Papež jako vyslanec míru a pokoje

Vydání: 2017/49 Papež jako vyslanec míru a pokoje, 5.12.2017, Autor: Lukáš Nosek

„Vaše Svatosti, přinášíte nám sílu a naději ve svém pochopení pro naše potřeby, naše touhy po míru, národním smíření a sociálním souladu,“ řekla nositelka Nobelovy ceny míru Aun Schan Su Ťij, když papeže Františka vítala v Myanmaru.


Papež se zdraví s mládeží po mši svaté v katedrále Neposkvrněného početí Panny Marie v Rangúnu v Myanmaru. Snímek ČTK

S cílem povzbudit dvě místní menšinové katolické církve v buddhistickém Myanmaru (bývalé Barmě) a v muslimském Bangladéši odjel minulý týden papež František do jihovýchodní Asie. Cesta byla ostře sledována i pro své další souvislosti. V posledních měsících totiž docházelo v Myanmaru k vlně pronásledování menšího muslimského etnika Rohingů. Ti v počtu více než 650 tisíc osob utekli převážně do sousedního Bangladéše, kde dnes žijí v uprchlických táborech.

Ostře sledovaní Rohingové

V obou zemích se papež dočkal vřelého přijetí od politických i náboženských představitelů. Zatímco v Myanmaru se setkal s představiteli místní buddhistické většiny, v Bangladéši to byli zástupci muslimů a hinduistů. V papežových projevech bylo znát, že svůj slovník uzpůsobil posluchačům. Často hovořil o harmonii a soucitu, citoval i Buddhu či bengálského muslimského básníka.

Ostře sledovanými byli zejména papežské proslovy v Myanmaru. Před návštěvou se totiž zdejší kardinál Charles Bo nechal slyšet, že papeže požádal, aby neužíval termínu „Rohingové“, který buddhistická většina odmítá. Papež této žádosti skutečně vyhověl.

V pátek se však v Bangladéši sešel se 16 rohingskými uprchlíky, kteří mu popisovali útrapy, jež zažili. František je požádal o odpuštění za „lhostejnost světa“. „Plakal jsem a snažil jsem se to skrýt,“ přiznal se pak novinářům v letadle při zpáteční cestě a dodal: „Kdybych pronesl slovo ‚Rohingové‘ v oficiální promluvě, bylo by to jako bouchnout dveřmi před svými hostiteli. Popsal jsem však situaci a mluvil o právech menšin, abych potom v soukromých rozhovorech mohl říci více.“

Terorismus klevet

V Bangladéši se setkal s kněžími, řeholníky a řeholnicemi. Pronesl k nim improvizovanou promluvu. V ní zmínil i to, že pomluvy jsou něco jako každodenní terorismus. „To, co ničí komunitu, je to, když špatně mluvíme o druhých. Zdůrazním jejich chyby, které před nimi zamlčím a o nichž mluvím za jejich zády. Vytvářím tak atmosféru nedůvěry a podezírání, atmosféru rozdělení. Jde o terorismus klevet, protože hovoříme o druhém a přitom za sebou zanecháváme bombu, která ničí,“ dodal papež. A jako řešení navrhuje: „Když chceš druhého pomlouvat, kousni se do jazyka.“

LUKÁŠ NOSEK
 

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Články, Zahraniční, Zpravodajství



Aktuální číslo 27-28 28. června – 11. července 2022

Z Ukrajiny až na Velehrad

Manželé Lili a Oleksij Ostapčukovi jsou absolventi Kyjevské národní univerzity kultury a umění. Oba vystudovali hru na damburu, což je typický ukrajinský hudební nástroj.

celý článek


Brněnské Výstaviště opět ožije konferencí

Po dvouleté pauze způsobené pandemií se na brněnské výstaviště vrací Katolická charismatická konference.

celý článek


Chci nabourat mýtus rudé Karviné

Dny teď tráví v archivech a s pamětníky. KARIN LEDNICKÁ se při přípravě závěrečné části svého knižního díla Šikmý kostel noří do dějin Karvinska v 50. letech.…

celý článek


Překonali jste krizi v manželství? Napište nám o tom

Sesbírat příběhy manželských zkušeností se vztahovým karambolem, které se podařilo překonat, by chtěl dlouholetý průvodce snoubenců a autor příprav na manželství,…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2022

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay