Smíšená manželství: nebezpečí, nebo radost?

Vydání: 2004/32 Ekumenická manželství, 31.8.2004

Pohled katolické církve na ekumenické sňatky
Kodex kanonického práva z roku 1917 zakazoval bez výslovného dovolení kompetentní autority manželství katolíka s nekatolickou stranou. Jako podmínky k jeho udělení se vyžadoval spravedlivý a vážný důvod, záruka, že katolická strana vytrvá ve víře, stejně jako povinnost snažit se o obrácení nekatolického manžela ke katolické víře. Takové manželství se většinou neuzavíralo v kostele, ale jen v sakristii s jednoduchým obřadem.


Nový přístup k ekumenickým vztahům, který byl postupně formulován v protestantských církvích a také v katolické církvi zvlášť během II. vatikánského koncilu, se zajímal nejen o povinnosti katolíka, ale i o svědomí a náboženské postoje nekatolíka. Normy týkající se smíšených manželství vydal v roce 1970 papež Pavel VI. Vycházely z učení II. vatikánského koncilu a později v roce 1983 byly přejaty také do nového Kodexu kanonického práva.

SOUČASNÉ PŘEDPISY
Současný Kodex kanonického práva (1983) stanoví, že k uzavření manželství mezi křesťanem-nekatolíkem a křesťanem-katolíkem je třeba zvláštního dovolení od místního ordináře (biskup, generální a biskupští vikáři - pozn. red.).

K uzavření manželství mezi nepokřtěným a katolíkem je potřeba dispens (výjimka - pozn. red.), který uděluje rovněž místní ordinář. V obou případech ve snubním protokolu katolická strana podepisuje, že se bude snažit zachovávat a rozvíjet svou víru a žít podle ní a že se bude snažit pokřtít a vychovat děti v katolické církvi. Zároveň slibuje, že bude respektovat náboženskou svobodu partnera a bude se starat o jednotu a stálost manželství. Nekatolická strana pouze prohlásí, že byla s příslibem seznámena, aniž by měla povinnost se k tomu nějak formálně vyjadřovat. Obě strany musí být při této příležitosti poučeny o katolickém pojetí manželství a rodiny.

RODINA JE NA PRVNÍM MÍSTĚ
Povinnost katolických rodičů vychovat děti v katolickém náboženství je pro církev tak důležitá, že kanonické právo (kánon 1366) stanoví: „pokud katoličtí rodiče dají pokřtít nebo vychovávat děti v nekatolickém náboženství, mají být potrestáni nápravným nebo jiným spravedlivým trestem“. V manželství dvou katolíků je toto ustanovení srozumitelné. V případě smíšených manželství se Ekumenický direktář (1993) snaží skloubit povinnost katolíka s právem na náboženskou svobodu a jednotu manželství a slibuje, že pokud přes veškerou snahu děti nejsou pokřtěny a vychovány v katolické víře, katolický rodič neupadá do trestu stanoveného církevním právem. Svou povinnost má naplňovat tím, že bude aktivně přispívat ke křesťanské atmosféře domova a bude žít tak, aby si v jeho rodině všichni mohli vážit specifických hodnot katolické tradice.

OČIŠŤOVAT A PROHLUBOVAT SVOU VÍRU
Na Kodex kanonického práva i Ekumenický direktář navazuje nejnovější směrnice České biskupské konference z roku 1999, která se zabývá také liturgií smíšených sňatků, varuje před podceňováním rozdílů ohledně náboženské víry a zmiňuje problémy, ke kterým ve smíšených manželstvích může docházet.

Důležitým dokumentem pro smíšená manželství je apoštolská adhortace Jana Pavla II. Familiaris consortio z roku 1981. Svatý otec v ní zdůrazňuje, že smíšené manželství může přinášet těžkosti, ale je zvlášť cenné, když jsou oba manželé věrni své víře a žijí společně podle křesťanských hodnot. Tito lidé mají prohlubovat a očišťovat svou víru a žít tak, aby svým náboženským přesvědčením nepůsobili proti jednotě v rodině. Zároveň Jan Pavel II. vyzývá katolické duchovní, aby - pokud to je možné - navázali kontakt s duchovním z církve, do které patří druhá strana v připravovaném manželství, a zároveň žádá lidi z farnosti, aby byli k situaci manželů chápaví a vstřícní.

Podle pracovního textu připraveného pro studenty TF JU v Českých Budějovicích připravila kab.

Ilustrační snímek

Sdílet článek na: 

Sekce: Téma, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 11 14. – 20. března 2023

Inaugurace s požehnáním

S biblickým Áronským požehnáním i přímluvou zástupců církví a rabína zahájil ve čtvrtek Petr Pavel svou službu prezidenta.

celý článek


Bůh snese i naše negativní emoce

O tom, že Bůh snese i naše negativní emoce, které se z našeho nitra občas derou na povrch, když se cítíme Bohem zklamáni a opuštěni, hovoříme se známým karmelitánským…

celý článek


Pohled do "církevních devadesátek"

Devadesátá léta neznamenala jen orlické vraždy nebo divokou privatizaci, ale také dobu nebývalého rozvoje náboženského života. Zaměřuje se na to připravovaný televizní…

celý článek


Něžné i silné srdce žen

Papež se znovu postavil za zrovnoprávnění mužů a žen, které podle Františka „svět zkrášlují, chrání a udržují při životě“.

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2023

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay