26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Dobrého kantora jen diplom nestvoří

28. 8. 2007

|
Tisk
|

Vydání: 2007/35 Hurá, škola začíná, 28.8.2007, Autor: Gabriela Plačková

Doba, kdy byla autorita učitele samozřejmostí, je už nenávratně pryč. Stejně tak dnes těžko najdete školu, ve které by větší část učitelského sboru tvořili muži. S velikou převahou školství vévodí žena. Proč dnes touží tak málo mužů po tom stát se učiteli? Skutečně za tím stojí jen nízké platy ve školství? A jaký by vůbec dnes měl být „ideální“ učitel? O tom jsme si povídali s psychoterapeutem a učitelem – Jakubem Hučínem.

Učitelé si dnes hodně stěžují, že mladí lidé neuznávají žádné autority a že mají problém děti vůbec při výuce ukáznit. Myslíte, že jsou děti v současné době skutečně jiné než dříve?

Jsem velkým obhájcem mladé generace a nesouhlasím s tím, že ta dnešní nemá úctu k autoritám. To není úplně pravda: dnešní mladá generace nemá úctu k autoritářství, ale k autoritám ano. Problém je, že skutečné autority se jen těžko hledají. A z vlastní učitelské praxe vím, že mladí lidé po autoritách prahnou, potřebují je a věnují hodně snahy tomu, aby měli vztahy s kantory dobré.

Proč dnes podle vás počet žen ve školství bezkonkurenčně převažuje nad muži? Jakoby se muži učitelování vyhýbali...
Myslím, že muže k tomu vede celá řada důvodů, počínaje ekonomickými. Od muže se stále ještě očekává, že rodinu finančně zajistí, a tak muži hledají místa, kde budou mít víc peněz, protože ty jim rozhodně školství nenabízí. Když už nějaký muž učiteluje, pak má většinou ještě nějaké druhé zaměstnání. Dalším důvodem je současná krize mužské role. Muži mají problém najít si své místo ve společnosti, ve které byli vytlačeni ze své tradiční pozice. Muži najednou vidí, že ženy jsou v mnohém schopné je zastat a někdy dotyčnou práci vykonávají i lépe. A tak si kladou otázku: Co máme vlastně dělat? Kde je naše místo? Je-li mužská role v krizi v celé společnosti, je v krizi i ve školství.

A proč jsou muži ve školství ženami nezastupitelní?
V procesu zrání dítěte sehrávají velmi důležitou úlohu takzvané identifikační vzory. To jsou osoby, se kterými se dítě ztotožňuje, napodobuje je a přebírá jejich hodnoty. Prvními takovými vzory jsou rodiče a dalšími se stávají právě učitelé. A protože jsou na světě muži a ženy, je důležité, aby identifikační vzory byly jak mužské, tak i ženské.
Značnou část svého času tráví muži mimo svůj domov v práci, děti se s nimi tak nesetkávají ani ve své rodině a když nenarazí na muže-učitele, pak ani ve škole. Kvůli tomu vyrůstá generace chlapců, která přichází do kontaktu s mužským světem tak málo, že neví, jak vlastně vypadá. Na druhou stranu se setkávám s řadou mužů, kteří svou úlohu ve výchově dítěte upřímně hledají. Hledají ji obtížně, ale když se jim ji podaří najít, je to poklad.

Postavení učitele je dnes ve společnosti jiné než dříve. Tehdy měl kantor autoritu, kterou vesměs všichni respektovali...
Rozdíl mezi postavením učitele v tradiční a současné společnosti se podobá situaci v jiných oblastech společnosti, které vycházejí z její sociální struktury a které jsou přirozeně zakotvené v nějaké instituci. Společnost nabízela určité instituce – ať již vzdělávací, politické nebo i náboženské, jejichž samotná existence stačila k tomu, aby je druzí respektovali. Učitel dříve zastupoval jednu z těchto institucí, a to do značné míry stačilo, aby ho lidé respektovali. Osvícenství zpochybnilo postavení institucí – zpochybněna byla vládnoucí moc, církev i vzdělávání. Dnešní postmoderní společnost již neposuzuje instituce a role, ale posuzuje individuální kvality člověka.
Zajímá ji, jak je člověk schopen svoji roli plnit. Pro naši společnost už není podstatné, že někdo je učitel, ale jaký je učitel.

A jaký by měl takový ideální učitel dnes být?
Důležité je vědět, že celý vzdělávací proces je zcela zásadně ovlivněný osobností pedagoga. Proto je podstatné, aby byl učitel zralý, vnitřně bohatý, vstřícný a tolerantní člověk. To jsou ale věci, které ho fakulta nenaučí. Samozřejmě je třeba, aby měl také nějaké teoretické znalosti, ale prvořadé jsou podle mého názoru jeho osobnostní kvality. Když se někoho zeptáte, co si pamatuje ze školy, pak to budou daleko spíše osobnosti kantorů než teoretické znalosti. Úplně klíčovou kvalitou kantora je, že má děti rád. I když bude zvládat řadu pedagogických technik a bude mít výborné vědomosti, ale děti mít rád nebude, ony to vycítí a hodiny se mu dařit nebudou. Vztahová rovina je pro dítě nesmírně důležitá a čím je dítě mladší, tím je pro něj dobrý vztah s učitelem důležitější.

Říkal jste, že k takovému přístupu nejsou budoucí pedagogové vedeni. Co myslíte, že by bylo na jejich přípravě k učitelskému povolání třeba změnit?
Západní kultura je zaměřená zejména na informace a od toho se odvíjí i to, jak jsou pedagogové na své povolání připravováni. Budoucí učitelé chodí na přednášky, získávají informace, které musí na zkouškách odříkat, a když to dokáží, má se za to, že jsou úspěšně připraveni na pedagogickou kariéru. Mít deset diplomů ale neznamená být dobrým učitelem. Bylo by třeba, aby budoucí učitelé měli možnost poznávat sami sebe, sami se sebou pracovat a osobnostně dozrávat – k tomu jsou dobré různé sebezkušenostní či zážitkové kurzy. Znovu říkám – nechci v žádném případě popírat důležitost informací, které musí budoucí pedagogové získat, samozřejmě musí být i odborně erudovaní, ale zároveň je chyba, že se klade tak malý důraz na jejich osobnost a jejich vztah s žákem.
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou