Vymalované Boží hřivny
Vydání: 2018/20 Rekordní Katolické dny i s Čechy, 15.5.2018, Autor: Karolína Peroutková
Příloha: Doma
Přejete si mít doma dítě, které by dohlédlo dál než k nejbližší zatáčce? A nebálo se k ní vydat i přes mnohá stoupání, výmoly a překážky? Směřujte ho k umění. Pokud jej podpoříte, k cíli dojde. Navíc s úsměvem a písní na rtech.
Namaluj cokoli, co je na nebi. Ilustrační snímek archiv ZUŠ Open.
Kdekdo si vzpomene na tu vůni z dětství: voněl tak kov prvních fotoaparátů, zavála při otevření pouzdra dědečkovy trubky, možná ji někdo našel v krabici prošlých olejových barev. Anebo to byla chvíle vytržení při výjimečném koncertu, divadelním představení či před krásným obrazem. Jiného zase okouzlil osvícený pedagog a nejčastěji zde vypomohla „liduška“, dnešní „zuška“ neboli základní umělecká škola. Taková poodhrnutí opony, kdy je možné zahlédnout plody krásného umění a odhalit Boží hřivny, leckoho ovlivní na celý život.
Při prvních vystoupeních malých hudebníků můžeme snadno vycítit jejich úsilí korunované radostí z výsledku. Blíží se celorepubliková akce ZUŠ Open (24. 5.), která veřejnosti představí mnoho dětských vystoupení – a můžeme jen hádat, nakolik se zde úsilí prolíná s talentem. Ten je vrozený, což obecně uznávají dětští psychologové, ale jako rodiče a učitelé můžeme celou řadu dovedností svých potomků ovlivnit a podpořit. „Na nás dospělých záleží, jakým způsobem děti motivujeme, aby vnímaly hudbu, výtvarné umění nebo tanec. Můžeme s nimi zpívat, hrát si, ukazovat na krásné věci kolem. Spousta dovedností se dá vychovat,“ říká sopranistka a hudební manažerka Irena Houkalová.
Vnímat krásu života
A jaké plody dětem přinese taková naše snaha? „Uměním obohacené děti mají tvůrčí přístup k životu, dokážou své myšlení obohatit o nápady plné fantazie. Nebojí se také představit své nápady druhým,“ podotýká ředitel pražské Základní umělecké školy Jana Hanuše Miloslav Tengler. K tomu jim právě na „zušce“ napomáhá příprava ke zvládání pracovních úkolů, práce na detailu, snaha vyniknout, upozornit na své dovednosti a spolupráce s vrstevníky. „Naučíme-li děti interpretovat umění, naučíme je i přijímat život v celé jeho kráse,“ dodává ředitel.
Nečekaným přínosem je radost, kterou často prožívají ti, kteří se touto prací živí. Ponoření se do tvorby a hledání nových cest k sebevyjádření bývá často vstupenkou do jiného světa.
KAROLÍNA PEROUTKOVÁ
Sdílet článek na: