Seriál, který přichází právě včas

Vydání: 2010/12 Konvertité, 18.3.2010, Autor: Jaroslav Someš

Česká televize má zvláštní způsob prezentace svých programů. Někdy rozpoutá bombastickou reklamu kolem projektu, který nestojí za zlámanou grešli, jindy nechává proběhnout skutečnou uměleckou událost, aniž na ni diváky výrazněji upozorní. Právě to se nyní děje s desetidílným ruským seriálem Mistr a Markétka, který vysílá ČT 2 každé pondělí od 21.20 hodin.

Když před pěti lety seriál vznikl, vzbudil v Rusku mimořádný ohlas. Není divu. Román Michaila Bulgakova je kultovní dílo. Byl napsán v roce 1940, ale v plném, necenzurovaném znění mohl vyjít až po 26 letech. Dnes je celosvětově uznáván jako jedno z nejvýznamnějších literárních děl 20. století. Jde o groteskní podobenství, v němž se prolíná faustovská a biblická tematika v atmosféře meziválečného sovětského Ruska. Moskva, metropole země, která se zřekla Boha, se stává rejdištěm působení ďábla Wolanda a smečky jeho služebníků. Na jedné straně to autorovi otevírá prostor pro satirický pohled na bizarní galerii komunistických přisluhovačů, především z řad literátů, na druhé straně mu to umožňuje vyslovit přesvědčení, že víra je pro člověka jediným východiskem ze zmatků moderního světa. Románem prochází apokryf o Pilátovi Pontském jako dílo jedné z hlavních postav – Mistra. Pro svou složitou strukturu se Bulgakovova kniha téměř vzpírá divadelním či filmovým adaptacím. Přesto se o ně tvůrci jak v Rusku, tak v zahraničí vždy znovu pokoušejí. Někdy zpracovávají jen určitý výsek, nejčastěji právě příběh Pilátův. Scenáristou a zároveň režisérem seriálu, uváděného nyní na ČT 2, je Vladimír Bortko. Zjevně se rozhodl respektovat skutečnost, že Bulgakovova kniha je v dnešním Rusku obecně známa do nejmenších detailů: je citována v běžných hovorech, jsou navštěvovány moskevské lokality, kde se odehrává, mládež pořádá happeningy v převlečení za postavy románu atp. Seriál proto nejde cestou osobitého tvůrčího uchopení námětu, ale naopak je jeho věrným přepisem. Přesně sleduje spletitou strukturu díla a snaží se co nejcitlivěji zachytit jak jeho dějovou, tak jeho myšlenkovou náplň. Režisérovou velkou oporou je výborné a typologicky přesné herecké obsazení v čele se známým petrohradským hercem Olegem Basilašvilim v úloze Wolanda. Od dob, kdy Bulgakov psal svého Mistra a Markétku, se poměry v Rusku samozřejmě podstatně změnily. Rysy společenského rozvratu však přetrvávají. Na zdech v moskevských ulicích i na tričkách ruské mládeže se objevují nápisy: „Wolande, přijď a udělej pořádek!“ Je smutné, že nevolají po Ješuovi Ha-Nocrim, tedy Bulgakovově Ježíši. Zdá se, že Bortkův seriál přišel v pravý čas.

Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Kultura, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 39 22. – 28. září 2020

Křesťanské symboly v politice

Symboly jsou pro lidskou povahu důležité, ale u každého z nich musíme mít neustále na paměti, že je pouze pomůckou k pochopení něčeho většího a hlubšího.

celý článek


Libanon: zachováváme si naději

Osm týdnů po masivním výbuchu, který zdemoloval libanonskou metropoli Bejrút a připravil statisíce lidí o přístřeší, do země stále míří mezinárodní pomoc. Místní…

celý článek


Přinuceni k útěku jako Ježíš

V naší době se miliony rodin nacházejí v bezútěšné situaci podobné té, jakou zakoušela Svatá rodina na útěku do Egypta. Upozorňuje na to papež František ve svém poselství…

celý článek


Katolický týdeník mění distributora novin

KT bude od příštího vydání do schránek čtenářů doručovat prostřednictvím své sítě společnost PNS - nikoliv Česká pošta, jak tomu bylo dosud. Správa předplatitelského…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2020

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay