Sociální encykliky ukazují směr člověku ve společnosti

Vydání: 2009/37 Sebepřijetí, 10.9.2009, Autor: Milan Glaser

Přívlastek „sociální“ u papežských encyklik může nejen v pamětníkovi totalitního režimu vyvolávat dojmy, které k jejich přečtení nepovzbuzují. Nic ovšem není papežům cizejší než prosazovat socialismus, případně jiná abstraktní hesla.

Naopak, první encyklika, kterou komentátoři obdařili tímto přívlastkem (sociální), je od Lva XIII. – Rerum novarum (1891) – a přináší argumenty, které právě socialismus demaskují jako pokus, jenž sice chce řešit skutečný problém, totiž nespravedlnost, ale zároveň protiřečí lidské přirozenosti i Bohu.

Proč sociální?

Byl to nedostatek spravedlivého uspořádání společnosti, který si vynutil pozornost Petrova nástupce, jehož posláním je „utvrzovat ve víře, předsedat lásce a přispívat k jednotě celého lidstva v Kristu“. Jednotlivé vlny rostoucího pokroku – rozmach průmyslové výroby, kumulace kapitálu i chudoby a stále se komplikující vazby mezi lidmi ve společnosti – postupně vyvolaly další podobně zaměřené papežské dokumenty.

Jako za dob Kristových

Pokud jde o praktický dopad sociálních encyklik, lze o něm diskutovat – nezřídka ještě abstraktnějším jazykem, než jakým jsou psány. Avšak problém, který měli před dvěma sty lety Ježíšovi stoupenci s učením svého Mistra, je v lidských dějinách přítomen stále. Je to problém příliš malé naděje, a sice naděje pouze politických změn v našem životě. Dost možná, že sociální encykliky Kristova náměstka skutečně měly svůj vliv na mnohá rozhodnutí politiků, ekonomů či podnikatelů. Je nesporné, že podávají především vhled víry do komplikovaných a stále více se komplikujících souvislostí života soudobého člověka. Poskytují duchovní útěchu, která plyne z přítomnosti Boha, objevované v sociálních vztazích lidských dějin, a nabízejí každému člověku inspiraci ke smysluplnému životnímu stylu ve společnosti. V tom jsou nesporně ojedinělé. Rozhodně stojí za pozornost čtenářů.

Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 27-28 30. června – 13. července 2020

Slovanským jazykem proti pohanským kultům

Jaký asi byl duchovní svět Moravanů v době, kdy na naše území připutovali soluňští věrozvěstové? Co prozrazují dobové prameny i nálezy z pohřebišť – přibližuje…

celý článek


Rybníkářství podle věrozvěstů i na Velehradě

Nové terénní úpravy v okolí Velehradu odpovídají moderním trendům v ekologii a hospodaření s vodou. Zároveň jsou ale v souladu s nejstaršími tradicemi. Dokládají to…

celý článek


Z poutníků se stali zedníci

Také díky pomoci dobrovolníků z naší vlasti se od ledna tohoto roku mohou sloužit bohoslužby v opraveném kostele sv. Hilaria nedaleko francouzského Avignonu, ve stavbě pocházející…

celý článek


Žiju příběh Mariánského sloupu

PETR VÁŇA – ten, který vytesal z kamenů nový Mariánský sloup. Zdaleka to však není jediné jeho dílo. Vypravili jsme se za ním do jeho ateliéru pod hradem Karlík u Berounky.

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2020

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay