Homilie: Bůh soucitu

Vydání: 2018/42 Sedm nových přímluvců v nebi, 16.10.2018

„Náš velekněz není takový, že by nebyl schopen mít soucit s námi, slabými. Naopak! Vždyť on sám byl vyzkoušen ve všem možném jako my, ale nikdy (se nedopustil) hříchu.“ (List Židům)

Soucit, to je zvláštní slovo. Znamená mít schopnost vžít se do druhého – dokonce až tak, že zažijeme jeho pocity. A v úryvku z listu Židům, který je součástí dnešní bohoslužby slova, se o tom krásně píše.

Náš velekněz, Ježíš, v kterého věříme, je schopen mít soucit s námi, dokonce v naší slabosti. To je nesmírně důležitá informace. „Jaký je váš Bůh?“ ptají se nás občas naši nevěřící přátelé. Často odpovíme, že milosrdný a spravedlivý, jak to známe z katechismu. Pojem „milosrdenství“ však mnozí nevěřící neznají, a tak pochopí, že náš Bůh je spravedlivý, a často vydedukují to, že před spravedlivým Bohem je dobré mít se na pozoru, moc si ho nepřipouštět k tělu a raději zůstat opodál, aby snad po nás nechtěl dodržování nějakých přikázání. A to už vůbec nemluvím o souvislosti pojmu spravedlnost a soud. Není divu, že takový Bůh je odmítán.

Někdy se dokonce i my, věřící, natolik soustředíme na Boží spravedlnost, že úplně zapomeneme na jeho schopnost soucitu. Dokonce soucitu s námi, slabými. Když se ale podíváme na Ježíše, tak vidíme, že uzdravoval, dával lidem naději, probouzel je k životu – a kolikrát nám evangelia doslova říkají, že Ježíšovi bylo někoho líto. Schopnost soucitu není u Boha projevem slabosti, jak si to mnozí myslí, ale naopak – schopnost soucitu je u Boha projev síly. Jen silný Bůh dokáže vytáhnout člověka z jeho bídy a nepotopit jej ještě hlouběji do jeho slabosti a beznaděje. Náš Bůh je Bohem soucitu. Kéž bychom všichni křesťané tohle zakusili a ukázali tomuto světu, který se ve slabostech lidí topí a neví, o co se opřít.

Možná že problém není „Bůh bez soucitu“, ale spíš „člověk bez soucitu“. Jak jsme na tom my, křesťané 21. století? Jsme lidmi soucitu? Máme soucit jen s tím, koho si vybereme? Nebo s tím, od koho něco potřebujeme? Kolikrát jsem se v naší církvi setkal s projevy nelásky, nenávisti, tvrdých a nekompromisních soudů. Kolikrát se považujeme za majitele jediné a nekompromisní pravdy. A chybí nám to podstatné – soucit. Soucit s člověkem, který zakouší něco těžkého, který se ocitl v těžké životní situaci, který je nějak znevýhodněn, který potřebuje podpořit, pozvednout a ukázat naději, a ne dobít nezpochybnitelnými argumenty náboženských pravd.

Křesťan bez soucitu se bude jednou velmi stydět, až se setká s Ježíšem, který je soucitu schopen. Dokonce tak, že celý svůj život učinil největším skutkem milosrdenství Boha. Kéž by nám tuto neděli i následující dny v uších rezonovalo slovo „soucit“.

P. ROBERT BERGMAN
 

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Ostatní, Články



Aktuální číslo 32 4. – 10. srpna 2020

Videa zvou do kostelů

Otevřené chrámy, Noc kostelů, Církevní turistika, celá řada projektů zve do chrámů. S novinkou nyní přišla ostravsko-opavská diecéze ve spolupráci se sousední opolskou.…

celý článek


Co komentář, to člověk

Také jste si někdy vylezli na nějakou vysokou zeď? Člověk pak většinou dohlédne leckam. A také teď spíše visíte na „fejsbukové zdi“? Většina z nás ji navštěvuje…

celý článek


Dodnes zní zvony z Nagasaki

Výbuchy atomových bomb v Japonsku před 75 lety vstoupilo lidstvo do nejnebezpečnější fáze svých dějin, kdy už ohroženi nejsou jen jednotlivci či jednotlivá etnika, nýbrž…

celý článek


Příroda učí všímavosti

Je to paradox: čím je člověk starší, tím lépe vidí. Tedy přírodu. Dokáže se zahledět a ztišit nad krásou stvoření, navzdory unaveným očím. A kdo je starší, většinou…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2020

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay