16.–22. dubna 2024
Aktuální
vydání
16
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Spolupráce škol a státu se zlepšila

15. 9. 2020

|
Tisk
|

Na svátek sv. Ludmily 16. září si připomínáme den církevního školství. Téměř deset let má tuto oblast v rámci ČBK na starosti Martin Čech. Vedoucího sekce církevního školství jsme se zeptali na aktuální situaci školských zařízení církve.

Vydání: 2020/38 Lesná se raduje z nového chrámu, 15.9.2020, Autor: Tomáš Kutil



Dopady byly velmi podobné jako na ostatní školy, rozdíly byly spíše regionální. Nevím, jestli naše školy pomáhaly víc než „státní“, ale měl jsem velkou radost, že se řada studentů zapojila v dobrovolnictví. Ze středních odborných škol část studentů pomáhala v místech výkonu praxe. Zmínil bych dva příklady. Prvním z nich je sociální a zdravotní škola Evangelické akademie v Náchodě, jejíž studenti chodili pomáhat do tamní nemocnice. Podobně tomu bylo na Střední škole sv. Anežky v Odrách, kterou zřizuje ostravsko-opavské biskupství.
Některá omezení budou zřejmě trvat dál a školy se s nimi musí vyrovnat. V řádu týdnů dostanou základní školy zřizované kraji a obcemi dotaci k pořízení notebooků a softwaru na distanční výuku pro děti ze sociálně slabších poměrů. My to teď bohužel nedostaneme, což je nemilé, protože tahle technika bude zřejmě potřeba právě na podzim. O peníze církevní školy ovšem nepřijdou – ministerstvo je slíbilo vyplatit příští rok, mohou s nimi tedy už nyní počítat.
Jedním z úkolů naší sekce je posílat školám aktuální informace, průměrně posílám dva e-maily týdně. Nemálo z nich se v poslední době týkalo právě distanční výuky. Psal jsem jim o nových informačních kanálech či nástrojích od ministerstva školství. Po schůzce se zástupkyní Microsoftu jsem jim zase zaslal nabídku zdarma dostupného softwaru pro komunikaci na dálku. Snad některé informace alespoň trochu pomohly.
Církevní školství je velmi pestré, kopíruje celkovou strukturu škol, tedy od mateřských po vyšší odborné, zahrnuje i školská zařízení jako pedagogicko-psychologické poradny nebo domovy mládeže. Je velmi pestré i ekumenicky – zřizují ho jak katolické subjekty, biskupství, některé farnosti či řehole, tak další církve z Ekumenické rady církví či Židovská obec. Celkem ho tvoří zhruba 140 právnických osob, pod jednou je ale někdy schováno několik škol, takže jejich počet je vyšší.
Česká školní inspekce naše školy pravidelně kontroluje a potvrzuje jejich dobrou úroveň. Od ní se pak odráží zájem žáků – a obecně mohu říct, že je vyšší než kapacita škol. U některých škol převyšuje zájem dokonce několikanásobně počet přijatých žáků.
Církevní školy si mohou snáze přelévat peníze od státu tam, kam potřebují v rámci jedné právnické osoby. „Bohatší“ mateřská škola tak může vypomoci třeba základní škole, jsou-li ovšem součástí jedné právnické osoby, jak bylo řečeno. Učitelé u nás mají smluvní mzdu, a ne tabulkou přesně stanovený plat jako ve „státních“ školách. To dává církevním školám možnost učitele odměňovat více motivačně, bohužel je to ale mnohdy jen teorie. Je velmi dobře, že se v celém sektoru zvyšují platy učitelů, u církevních škol je to však s minimálně ročním zpožděním. Někde je rozdíl v platu učitele oproti „státní“ škole třeba tři až čtyři tisíce.
Nevím o žádných masivních úprcích, ale ano, děje se to.
Podle svých možností zřizovatelé pomáhají, finančně i jinak, jenže mají limitované možnosti. Aktivní se snaží být i sami ředitelé, kteří se pouští do řady fundraisingových aktivit, čerpají i evropské dotace. Loni se takto celému církevnímu školství podařilo získat zhruba čtvrt miliardy korun.
Minulý a tento rok jsou v tomto ohledu přelomové, nebojím se je označit za novou kapitolu vztahu s ministerstvem školství. Vůči církevním a soukromým školám pozoruji mnohem větší otevřenost a spolupráci.
Vznikla konzultační skupina se zástupci ministerstva i církevního a soukromého školství. Loni se na ní řešily mateřské a základní školy, letos ty střední, poradny a domovy mládeže. Především bylo potřeba upravit normativ, zjednodušeně řečeno balík peněz na jednoho žáka, který škola dostává každý rok od státu. Celkově se oproti původnímu výpočtu podařilo získat pro církevní a soukromé školství o 180 milionů korun více. Dobře jsou na tom nyní mateřské školy, horší je to u nejmenších základních škol. Tam se však podařil vyjednat několikaletý projekt ověření prospěšnosti takových škol, který je spojen s nadstandardními penězi. Odnesly to bohužel středně velké základní školy (153–220 žáků), kde se nám žádné navýšení nepodařilo dohodnout.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou