Také v létě musíme jezdit ekologicky

Vydání: 2010/29 Víra za mřížemi, 14.7.2010

Se zájmem jsem si přečetl odpověď o nezbytnosti ekologické jízdy a uvítal bych víc konkrétních rad. Na co se za volantem zaměřit v nastávajících letních měsících, abychom co nejméně škodili lidem a Boží přírodě?

Jakmile průměrná teplota vystoupí nad +7°C, je třeba auto „přezout“ ze zimních na letní pneumatiky, protože umožní cca o 0,2 l nižší spotřebu. Ať je jakékoli počasí, jeden z mála technických faktorů, jimiž můžeme na svém vozidle nižší spotřebu ovlivnit, je správné huštění pneumatik. Jejich kontrola se doporučuje alespoň jednou za měsíc, a to zastudena, před jízdou. Doporučené huštění většinou najdete na štítku víčka nádrže, kde jsou udány dvě hodnoty: při obsazení pouze řidičem a pro plně obsazené auto. Pro nízkou spotřebu se držme tlaku předepsaného pro plné zatížení. Při tomto huštění má vozidlo navíc lepší jízdní vlastnosti a pneumatiky se méně opotřebovávají. V teplejším období nemusíte mít obavy, že motor po vypnutí znovu nenaskočí. Stojíte-li tedy na křižovatce, v koloně nebo u závor, vyplatí se motor vypnout i na jedinou minutu. Motor je určen k pohonu vozidla, nikoli k obtěžování okolí plyny a hlukem. U volnoběhu je spotřeba sice jen 1-2 litry za hodinu (podle velikosti motoru), ale při tom se zároveň znehodnotí i 15–30 m3 vzduchu. Vypínání motoru přináší úspory zejména v městském provozu (i 10 procent). V současnosti přibývá vozů s automatickým systémem STOP-START, který samočinně vypíná motor vždy, když vozidlo stojí s nezařazeným rychlostním stupněm a startuje okamžitě po zmáčknutí spojky. I když takový systém ve voze nemáte, dokážete ho při delším stání stejně dobře nahradit otočením klíčku. V létě si musíme dávat pozor i na další drobnosti ovlivňující spotřebu. Jedná se především o správné větrání (vyplatí se větrat spíše střešním oknem než bočními okny a při vyšších rychlostech raději prostřednictvím elektrického ventilátoru). Omezme všechny elektrické spotřebiče (jako je vyhřívání oken, zrcátek a sedadel, které v letních měsících určitě nepotřebujeme). U klimatizace je možné spojit doporučení lékařů a snahu o nízkou spotřebu. Pokud totiž budete pouštět klimatizaci například pouze při brzdění motorem (při jízdě z kopce apod.), nespotřebujete žádné palivo, a ještě dodržíte zdravotní doporučení neochlazovat vzduch v interiéru vozu příliš oproti venkovní teplotě.

Jan Horníček, pracovník vývoje automobilů Sdílet článek na: 

Sekce: Odpovědny, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 5 25. – 31. ledna 2022

Upřesněné počty věřících

Český statistický úřad (ČSÚ) minulý týden zveřejnil podrobnější data o loňském sčítání lidu, která zpochybnila dříve uváděné informace o výrazném poklesu…

celý článek


Směřovat k jednotě po celý rok

Týden modliteb za jednotu křesťanů právě skončil, ekumenická spolupráce ale trvá na mnoha místech po celý rok. A může být velmi užitečná i pro aktuální synodální cestu.

celý článek


Formace ve světě rozšiřuje obzory

Vstoupit do řeholní formace znamená vydat se na dlouhou cestu. Pro čím dál víc adeptů zasvěceného života to přináší také povinnost na čas opustit rodnou zemi a vydat…

celý článek


Plečnik – architekt, který předběhl koncil

Na 23. leden připadlo 150. výročí narození Jože Plečnika – slovinského architekta, který vtiskl moderní ráz Pražskému hradu. A je též autorem jednoho z nejpozoruhodnějších…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2022

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay