V supermarketu už mají Vánoce

Vydání: 2013/38 V supermarketu už mají Vánoce, 17.9.2013, Autor: Tomáš Kutil

Že vánoční sortiment zaplavuje obchody pravidelně ještě před adventem, už skoro nikoho nepřekvapuje. Letos ovšem bylo možné koupit Santa Clause již se školními potřebami.

Sotva skončila letní vedra, začíná plnit obchody vánoční zboží. Snímek Aleš Masner

Podle některých klimatologů mizí klasická struktura čtyř ročních období a jaro s podzimem se stále rozostřují a zkracují. Delší léto se tak někdy velmi rychle překlopí do začátku zimy. Jeden z velkých obchodních řetězců u nás se tento trend rozhodl vzít velmi vážně a dovést ho k dokonalosti. Už na přelomu srpna a září proto zařadil mezi svůj sortiment plné regály čokoládových vánočních figurek.

Že by tím porušoval nějaký přirozený běh roku, si řetězec vůbec nepřipouští. „Tímto nabízíme zákazníkům více času na nákup mikulášských a vánočních cukrovinek. Mají tak možnost předejít vánočnímu stresu, což lidé vítají, a již nyní hojně nakupují. Řídíme se heslem: První chutná nejlépe!“ reagoval na dotaz KT mluvčí řetězce Michael Šperl.

Tento přístup příliš nepřekvapuje ani psychiatra a teologa Maxe Kašparů. „Tahle země přestala respektovat tradice, a to zdaleka ne pouze ve slavení svátků. Vánoce ztratily význam i duchovní rozměr a staly se především záležitostí byznysu. Pak je vlastně úplně jedno, kdy se slaví,“ říká Max Kašparů. Trh je u nás podle něj bez přívlastků – odtržen od hodnot, tradice či etiky, a obchodníkům jde tak pouze o zisk a na nic dalšího se nehodlají ohlížet. „U obchodníků je to pochopitelné, ale je smutné, že to berou jako normu i zákazníci,“ dodává Kašparů.

Co však dělat, když mi rytmus nejen liturgického roku není lhostejný a chci prožívat svátky a roční období tehdy, kdy je jejich pravý čas? Ducha doby podle Maxe Kašparů jednotlivec ani větší skupina lidí nezmění, je ale možné se proti mnoha excesům účinně chránit. A nabízí dešťovou paralelu: „Když venku lije, také se nesnažím déšť zastavit, ale vezmu si deštník.“ Stejně tak je možné ignorovat výrobky, které se k dané chvíli nehodí, a především vše trpělivě vysvětlovat dětem, aby se zorientovaly v tom, co je v pořádku a co naopak nevhodné. „Reklama totiž často téměř ďábelsky útočí právě na ty nejmenší, kteří pak nabízené věci vyžadují po svých rodičích,“ uzavírá Kašparů.

Sdílet článek na: 

Sekce: Články, Domácí, Zpravodajství

Diskuse

To je vtip marketingu Michal 18.9.2013 01:22

Zobrazit vše Zobrazit vybrané

Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 20 11. – 17. května 2021

Statečný patron lidí od vody

Na konci května uplyne 300 let od blahořečení sv. Jana Nepomuckého. Slavit se bude nejen v jeho rodném Nepomuku.

celý článek


Síla, kterou má jednota

Desítky duchovních různých církví se 8. května připojily ke společné Deklaraci smíření v Praze na Bílé hoře, kde se před 400 lety odehrála známá bitva.

celý článek


Soudce, který se nebál mafie

Nového patrona mají od minulé neděle právníci a soudci. Je jím Sicilan Rosario Livatino, kterého pro jeho důslednou službu spravedlnosti zastřelila mafie Stidda v září 1990.

celý článek


Konfrontační styl je zničující

Publicista, pedagog, skaut, mediální analytik, člen redakční rady Perspektiv KT JIŘÍ ZAJÍC slaví sedmdesátiny. Některé své životní role a postřehy přibližuje v rozhovoru.…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2021

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay