26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Marie je darem pro věřící

3. 9. 2004

|
Tisk
|

Vydání: 2004/18 Vstupujeme do EU, 3.9.2004, Autor: Štěpán Plaček

O současné mariánské úctě
Úcta k Marii, Ježíšově matce, má v katolické církvi nespočetné projevy. Tato úcta dala například i v našich zemích vyrůst mnoha nádherným a dodnes hojně navštěvovaným poutním místům. Květen je tradičně pokládán církví za mariánský měsíc. Na jeho prahu se tedy můžeme porozhlédnout, jak se věřící k Marii obracejí dnes.


Velká mariánská poutní místa v naší zemi rozhodně nezejí prázdnotou. Největší moravské poutní místo, Svatý Hostýn, navštíví ročně asi 300 tisíc poutníků. Předseda výboru Matice svatohostýnské Aleš Dufek vypočítává řadu oficiálních poutí, které se zde během roku konají. Samotné sdružení Matice svatohostýnská, které poutní místo spravuje, sdružuje asi sedm tisíc členů. „Hostýn si uchovává stále ráz čistě duchovního místa. Jsme obezřetní ke všem snahám degradovat ho na pouhé turistické centrum,“ říká Aleš Dufek. Přesto se návštěvnost tohoto místa stále zvyšuje. Také na Svatou Horu u Příbrami, slavné mariánské místo, ročně zavítá asi 300 tisíc lidí. Podle zdejšího duchovního správce P. Stanislava Přibyla všichni tito návštěvníci samozřejmě nejsou věřící poutníci. Mnozí tu hledají klid a ticho. Takových lidí prý každoročně přibývá. Svatá Hora láká mnohé i kvůli tomu, že se jedná o místo krásné, které má i vysokou uměleckou úroveň. Jak uvádí P. Přibyl, díky těmto silným vnitřním důvodům předčí svou návštěvností například i hrad Karlštejn, o jehož turistický ruch se pilně stará řada cestovních kanceláří.

BAROKNÍ POZŮSTATEK?
Mnoho věřících přijíždí na Svatou Horu uctít milostnou sochu Panny Marie. Po každé mši je malá pobožnost, poté lidé přicházejí a většinou sošce Madony líbají šaty. „Když jsem na Svatou Horu přišel, tak mnoho lidí mělo s tímto uctíváním problém, že to je barokní, zastaralé, předpotopní a podobně,“ říká P. Přibyl. Dnes, po pěti letech zkušeností, však tvrdí, že tento problém mají spíše lidé starší padesáti let. Mladým lidem prý takový projev úcty většinou nevadí. „Přísné reformní myšlení, které nastoupilo po koncilu a které chtělo z katolictví vypreparovat jen to duchovní, se už odhalilo jako neživotné,“ komentuje tento přístup k viditelným projevům mariánské úcty redemptorista Přibyl. „Opět se zjišťuje, že život katolíka musí být zasazen i ve hmotných, dobře viditelných věcech. Pokud má mariánská úcta zůstat něčím podstatným v našem křesťanském životě, musí se projevit i vnějším způsobem,“ míní P. Přibyl. Podle jeho názoru to známe i z běžného života: když neprojevujeme vztah ke druhému viditelným způsobem (například objetím či občasným obdarováním), časem se vzájemně odcizíme a upadneme do lhostejnosti.

ODPOVĚĎ ÚCTY
Lidové projevy mariánské úcty nejsou odsouzeníhodné ani podle P. Pavla Dokládala, prezidenta mariánského hnutí Národní apoštolát Fatimy s centrem v bývalém klášteře v Koclířově u Svitav. Hnutí obnovilo svoji činnost na počátku 90. let. Dnes má po republice patnáct oblastních center a hojně pořádá mariánské rekolekce. „Mariánská úcta je předmětem poslušnosti víry každého katolického křesťana. Rozmanitost způsobu mariánské úcty potřebuje formaci, úsilí o ty nejčistší a nejušlechtilejší projevy,“ říká P. Dokládal: „Marii dostávají křesťané jako dar od Otce a Syna pod křížem na Golgotě. Tento dar je možné přijmout jediným způsobem: úctou.“ Podle prezidenta apoštolátu Fatimy je nejvýsostnějším projevem mariánské úcty modlitba růžence. „Tajemství této modlitby musíme objevit v její vnější kráse, ale zejména v její vnitřní účinnosti,“ říká pater Dokládal.P. Richard Machan, dogmatický teolog působící na Cyrilometodějské teologické fakultě v Olomouci, vyzdvihuje Marii jako tu, která dává jedinečnou a dokonalou odpověď na to Boží volání, které je i důvodem vzniku církve. „Marie je proto skutečným jádrem církve. Je tou, která se nejlépe dává k dispozici Otcovu Slovu. Díky tomu je pro každého jak vzorem cesty ke Kristu, tak také každému pomáhá v jeho osobní cestě ke Kristu. Podle jejího vzoru má křesťan zůstávat zcela svobodný pro Boha.“

JITŘENKA CÍRKVE
Mariánská úcta je podle P. Richarda Machana důležitá i proto, že rozvíjí naši citovost. Na druhou stranu se nesmí stát kýčem a vybičováním emocí pro ně samotné. Všechny projevy úcty k ní by měly vést ke Kristu. „Bohu se klaníme a Marii uctíváme jako dokonalý obraz Boží,“ říká teolog a dodává: „Nemám rád poklekání před sochami. Klekám před Eucharistií - ta je skutečným středem. Tento rozdíl by neměl zaniknout.“Podle patera Přibyla ze Svaté Hory musí mít mariánská úcta základ biblický, nikoli v pohádkách a legendách. „Naším pastoračním úkolem je proto také vyvracet předsudky ´příliš katolických´ věřících. To už pak někdy ani není katolická víra,“ říká a zdůrazňuje: „Maria byla člověkem jako my, byť omilostněným. Na druhou stranu ona je první z věřících, je ´jitřenkou církve´, tou, která církev předchází.“

Panna Maria Fatimská na Svaté Hoře v září loňského roku

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou