HOMILIE: Aby se každý z nás rozhodl svobodně

Vydání: 2021/34 Zemřel biskup Petr Esterka, 17.8.2021

V prvním čtení a v evangeliu jsme četli o shromážděních. To první se sešlo, aby uzavřelo jednu kapitolu ze života izraelského národa, a sice tu kapitolu, kterou můžeme označit slovy: „Na cestě“.

Tato generace byla privilegovaná, protože se dočkala naplnění příslibu, který Bůh dal Abrahámovi: „Tuto zemi dám tvým potomkům.“ Nyní v Sichemu měli poděkovat, že k naplnění došlo právě za jejich života, ale přišli také, aby promysleli, jak budou žít dál. Víme, že Izraelité jsou lidem Smlouvy, a šlo o to, aby na tuto smlouvu nezapomněli. Do tohoto okamžiku byli na Bohu silně závislí – stěhovali se, kočovali a byli blízko jeden druhému. Teď se zastaví, jejich způsob života bude rozhodně snazší, ale také budou dál jeden od druhého. Už nebudou žít v jednom táboře, ale rozejdou se po celé zemi. Bude těžší udržet živou myšlenku: Jsme lid Smlouvy, patříme k sobě a patříme k Bohu.

Každopádně shromáždění v Sichemu bylo shromáždění radostné, slavnostní. A zde je nebezpečí, že ve slavnostní atmosféře člověk slíbí něco, čemu říkáme lehkovážný slib. Člověk se pro něco nadchne, nepromyslí to a později za tím nestojí tak pevně, jako kdyby o tom vážně přemýšlel.

Jozue varuje před touto davovou psychózou a říká: „Vybízím vás, abyste sloužili Hospodinu. Já a moje rodina to uděláme, my jsme to promysleli, my si za tím stojíme. Nejde o to, abyste řekli ‚já také‘, protože to říkají všichni, ale jde o to, aby to bylo vaše osobní rozhodnutí a abyste si uvědomili, že patříte ke Smlouvě, tak jako k ní patřil Abrahám, Izák a všichni ostatní.“ Jozue chce po svých současnících, aby se rozhodli odpovědně a aby za svým rozhodnutím stáli.

Shromáždění v Kafarnaumu se uskutečnilo proto, že se lidé najedli. Druhý den hledají Ježíše a chtějí, aby zopakoval zázrak. Ježíš pronáší řeč, ve které vysvětluje důvody svého jednání, předkládá myšlenku sloužícího chleba. Chléb, když je dobrý, sní se celý. Celý se ztratí. A tím, že se chléb spotřebuje, že ho lidé snědí, stává se pro ně zdrojem energie, posily. V této logice Ježíš uvažuje a říká: „Já jsem přišel dát posilu.“

A jak byla tato řeč přijata? Mnozí reptají a říkají: „To je tvrdá řeč.“ Ježíš ví, že tato krize zasáhla i dvanáct nejbližších. Tím, že jim klade otázku: „I vy chcete odejít?“ krizi nevyvolává, ona už tam je. Ježíš na ni upozorňuje a chce ji pomoci řešit.

Když se o něčem řekne, že je to v krizi, většina lidí se lekne. Krisis je řecké slovo, které označuje nestabilní stav. Když je něco v krizi, znamená to, že se to dostalo do bodu rozhodnutí. Z krize vedou zpravidla dvě cesty, k lepšímu nebo k horšímu. Ježíš učedníky nevyhání, ale dává jim svobodu a pomáhá jim nalézt správné řešení. A to platí i o jeho vztahu k nám: chce, aby se každý z nás rozhodl následovat jej svobodně.

ThLic. MAREK HLÁVKA, farář ve Veverské Bítýšce

 


 

Sdílet článek na: 

Sekce: Ostatní, Články



Aktuální číslo 43 19. – 25. října 2021

Příležitost k naslouchání

Synodální cesta církve v českých a moravských diecézích začala minulou neděli. Biskupové ji oficiálně zahájili bohoslužbami v katedrálách.

celý článek


K práci ve skupinách je zván každý

Období od konce října 2021 do konce ledna 2022 bude patřit práci ve skupinách ve farnostech, ale klidně také ve školách, společenstvích, řeholních komunitách, laických…

celý článek


Blahořečení papeže úsměvů

Cesta k beatifikaci „papeže úsměvů“, jak říkali Janu Pavlu I., je otevřena. Papež František totiž uznal zázrak uskutečněný na jeho přímluvu – šlo o uzdravení…

celý článek


Křesťanský státník, císař a král

Narodil se na zámku Persenbeug v Dolních Rakousích jako nejstarší syn arcivévody Oty Františka, který byl synovcem císaře Františka Josefa I. Vzhledem k tomu, že císařův…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2021

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay