víry a setkání s Pánem zůstala táž“. Lidé v nakladatelské branži proto podle něj musejí „beze strachu obydlet současné digitální prostředí a hledat, jak s druhými budovat vztahy“.

Na papíře, nebo ve čtečce?

To znamená také zamyslet se nad budoucností tištěných knih ve srovnání s jejich elektronickou podobou či nad tím, jak se změnila očekávání čtenářů. „Ukázalo se, že s digitalizací knih nemají mnozí nakladatelé větší zkušenost. Papírové knihy výrazně převládají a také představují hlavní objem prodeje, ty elektronické jsou stále spíše doplněk,“ popsal pro KT ředitel Karmelitánského nakladatelství Martin Steiner, který je též ekonomem KT i ČBK. Jak čtenářům úspěšně nabízet, co nakladatelství vydává, bylo podle něj stejně diskutovanou otázkou, jako jaký obsah produkovat.

„Velmi mě zaujala produkce pro děti, zvláště pro ty předškolní, která u některých nakladatelů představovala až polovinu prezentovaných titulů,“ přiblížil Steiner a upřesnil: „Například americké nakladatelství Loyola Press vydává metodické příručky pro učitele náboženství z řad laiků, které dávají podněty, jak s dětmi pracovat podle příslušných pracovních sešitů. Tyto materiály, které jsou praktické a kvalitně připravené, využívají katecheté ve farnostech i církevních školách. Považuji to za velmi dobrý obchodní model, protože když se děti takto učí několik let podle téže koncepce, umožní to nakladateli vyšší náklad, a tak jsou tyto učební pomůcky díky nižší koncové ceně dostupnější.“

Jak se udržet na trhu, dobře hospodařit a úspěšně nabízet svou produkci, to podle Steinera řeší všichni nakladatelé od nejmenších po největší. „I ti, kdo se pohybují na velkých trzích, jako třeba Francouzi, musejí svou produkci pečlivě zvažovat, aby se jim ekonomicky vyplatila,“ potvrdil ekonom. „Mnohá z nakladatelství však nefungují zcela jako obchodní společnosti, ale spíše jako neziskové organizace a svou produkci vydávají díky darům a dotacím,“ dodal. Zvláště u těchto nakladatelství pak někdy vyvstává problém, že nedokážou svou produkci čtenářům úspěšně nabízet, ačkoli do ní investovaly mnoho úsilí, a nejednou i „kus srdce“. „Někdy se stane, že pak nabízejí něco, co pokládají za zcela jedinečné a výjimečné, ale téměř nic neprodají, protože se jejich předpoklad naprosto míjí s tím, co lidé poptávají,“ podotkl Martin Steiner.

Účastníci diskutovali také o tom, že by se podobná setkávání mohla pravidelně – třeba i každoročně – opakovat.

ALENA SCHEINOSTOVÁ

 

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Zahraniční, Články



Aktuální číslo 16 13. – 19. dubna 2021

Co nám covid dal a vzal

Jak se pandemie podepisuje na životě církve a samotných věřících? Přibylo online přenosů bohoslužeb, na řadě míst se lidé aktivněji zapojili do služby.

celý článek


Oltář z Brna se stěhuje do Říma

Minulou středu byla zahájena demontáž obětního stolu v katedrále sv. Petra a Pavla v Brně na Petrově. Poté 1,1 tuny těžký oltář, jehož autorem je řezbář, sochař…

celý článek


Pastorace je možná i ve virtuálním světě

Originální způsob, jak se i za pandemie setkat s dospívajícími ze své diecéze, nabízí mohučský biskup Peter Kohlgraf. V neděli 18. dubna odpoledne se za nimi vydá do online…

celý článek


Nový KT ke stažení zdarma vždy od soboty

Vážení čtenáři Katolického týdeníku, po dobu mimořádných vládních opatření, která mají opět omezit šíření nákazy koronavirem, jsme se rozhodli Vám naše/vaše…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2021

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay