26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Proč zemřela Emily Roseová?

9. 1. 2006

|
Tisk
|

Těsně před Vánoci se na plátna českých kin dostal americký film režiséra Scotta Derricksona „V moci ďábla“, který nese v originále méně provokativní název Exorcismus Emily Rose. Jeho příběh je založen na skutečných událostech.

Vydání: 2006/2 Mladí lidé - naděje budoucnosti?, 9.1.2006, Autor: Jan Paulas

Recenze amerického filmu V moci ďábla

 

Film začíná tísnivou scénou, kdy do ošuntělého venkovského domu přichází za pošmourného počasí soudní lékař. V domě jsou všichni ponořeni do smutku a z horního pokoje, kam směřují lékařovy kroky, vychází bledý kněz a policista, který zve lékaře dál. Na posteli leží mrtvá dívka – Emily Roseová. Po následném ohledání je kněz zatčen a obviněn, že svou nedbalostí zavinil dívčinu smrt.

Obhajoby kněze se velmi neochotně ujímá renomovaná právnička Erin Brunerová (Laura Linney), která dostává úkol přimět ho k dohodě. Diecéze, do níž kněz spadá a která si právničku najala, nechce, aby se případ medializoval. Kněz však o dohodě nechce slyšet a naopak chce před soudem vydat svědectví, jak to s Emily Roseovou doopravdy bylo. Před divákem se tak zpětně odvíjí dramatický příběh, na jehož konci stojí nevydařený exorcismus a smrt dívky.

Jednoho dne opustí Emily Rose svůj klidný venkovský domov, aby mohla studovat na vysoké škole. A začnou se dít věci! V osamělé noclehárně prodělá jedné noci strašnou „halucinaci“, při níž ztratí vědomí. Od té doby dívku pronásledují děsivé temné vize a silné křeče, které ji duševní i fyzicky ničí. Lékař u ní postupně diagnostikuje projevy epilepsie a psychotické záchvaty, ale léky, které jí předepíše, nezabírají a její stav se horší. Nakonec se zoufalá Emily obrátí o pomoc na kněze, protože nabyde přesvědčení, že je posedlá ďáblem. Otec Moore (Tom Wilkinson) po dlouhém rozhodování vyhoví jejímu přání a provede exorcismus, který se ovšem nezdaří. Zanedlouho poté dívka umírá a farář je obviněn ze zabití z nedbalosti, neboť jí včas nezajistil lékařskou pomoc a poradil jí vysadit léky, které podle něj bránili účinnosti exorcismu.

Následný soudní proces staví proti sobě svět rozumu a svět víry. Hlavním žalobcem je věřící metodista, který ale v soudní síni odmítá jiné než lékařské a přísně logické závěry. Kněze naopak hájí ateistická právnička, jejíž nevíra v nadpřirozeno je v průběhu procesu nahlodána - jednak upřímnou vírou otce Moorea a jednak zvláštními okolnostmi, jež případ provázejí (jakoby proti ní stanuly samotné síly zla), takže v závěru už si není některými věcmi tak jista jako dřív. Také divákovi je ponechán prostor udělat si vlastní závěr - zda dá za pravdu nejistým lékařským zprávám o dívčině nemoci či svědectvím obhajoby, že ďábel existuje a že zbožná Emily Roseová nebyla nemocná, ale spíš mučednice. „Mým záměrem bylo natočit film, který lidi vyprovokuje a donutí je přemýšlet nad tím, v co vlastně věří,“ říká sám režisér, který se při soudní při nechal volně inspirovat Kurosawovým snímkem Rashmon.

Film balancuje mezi soudním dramatem a hororem - a v tomto napětí mezi soudní věcností a hrůznými halucinacemi, mezi denními stáními a nočními přízraky tkví hlavní atraktivnost a neokoukanost snímku. Je dokonce možno říci, že od slavného Lesterova filmu Přichází Satan! (z roku 1976) nebyla nikdy tématika ďábela ve filmu tak sugestivně podána. Ale zároveň ve srovnání s Lesterovým snímkem vyniknou i slabá místa tohoto filmu. Těmi jsou bezesporu scény zachycující ďáblovy útoky, resp. dívčiny záchvaty posedlosti. Jejich vypjatost a ukřičenost, podmalovávaná hudbou, hraničí až s dryáčnictvím (dobře se hodí do reklamních filmových upoutávek). Je to častý problém filmových tvůrců, jak vizuálně zachytit nadpřirozené jevy a přitom nesklouznout do pohádkovosti či trapné popisnosti.

Tvůrce filmu V moci ďábla vsadil na hororové podání, ale strach se právě v těchto scénách vytrácí (naopak je přítomen ve zlověstných náznacích „dáblovy třetí hodiny ranní“). Ve zmíněném Lesterově filmu nanajdeme podobné ďábelské projevy - působení Zlého zde probíhá skrytě, pod zdánlivě nevinnou tváří chlapce (lidé, kteří mu stojí v cestě, umírají na nešťastné náhody). To odpovídá i zkušenosti křesťanské duchovní tradice: ďábel působí nejraději ve skrytosti, ve stínu našich slabostí, pod záludnými motivy našeho jednání i pod rádoby zbožnými úmysly či „spravedlivými“ hněvy.

Na druhé straně je třeba říci, že samotný exorcismus je zde podán střízlivě, není líčen jako pokoutná praktika, ale jako duchovní boj dobra a zla. Kněz při exorcismu nedisponuje jinými „vyháněcími“ prostředky než modlitbou (málokdo ví, že exorcismus je svátostina). Ve filmu sice není řečeno, zda měl kněz k provádění exorcismu potřebné pověření od biskupa nebo jednal na vlastní pěst (anebo dokonce nešlo o exorcismus, ale pouze o modlitbu za osvobození), ale tyto „detaily“ jsou patrně za režisérovou rozlišovací schopností. Spíš je třeba ocenit, že zde nepropadl zažitým klišé. Rovněž zapeklitá otázka, proč vůbec Bůh dopustí, že nevinná Emily tak trpí, je ve farářově verzi zodpovězena věrohodně a přitom provokativně. Film není zkrátka tak hloupý, jak slibují reklamní filmové upoutávky.

Hodnocení: ***

* * * *

Doporučená literatura

K tématu ďábla a exorcismu vyšla v minulých letech řada publikací, z nichž vybíráme: Philippe Madre: Ale zbav nás od zlého (Karmelitánské nakl. 1993), Georges Huber: Odstup, Satane! (Zvon 1997), Charles Journet: Zlo (Krystal OP 1998), Walter Nigg: Ďábel a jeho služebníci (Cesta 1999), Gabriele Amorth: Exorcista vypráví (Karmelitánské nakl. 2000).

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou