Zní moderní hudba i z Vatikánu?

Vydání: 2010/9 Knihy mého života, 23.2.2010, Autor: Milan Tesař

V roce 1999 vzniklo ve spolupráci vydavatelství Sony Music a Rádia Vatikán CD Abba pater. Obsahovalo pasáže z promluv Jana Pavla II. přimíchané do směsi klasického zpěvu, orchestrální hudby a překvapivě i elektronického doprovodu. Přesně o deset let později přichází Rádio Vatikán (tentokrát ve spolupráci s vydavatelstvím Universal) s pokračováním.

Název nového CD Alma mater odkazuje k současnému papeži-intelektuálovi, avšak slovo „mater“ současně evokuje matku. Ústředním tématem alba je totiž Maria jako Bohorodička, naše Přímluvkyně, Pomocnice i Královna. I na tomto CD se sborový zpěv a hudba mísí s promluvami Benedikta XVI., který v klíčové předposlední skladbě Regina coeli zazpívá Vesel se, nebes Královno. Tiskové zprávy, které se loni před Vánoci objevily i v sekulárních médiích, upozorňovaly na „moderní hudbu z Vatikánu“. Ale to je třeba brát s velkou rezervou. Autoři alba (především Simon Boswell a Stefano Mainetti) se rozhodli ctít evropskou hudební tradici: zvolili klasické orchestrální aranže a sborový zpěv (částečně vycházející z gregoriánského chorálu), zatímco výpůjčky z popové instrumentace (jako naprogramované bicí v pozadí) zde prakticky nenajdeme. Naopak s popem souvisí snaha o líbivost, kterou se naštěstí podařilo skloubit se složitější strukturou některých kompozic. Z melodických motivů převzatých z populární či lidové hudby upozorňuji například na předehru skladby Mater ecclesiae, která připomíná irské balady. Jediným odvážnějším úkrokem je skladba Advocata nostra, ve které její autor, marocký představitel tradiční pouštní kultury Nour-Eddine, využil melodických postupů arabské hudby. Pokud by album mělo být skutečně „moderní“, jednou z cest by mohla být právě reflexe jiných, neevropských kultur. Nejen jako odraz jednoho z hlavních trendů v současné hudbě, ale také jako znak univerzality církve. V závěrečné skladbě Magistra nostra například Svatý otec hovoří o Latinské Americe do zvuku evropské hudby. Logicky se přece nabízelo využití latinských rytmů, které by invenční skladatel dokázal propojit i se strhujícím finále alba, kterým je motiv Kristus vítězí. Mimochodem, tato vhodně zvolená tečka vyjadřuje směřování (skrze Marii) ke Kristu, a tím pádem i k nebeskému Otci. Kruh se tak uzavírá a obě vatikánská alba tvoří i tematicky jeden celek.

Alma mater. Music from the Vatican. Featuring the Voice of Pope Benedict XVI. (Universal 2009)

Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Zahraniční, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 38 19. – 25. září 2023

30 let spojují Východ se Západem

V Mnichově se sešli 12.–14. září příznivci, dárci i příjemci pomoci nadace Renovabis. Ta již 30 let podporuje křesťanské projekty ve střední a východní Evropě.…

celý článek


Slovenská mise kardinála Parolina

Státní sekretář kardinál Pietro Parolin – „druhý muž Vatikánu“ navštívil minulý týden Slovensko. Tři dny zde putoval ve stopách papeže Františka přede dvěma lety.

celý článek


Domov a přijetí budou vždy v kurzu

Diecézní centra života mládeže vznikala před třiceti lety s nadšením ze svobody. Zakladatel a první vedoucí centra Vesmír v královéhradecké diecézi Mons. PAVEL ROUSEK…

celý článek


Jak měnit čtvrť k lepšímu?

Pomalými krůčky ke změně k lepšímu, která vytrvá, by se dala charakterizovat myšlenka „komunitní práce“, která vtahuje obyvatele vyloučených lokalit do veřejného…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2023

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay