Zpívej a kráčej dál
Vydání: 2017/46 Notre-Dame uctila padlé, 14.11.2017
Příloha: Perspektivy 46
Kdo zpívá, dvakrát se modlí, říká staré úsloví. Duchovní zpěv a liturgická hudba měly v církvi vždy své privilegované místo. U příležitosti svátku sv. Cecílie přinášíme uvedení do zásadního dokumentu amerických biskupů Zpívejte Pánu (který právě vychází česky), a to z pera učitele liturgické hudby.
Svatá Cecílie podle florentského malíře Onoria Marinariho (1627–1716). Repro KT
Své průvodcovství výše zmíněným dokumentem začnu výrokem bývalého ředitele Mezinárodního institutu pro posvátnou hudbu P. Bonifacia Baroffia OSB: „Církevní hudebníci nemají z mnoha důvodů jednoduchý život. Jednou z největších překážek pro výkon jejich služby je častá kulturní slepota a hudební hluchota kléru (klinický případ estetické slepoty). Celkový obraz současné evropské církevněhudební praxe je v mnohém směru chudý a bídný. Jistě že existují regionálně ohraničené výjimky. Ve stále šířící se poušti se vždy znovu objevují oázy, v nichž stále ještě z ducha víra vzniká a rozkvétá krása. Lze se jenom divit, když vidíme, kolik lidí ze všech vrstev Božího lidu se s větší oddaností a úsilím věnuje liturgické a hudební
službě.“
Neodvažuji se hodnotit, jaká je celková situace církevní hudby v českých a moravských diecézích, ale rád konstatuji, že vznikají vzácné tvůrčí a obětavé iniciativy, které kultivují liturgickou hudbu a zpěv. Jednou z nich je i překlad amerického dokumentu Zpívejte Pánu: hudba v bohoslužbě, který v češtině vyšel v nakladatelství Krystal OP s předmluvou královéhradeckého biskupa Jana Vokála.
Cílem tohoto pozoruhodného textu je dosáhnout základní jednoty v pohledu na liturgickou hudbu. Dokument vyšel v USA už před deseti lety, a to s podporou zdejší konference katolických biskupů. Byl všeobecně pozitivně přijat a stal se usměrňujícím i inspirujícím podnětem článků, studií a pracovních setkání.
Svěží jazyk šesti kapitol členěných do 259 článků na 80 stranách nenechá čtenáře „utonout“ v množství sdělení a postřehů. V následujících vybraných a tematicky řazených citacích se čtenáři dostává výběru podstatných informací – snad probudí zájem k osobnímu studiu vydaného dokumentu.
Odkud pramení hudba
Úvodní kapitola „Proč zpíváme“ krásně souzní s myšlenkami Benedikta XVI.: Myslím, že lze lokalizovat tři „místa“, odkud pramení hudba. Prvním jejím zřídlem je zkušenost lásky. Když jsou lidé uchváceni láskou, otevírá se jim jiná dimenze bytí, nová velikost a šíře reality. A nabádá také k novým způsobům vyjadřování. Druhým pramenem hudby je zkušenost smutku, dotek smrti, bolesti a existenciálních propastí. A nakonec třetím místem původu hudby je setkání s tím, co je božské. Dimenze naprosto jiná a naprosto velkolepá, která vzbuzuje v člověku nové způsoby vyjadřování.
Zpívat s odvahou
První velké téma přináší hned 10. článek dokumentu – aktivní účast: Svatá matka Církev jasně potvrzuje úlohu celého liturgického shromáždění v bohoslužbě. Co je ale úkolem biskupa, kněze, jáhna a vůbec liturgického shromáždění? Biskup (…) se zvláště zajímá o podporu důstojnosti slavení liturgie, o krásu posvátného místa, hudby a umění. Svým zájmem podporuje stálé hudební vzdělávání a formaci kléru a hudebníků. Starostlivou pozornost věnuje zvláště péči o hudební průpravu budoucích kněží a jáhnů.
A na jiném místě se píše: Žádný jednotlivý faktor neovlivňuje liturgii tolik jako postoj a chování celebrujícího kněze… V seminářích se v rámci kněžské formace mají kněží cvičit v tom, aby zpívali s odvahou! Ti, kteří jsou k tomu disponováni, mají při slavnostnějších příležitostech dokázat zpívat evangelium. Dokonce i kněz s velmi omezenou schopností zpívat je schopen zpívat ‚Pán s vámi‘ na jednom tónu. (…) Hlas kněze by neměl být slyšet nad hlasem shromáždění (…), měl by od mikrofonu odstoupit nebo by měl mikrofon vypnout, používá-li bezdrátový.
Více v článku, který lze nalézt v aktuálním vydání Katolického týdeníku, který je k mání elektronicky na www.katyd.cz/predplatne v řadě kostelů a ve vybraných novinových stáncích a knihkupectvích.
P. CHRISTIAN MARTIN PŠENIČKA, OPraem. Autor vyučuje liturgickou hudbu a zpěv na KTF UK a působí také jako vicerektor Arcibiskupského semináře v Praze
Sdílet článek na:
Sekce: Články, Perspektivy, Přílohy