26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Při posuzování je na místě obezřetnost

28. 4. 2015

|
Tisk
|

Jsou stejně přitažlivá jako problematická. Přes velkou přísnost církve při posuzování mariánských zjevení živí jejich popularita mohutný proud lidové zbožnosti, který nelze jen tak pominout.

Vydání: 2015/18 Broumov: nový život pro klášter, 28.4.2015, Autor: Alena Scheinostová

Z pouhého výčtu by se mohlo zdát, že Panna Maria promlouvá k vizionářům až v posledních dvou staletích, jenže opak je pravdou. „Údajná mariánská zjevení se objevují v celé řadě zakladatelských legend kostelů a řádů. A zprávy o mnoha vizích se tradují jen jako pověsti, šlo-li o prosté lidi, jejichž svědectví nebyla zaznamenána, na rozdíl od zkušenosti vzdělaných řeholníků či kněží,“ uvádí na pravou míru religionista Martin Staněk. Přece se však charakter údajných i prověřených (jejich podíl se pohybuje kolem pouhých 5 %) mariánských vizí v posledních dvou stoletích liší. Po sděleních směřujících k obsahu víry, jaké bylo předáno například v Lurdech (Maria zde sebe samu označila za Neposkvrněné početí), získává navrch varovný a apokalyptický prvek.
Přichází Maria varovat?
„Za vrchol pak můžeme označit období těsně před rokem 2000, který měla prý i sama Panna Maria při jednom z údajných kontaktů s italským knězem Stefanem Gobbim označit za rok vítězství svého Neposkvrněného srdce,“ podotýká Martin Staněk. Sám však zůstává opatrný. „Právě tento katastrofismus a eschatologický obsah jsou důvodem ke zvlášť bedlivým zkoumáním. Přelom tisíciletí totiž zákonitě vyvolává velká očekávání, a pak je těžké rozlišit, zda je doba již tak načatá, že nás Panna Maria přichází varovat, nebo ve společnosti panuje taková nervozita, že lidé mají sklon si ji brát v této souvislosti do úst,“ hodnotí religionista a připomíná rozruch, který panoval kolem tzv. třetího tajemství z Fatimy, jež zdejší vizionářka Lúcia dos Santos svolila zveřejnit až v roce 2000, osm desítek let po jeho přijetí. Svět očekával, že se bude týkat právě přelomu milénia, spojeného s „koncem časů“, a nikoli útoku na jakéhosi papeže, snad Jana Pavla II. Dodnes se těší oblibě konspirační teorie, podle níž byla pravá, eschatologická podstata poselství církví zatajena.
Vztah mezi dobovou mentalitou a povahou zjevení bylo však možné pozorovat i dřív. „Například ve Francii bývají údajná poselství dost bojovná, zvlášť v 19. století, kdy křesťany ohrozily dopady revoluce. A zjevení ve španělském Garabandalu v letech 1961 až 1965 měla reagovat na komunistické nebezpečí,“ vypočítává Martin Staněk. Opět je podle něj na pečlivém posouzení, zda je zjevení pravé a Maria sama volí ostrý tón, anebo si její autoritou pomáhají podvodníci či labilní lidé, nebo se vizionář snaží předat poselství právě výrazy, jakým jeho doba rozumí. I proto v papežských komisích, jež údajná zjevení přezkoumávají, zasedají vedle teologů psychologové a psychiatři.
Zvláště obezřetně se magisterium staví k údajnému požadavku Panny Marie, aby byla prohlášena za Spoluvykupitelku. „Poprvé prý Maria tento titul žádala po Idě Peerdemanové v Amsterodamu na přelomu čtyřicátých a padesátých let 20. století, poté měla žádost zopakovat při zjeveních v Kérizinen a v promluvách k Donu Gobbimu. Za vyhlášení tohoto dogmatu se konala dokonce podpisová akce, k níž se připojily desítky kardinálů a stovky biskupů,“ přibližuje Martin Staněk. Podle některých neprověřených zpráv má vyhlášení právě tohoto dogmatu přímo předcházet druhému Kristovu příchodu. „Znamená to pak ale, že si církev může Kristův příchod načasovat?!“ pochybuje v nadsázce religionista.
I oficiálně neuznaná, avšak spontánní lidová úcta ke zjevením a mariánským poselstvím však nese kromě řady naléhavých a obtížně zodpověditelných otázek dobré plody. Uveďme alespoň dva příklady. Zmíněný Don Gobbi je zakladatelem Mariánského kněžského hnutí, které má v mnoha farnostech světa zásluhu na prohloubení života z modlitby. Spiritualita Medžugorie zase inspirovala italskou řeholnici Elvíru Petrozzi v práci s komunitou s názvem Cenacolo, kde za dodržování přísných pravidel pomáhá narkomanům ze závislosti. Její dílo se během dvou dekád rozrostlo na čtyři desítky domů po celém světě (včetně komunity v severočeských Žibřidicích, která na myšlenky sestry Elvíry navazuje) a jeho úspěšnost dosahuje až 90 procent.
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou