26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

S křesťanskou hudbou jít mezi lidi

28. 12. 2021

|
Tisk
|

Kvůli videoklipu se vyšplhá na panelák, pronajme si zimní stadion, málem koupí letenky do Ameriky, aby nakonec nahrával v Polsku, do české koledy zakomponuje africké nářečí a cestou za svým snem změní i zavedené jméno. Co je tím snem, vypráví JIŘÍ JAKUBÍK, frontman multižánrové skupiny Good Work.

Vydání: 2022/1 Papež: Sami si nevystačíme, 28.12.2021, Autor: Jana Praisová


 
Snažíme se propojovat své životy s Bohem přes hudbu a naším snem je dostat křesťanskou muziku co nejvíc mezi lidi. Silně vnímáme, že je tu prázdné místo, a rádi bychom na velkých akcích a festivalech slyšeli i populární křesťanskou hudbu, která tam také patří. V zahraničí je naprosto přirozené, že se v rádiích a hudebních pořadech objevují křesťanské kapely a interpreti, a nikdo se nad tím nepozastavuje. Víme ale, že u nás je situace zatížená historií a nepůjde to změnit hned.
Sedávali jsme po večerech, uvažovali, co s tím provedeme, a dlouho si dodávali odvahu. Měli jsme za sebou dvacet let jako Paprsky a věděli jsme, že když změníme název, nikdo nás nebude znát. Ale riskli jsme to. Byli jsme pochopitelně vděční za dosavadní koncerty v kostelech, ale cítili jsme, že můžeme dělat víc. Věděli jsme, že chceme jít i ven, mezi lidi nekostelní, hledající i nehledající. A tady už hraje název docela významnou roli. Když pořadateli nabídnete skupinu s názvem Paprsky, často očekává autobus plný dětí.
Po delším období debat, hledání a zvažování padlo rozhodnutí: budeme Good Work, Dobré dílo. Nový název nám mnohé překážky u organizátorů zbořil, cítili jsme to už po pár měsících: přišla rekordní sezóna, která nám otevřela dveře na akce, o kterých jsme dosud jen snili.
Těžké. Chvílemi se to zdá i nemožné, ale nevzdáváme se. Rádio si tě všimne, až když vystřelíš nahoru, třeba když se nová písnička začne šířit spontánně mezi lidmi: „Pojď, pustím ti klip“ – a najednou je půl miliónu zhlédnutí. Rádia chtějí být součástí trendů a úspěchu, a proto jen tak někoho nepustí. Vybavuju si reakce, které připomínají začarovaný kruh: „Pustíme vás do éteru, až budete známí.“ – „A kdy budeme známí?“ – „Až vás budou hrát rádia.“ To samozřejmě neplatí o křesťanských médiích: v Radiu Proglas i v televizi Noe jsou k nám vstřícní.
Když jsme se tehdy rozhodli pro změnu, zrovna se v naší otevřené kapele sešla generace, která měla chuť překonávat překážky a posouvat limity. Rádio je pro spoustu lidí přirozená součást dne a my hledáme cestičky, jak do těch všedních dnů dostat křesťanskou hudbu s dobrým textem.
Čeho jste v tomto směru už dosáhli?
Mým velkým hudebním snem vždycky byl dobrý zvuk naší muziky. Usiluji o to, aby každé další album bylo o kus lepší, aby zúročilo zkušenosti. Chyběl nám ale světový zvuk, kterého se v ČR nedalo dosáhnout. Takže nezbylo nic jiného, než se porozhlédnout v zahraničí.
Uvažovali jsme o Americe a vyhlédli si tam produkci podle svých představ. Vzhledem k vysokému počtu našich členů jsme však hledali nějakou bližší variantu. A hudební život nám nakonec změnila polská křesťanská skupina TGD a lidé kolem ní.
Domluvil jsem si schůzku s Piotrem Nazarukem, vedoucím TGD a členem kapely známé polské zpěvačky Anny Marie Jopkové. Piotr nás pak nasměroval na „správné“ lidi a nám se otevřely nové obzory. O tom, že jsme teď spokojení a zvukově jsme se našli, svědčí i to, že jsme na stejném místě nahráli už druhé CD. A já jsem se do Polska už skoro nastěhoval.


JIŘÍ JAKUBÍK (nar. 1979) je hudebník a od počátku člen multižánrové skupiny Good Work, která vznikla na jaře roku 1996 v Odrách jako Paprsky. Pod novým názvem vystupuje od listopadu roku 2015. Dvacetičlenná otevřená hudební skupina lidí z celé Moravy boří zažité představy o hudebních škatulkách, jejich repertoár propojuje různé hudební styly.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou