12.–18. března 2024
Aktuální
vydání
11
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Jak vytvořit dobrý farní web?

14. 3. 2012

|
Tisk
|

Vydání: 2012/11 Kardinál Duka poodkrývá lidické tajemství, 14.3.2012, Autor: Jan Šedo

Stovky farností v Česku už řešily otázku: máme si vytvořit svůj farní web, nebo ho nepotřebujeme? Z počáteční nedůvěry postupně vyrostla řada skvělých projektů a vzorů, které se v řadě případů dále rozvíjejí a velmi dobře fungují. Církevní dokumenty i současný papež hovoří jasně: komunikujme se světem všemi způsoby.

Ne všichni ale výzvu v minulosti stihli vyslyšet, a tak nové webové stránky neustále vznikají. Na co si tedy musí dát farnost pozor, aby její web skutečně plnil svou funkci?

Obvykle není dobré dělat něco jen proto, že to dělají ostatní. Dříve než farnost začne přemýšlet nad obsahem a vzhledem stránek, měla by si umět odpovědět na otázku, proč svůj web vlastně chce. Každá farnost bude mít pravděpodobně trochu jiný důvod. Podle P. Jiřího Peška, který spravuje stránky choceňské farnosti, se díky jejich webu například snoubenci s dostatečným předstihem dozvídají, jak konkrétně bude jejich příprava na manželství probíhat. P. Josef Ptáček (centrumbarrandov.cz) zase říká, že díky webu jejich farnost obdržela poměrně vysoké finanční dary od lidí, kteří mají k regionu vztah, ale do kostela pravidelně nechodí. „Zaznamenal jsem také více zájemců o křest a výuku náboženství, neboť pro lidi je nyní mnohem snazší najít potřebný kontakt a bližší informace o farním společenství,“ dodává P. Josef Ptáček. Petr Novotný z jaroměřické farnosti ještě doplňuje, že společná práce na farním webu může propojit i různé menší skupinky, které ve farnosti existují, a často poskytne dalším lidem příležitost zapojit se do chodu farního společenství.

ALESPOŇ DVA LIDÉ

Průzkum mezi webmastery farních stránek ukázal, že stránky se daří udržovat tam, kde se o ně aktivně starají alespoň dva lidé a místní farář se o ně zajímá. Jeden farník si často vezme na starost spíše technickou stránku věci a druhý se soustředí na obsah. Není to jen kvůli tomu, že by každý byl šikovný na něco jiného, ale je to dobré i pro dlouhodobou údržbu webu. Často se totiž stává, že jeden ze správců přestane na webu pracovat (přestěhuje se, onemocní, má více starostí o rodinu…) a druhý pak dokáže převzít jeho část úkolů a lépe zaučit někoho nového. Určitě je dobré zvážit také spojení sil s okolními farnostmi. Například farnosti v děkanátu Bílovec se dohodly a vytvořily si společnou prezentaci na stránkách bilovec.dekanat.cz. Programuje je jeden programátor a každá farnost mu dodává své informace. Ze zmíněného průzkumu dále vyšlo najevo, že mnoho lidí i bez zkušeností s tvorbou webu dokázalo zařídit nebo přímo vytvořit velice pěkné stránky. V každé farnosti je ale pravděpodobně člověk, který něco podobného řešil v práci, případně zná někoho, kdo se v tvorbě webů orientuje, nebo se tím dokonce živí.

WEB „NA MÍRU“

Při uvažování o obsahu webových stránek není dobré vycházet z toho, co je na internetu možné, ale zda je to opravdu potřeba. Vždy je dobré mít na paměti návštěvníky stránek a nezahltit je spoustou zbytečných věcí.

Farníkům může web posloužit třeba tehdy, když v ohláškách přeslechnou informaci nebo se z nějakého důvodu (nemoc, dovolená aj.) nemohou zúčastnit nedělní bohoslužby ve své farnosti. Uživatelé Facebooku mohou zase sdílet odkazy na články a pozvánky se svými kamarády. Nejen novým farníkům mohou stránky pomoci s rychlejší integrací do farnosti (dozví se, kdy se schází pěvecký sbor, jak se zapojit do ministrantské služby, nebo praktické informace k přípravě na přijetí svátostí). Hosté z jiných farností pak ocení rozpis bohoslužeb hlavně v době dovolených.

Další skupinou návštěvníků farních stránek, na kterou se snadno zapomíná, jsou lidé hledající. Farnost je pro ně často bránou k církvi – na internetu stejně jako v reálném životě. Takový člověk si často klade otázky: „Čemu ti lidé, které znám, vlastně věří? Co v tom kostele dělají?“ S překvapením může zjistit, že farnost se neomezuje jen na nedělní bohoslužbu v kostele, a může začít postupně objevovat bohatší tvář křesťanství. Proto je dobré mít na stránkách základní věci o víře a odkazy na další samostudium. Nejlepší však je, nachází-li se na webu i konkrétní pozvánka na akci pro hledající – například na kurzy Alfa.

ZAČÍT POZVOLNA

Než se pustíme do realizace, je také dobré promyslet možnosti farnosti a držet se pravidla „méně je více“. Občas je totiž lepší stránky nemít, než je mít plné zastaralých informací. Většině farností proto doporučuji začít stránkou se základními informacemi – kontakty, rozpisem pravidelných bohoslužeb a aktivit (na farních webech nejnavštěvovanější obsah) – a potom například zkusit každý týden vyvěsit elektronickou obdobu ohlášek. P. Ladislav Kunc však varuje, že není dobré úvádět na internetu úplně všechno, co se ohlašuje členům farnosti v kostele – například množství peněz vybraných ve sbírce. Postupně může farnost přidávat další stránky či pravidelné rubriky.

 

navazující článek:
Je potřeba zvolit správné „nářadí“

Při tvorbě webových stránek je neméně důležité zvolit odpovídající technické řešení. Způsobů, jak udělat web, je totiž několik a jejich náročnost i to, jaké možnosti následně svým tvůrcům nabízejí, jsou značně rozdílné.

Nejjednodušší cesta k vytvoření webových stránek je využít internetových služeb jako www.webnode.cz, které umožní vytvořit jednoduchý web bez jakékoliv předchozí znalosti tvorby takových stránek. Vyberete si jednu z připravených šablon a potom už jen plníte stránky informacemi. Tento postup je vhodný pro jednoduché stránky, kde není nic netradičního. Následně je nutné platit měsíční poplatek, který ale není vysoký, nebo strpět na farním webu reklamu.

Další možností je využít jeden ze známých redakčních systémů. Ty zná mnoho lidí, kteří často ochotně pomohou s jejich instalací (třeba přes diskusní fórum na stránkách dotyčného systému). Díky redakčním systémům se na tvorbě webu může podílet více lidí. Jak ukázal náš průzkum, nejčastěji se pro farní stránky používají systémy Joomla, Drupal a Word-
press. Wordpress se hodí spíše na tvorbu jednodušší stránky, na Joomle a Drupalu se dají postavit velice komplexní weby – každý redakční systém totiž obsahuje velké množství variant a grafických šablon. A jejich aplikace není obtížná – P. Petr Hruška, který byl v této věci naprostý laik, sepsal své zkušenosti s tvorbou webu na systému Joomla na stránkách své farnosti www.farnostcheb.cz.

KAM STRÁNKY ULOŽIT?

Systém je ale potřeba nainstalovat na tzv. webhosting (což je místo, kde je web uložen), přičemž na internetu existuje spousta jeho komerčních poskytovatelů. Najdete zde i webhostingy zdarma, ale u nich musíte většinou snést ne vždy vhodnou reklamu. Rozumným kompromisem je projekt webhosting www.
farnost.cz
, kde každá farnost platí podle svých momentálních možností a provozovatel z takto získaných prostředků financuje provoz ser-
veru. Na tomto webhostingu je možné mít navíc adresu stránek ve tvaru neco.farnost.cz (např. rumburk.farnost.cz). Další možností je mít vlastní doménu ve tvaru www.neco.cz. Ta stojí přibližně 200 korun ročně.

Je také možné si kompletně naprogramovat stránky pomocí programovacích jazyků PHP a HTML. Osobně ale tuto možnost nedoporučuji, protože se takové stránky špatně udržují a jsou příliš závislé na jejich programátorovi.

VZHLED AŽ NA PRVNÍM MÍSTĚ

Grafice (vlastnímu vzhledu) stránek se někdy přikládá příliš malá či příliš velká váha. Amatérská grafika může všechnu práci vloženou do webu znehodnotit. Na druhé straně hezká grafika nezachrání špatný obsah. Pro její tvorbu je potřeba cit a zkušenost, všechno ostatní o tvorbě webu se dá nastudovat na internetu. Proto je dobré zvážit při tvorbě grafiky využití odborníka, což nemusí znamenat, že si musíte nachystat peněženku. Spousta designerů nabízí předpřipravené šablony zdarma – například na http://www.templatesdock.com/. Rozhodnete-li se pro spolupráci s profesionálem, věnujte náležitý čas přípravě. Není dobré poslat mu pouze fotku farního kostela. Je to sice viditelná dominanta, ale farnost (a vůbec celá církev, kterou takové stránky z velké části také reprezentují) je něco víc: společenství, služba druhým…

Zveřejněním internetových stránek vše teprve začíná. Nejdůležitější je udržovat na nich aktuální informace (a ty neaktuální se nebát mazat, pokud web neobsahuje zároveň archiv). Nedostatek aktuálního obsahu bývá totiž na stránkách větší a častější problém než jejich technická úprava. Kromě toho, že farníkům oznámíme vytvoření webu, je dobré požádat o umístění odkazu na tyto stránky u spřízněných organizací (např. obce, biskupství) a na oplátku zase umístit na stránky farnosti odkaz na ně.

Pokud byste potřebovali poradit, rád vám případné dotazy zodpovím na: jan.sedo@farnost.cz

Užitečné odkazy:

  • farnost.cz - webhosting křesťanských stránek za dobrovolný příspěvek na provoz serveru
  • webnode.cz - jednoduchý nástroj pro online tvorbu webových stránek pro které nejsou potřeba žádné technické znalosti
  • cs.wordpress.org/ - české stránky redakčního systému Wordpress
  • www.drupal.cz/ - české stránky věnované redakčnímu systému Drupal
  • www.joomlaportal.cz/ - české stránky věnované redakčnímu systému joomla
  • http://www.templatesdock.com/ - šablony zdarma
  • http://www.jakpsatweb.cz/ - pro ty, kteří se chtějí dozvědět více o tom jak se tvoří weby (především v HTML a CSS) s aktivním fórem, kde vám ostatní rádi poradí

Pro inspiraci:

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou