Papež jako vyslanec míru a pokoje

Vydání: 2017/49 Papež jako vyslanec míru a pokoje, 5.12.2017, Autor: Lukáš Nosek

„Vaše Svatosti, přinášíte nám sílu a naději ve svém pochopení pro naše potřeby, naše touhy po míru, národním smíření a sociálním souladu,“ řekla nositelka Nobelovy ceny míru Aun Schan Su Ťij, když papeže Františka vítala v Myanmaru.


Papež se zdraví s mládeží po mši svaté v katedrále Neposkvrněného početí Panny Marie v Rangúnu v Myanmaru. Snímek ČTK

S cílem povzbudit dvě místní menšinové katolické církve v buddhistickém Myanmaru (bývalé Barmě) a v muslimském Bangladéši odjel minulý týden papež František do jihovýchodní Asie. Cesta byla ostře sledována i pro své další souvislosti. V posledních měsících totiž docházelo v Myanmaru k vlně pronásledování menšího muslimského etnika Rohingů. Ti v počtu více než 650 tisíc osob utekli převážně do sousedního Bangladéše, kde dnes žijí v uprchlických táborech.

Ostře sledovaní Rohingové

V obou zemích se papež dočkal vřelého přijetí od politických i náboženských představitelů. Zatímco v Myanmaru se setkal s představiteli místní buddhistické většiny, v Bangladéši to byli zástupci muslimů a hinduistů. V papežových projevech bylo znát, že svůj slovník uzpůsobil posluchačům. Často hovořil o harmonii a soucitu, citoval i Buddhu či bengálského muslimského básníka.

Ostře sledovanými byli zejména papežské proslovy v Myanmaru. Před návštěvou se totiž zdejší kardinál Charles Bo nechal slyšet, že papeže požádal, aby neužíval termínu „Rohingové“, který buddhistická většina odmítá. Papež této žádosti skutečně vyhověl.

V pátek se však v Bangladéši sešel se 16 rohingskými uprchlíky, kteří mu popisovali útrapy, jež zažili. František je požádal o odpuštění za „lhostejnost světa“. „Plakal jsem a snažil jsem se to skrýt,“ přiznal se pak novinářům v letadle při zpáteční cestě a dodal: „Kdybych pronesl slovo ‚Rohingové‘ v oficiální promluvě, bylo by to jako bouchnout dveřmi před svými hostiteli. Popsal jsem však situaci a mluvil o právech menšin, abych potom v soukromých rozhovorech mohl říci více.“

Terorismus klevet

V Bangladéši se setkal s kněžími, řeholníky a řeholnicemi. Pronesl k nim improvizovanou promluvu. V ní zmínil i to, že pomluvy jsou něco jako každodenní terorismus. „To, co ničí komunitu, je to, když špatně mluvíme o druhých. Zdůrazním jejich chyby, které před nimi zamlčím a o nichž mluvím za jejich zády. Vytvářím tak atmosféru nedůvěry a podezírání, atmosféru rozdělení. Jde o terorismus klevet, protože hovoříme o druhém a přitom za sebou zanecháváme bombu, která ničí,“ dodal papež. A jako řešení navrhuje: „Když chceš druhého pomlouvat, kousni se do jazyka.“

LUKÁŠ NOSEK
 

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Články, Zahraniční, Zpravodajství



Aktuální číslo 39 22. – 28. září 2020

Křesťanské symboly v politice

Symboly jsou pro lidskou povahu důležité, ale u každého z nich musíme mít neustále na paměti, že je pouze pomůckou k pochopení něčeho většího a hlubšího.

celý článek


Libanon: zachováváme si naději

Osm týdnů po masivním výbuchu, který zdemoloval libanonskou metropoli Bejrút a připravil statisíce lidí o přístřeší, do země stále míří mezinárodní pomoc. Místní…

celý článek


Přinuceni k útěku jako Ježíš

V naší době se miliony rodin nacházejí v bezútěšné situaci podobné té, jakou zakoušela Svatá rodina na útěku do Egypta. Upozorňuje na to papež František ve svém poselství…

celý článek


Katolický týdeník mění distributora novin

KT bude od příštího vydání do schránek čtenářů doručovat prostřednictvím své sítě společnost PNS - nikoliv Česká pošta, jak tomu bylo dosud. Správa předplatitelského…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2020

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay