Z jednoho obrazu dvě umělecká díla

Vydání: 2019/19 Svatý otec v zemi růží, 7.5.2019, Autor: Jana Praisová

Příloha: Perspektivy 19

Vzácný gotický deskový obraz Madony z Těrlicka se po několika staletích, kdy byl skrytý pod mladšími přemalbami a ozdobami, opět představí světu v rámci Otevřených chrámů 2019 ostravsko-opavské diecéze.


Ozdoby a přemalby na obraze Panny Marie ustavičné pomoci (vlevo) zakrývaly zapomenutý poklad – jedinečnou pozdně gotickou deskovou malbu Madony (vpravo). Snímky archiv NPÚ a ČTK

Že vůbec existuje, objevila restaurátorka Romana Balcarová při opravě obrazu Panny Marie ustavičné pomoci z kostela sv. Vavřince v Těrlicku-Kostelci. Pustila se do obnovy tohoto barokního obrazu, avšak pod textiliemi a papírovými a kovovými ozdobami objevila s pomocí rentgenového snímání a dalšími provedenými průzkumy souvislou vrstvu vysoce kvalitní, pozdně gotické deskové malby Korunování Panny Marie. Kromě textilních doplňků byla původní gotická malba překryta vrstvou zlacení a dvěma vrstvami maleb tváří Matky a Dítěte. Jedna byla datována do období baroka a druhá pocházela z 19. století.

Díky objevu středověké malby bylo nutné kompletně změnit přístup k restaurování díla. „Po odstrojení obrazu jsme museli přepracovat koncepci restaurování a způsob jeho prezentace,“ vysvětluje Andrea Stanieková z Národního památkového ústavu a pokračuje: „Stav částí dřevěných desek, na nichž je obraz namalován, byl velmi špatný. Díky způsobu uchycení doplňků z kovu, textilu a papíru pomocí hustě zabitých drobných hřebíčků přímo do dřevěných desek se rozhodlo, že restaurátoři nejprve vytvoří přesnou kopii současné podoby obrazu s použitím originálních ozdob a ve druhé fázi zrestaurují pozdně gotickou deskovou malbu.“

Z jednoho obrazu tak vznikla dvě umělecká díla – gotická Madona a obraz Panny Marie podle malby z 19. století. Po čtyřleté restaurátorské práci se jejich cesty rozdělily. Obraz Panny Marie se vrátil na své místo do Těrlicka, gotická Madona našla po dobu trvání projektu Otevřené chrámy místo v kostele sv. Václava v Ostravě. Vzácná památka je vystavena za zvýšených bezpečnostních opatření. Obraz bude po celou dobu střežen zabezpečovacím systémem ve spolupráci s Městskou policií.

Jana Praisová



 

Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Kultura, Články



Aktuální číslo 16 13. – 19. dubna 2021

Co nám covid dal a vzal

Jak se pandemie podepisuje na životě církve a samotných věřících? Přibylo online přenosů bohoslužeb, na řadě míst se lidé aktivněji zapojili do služby.

celý článek


Oltář z Brna se stěhuje do Říma

Minulou středu byla zahájena demontáž obětního stolu v katedrále sv. Petra a Pavla v Brně na Petrově. Poté 1,1 tuny těžký oltář, jehož autorem je řezbář, sochař…

celý článek


Pastorace je možná i ve virtuálním světě

Originální způsob, jak se i za pandemie setkat s dospívajícími ze své diecéze, nabízí mohučský biskup Peter Kohlgraf. V neděli 18. dubna odpoledne se za nimi vydá do online…

celý článek


Nový KT ke stažení zdarma vždy od soboty

Vážení čtenáři Katolického týdeníku, po dobu mimořádných vládních opatření, která mají opět omezit šíření nákazy koronavirem, jsme se rozhodli Vám naše/vaše…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2021

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay