Vydání: 1, 3.1.2017, Autor: Jan Houkal
Dnešní liturgie před námi rozevírá krásnou scénu křtu Páně. Tím nám připomíná, že končící doba vánoční byla nejen oslavou Kristova narození, nýbrž zpřítomněním i jeho dětství a mládí. Dnešní svátek nás tak staví na konec Ježíšova skrytého života v Nazaretu a na samotný začátek jeho veřejného působení. To si pak budeme připomínat v nadcházejícím liturgickém mezidobí.
celý článek
Vydání: 52, 20.12.2016, Autor: Jan Houkal
Je všeobecně známo, že načasování slavnosti Narození Páně si v zeměpisných šířkách severní polokoule, v nichž se ostatně liturgický rok postupně formoval, zachovalo svou velkou symboliku: Kristus je pravé světlo, Světlo ze Světla, které svým narozením v čase z Marie Panny začalo zářit na této zemi a žádná tma je nemůže pohltit. Bůh Otec je jako slunce, Syn jeho paprskem a Duch Svatý září. Sestoupení Paprsku do našeho světa je Narození Páně. Proto kdo vidí Ježíše, může v něm vidět samotného Boha, jinak lidským očím tváří v tvář nespatřitelného, neboť do slunce se přímo nikdo dívat nemůže. To jsou motivy, drahé starým církevním otcům, které se vícero způsoby prolínají celou vánoční liturgií. A stojí za to se nechat jimi oslovit, zvlášť když jde nejen o obrazy vyjadřující nějaké obecně platné teze, ale o pokus přiblížit si význam událostí, které se skutečně staly.
celý článek
Vydání: 52, 20.12.2016, Autor: Jan Houkal
Tři velké rozměry má dnešní slavnost. Zaprvé se stále radujeme z Kristova narození, neboť vánoční oktáv nám dle starobylého zvyku jeho oslavu prodlužuje na celých osm dní. To nám připomíná většina dnešního evangelijního úryvku, která před námi znovu rozevírá betlémskou scenerii. Zadruhé je to událost, která se právě osmého dne po Ježíšově narození stala, totiž jeho obřezání a dání jména Ježíš (znamenajícího „Bůh je spása“). O ní nás zpravuje poslední verš dnešního evangelia a podle ní se také dnešní svátek dříve jmenoval: Obřezání Páně. Třetím rozměrem je postava Panny Marie, Matky Boží. O ní jako o ženě, z níž se narodil Boží Syn, hovoří nejen dnešní druhé čtení, ale ona je naší výraznou duchovní průvodkyní už od závěru adventu přes celou vánoční dobu. Ostatně slavnost dnes nese její jméno. A jistě bychom k těmto třem rozměrům mohli – i v návaznosti na čtení první – přidat ještě rozměr čtvrtý, začátek nového občanského roku, ale ten liturgicky až tak významný není.
celý článek
Vydání: 51, 13.12.2016, Autor: Jan Houkal
Jestliže na první neděli adventní se před námi rozevřela perspektiva konce světa (ve smyslu přípravy na Kristův příchod, který ještě nenastal) a jestliže na druhou a třetí byla v popředí postava Jana Křtitele (majícího připravit nový příchod Páně do našeho srdce a života), tak dnes se v evangeliu otevírají události narození Páně už přímo předcházející (to je rozměr adventu jako bezprostřední přípravy na oslavu příchodu Krista, který už nastal, na Vánoce).
celý článek
Vydání: 50, 6.12.2016
V uplynulých dnech se nám podařilo dokončit zpracování rozsáhlé ankety z letošního léta. Z vašich odpovědí jsme se leccos dozvěděli o vás i o nás. Dali jste nám vědět, co máte v KT rádi a co byste si přáli změnit.
celý článek
Vydání: 50, 6.12.2016, Autor: Jan Houkal
Třetí neděle adventní – nazvaná podle své vstupní antifony Gaudete, „Radujte se“ – má mezi čtyřmi adventními nedělemi zvláštní postavení. To je vidět nejen na možnosti světlejší růžové barvy liturgických rouch, ale především je to slyšet z radostného tónu dnešních biblických čtení i modliteb: oslava příchodu Mesiáše na zem se už prostě blíží. Spása by nám tak měla být blíže než tehdy, když jsme advent začali (parafrázujíce slova sv. Pavla z první adventní neděle). Spása ve smyslu naší vnitřní proměny a přiklonění k Bohu by nám tak měla být blíže než před dvěma týdny. To by mělo být hlavním zdrojem naší dnešní radosti. Je tomu však tak?
celý článek
Vydání: 49, 29.11.2016, Autor: Jan Houkal
O druhé a třetí neděli adventní stojí před námi vždy postava Jana Křtitele, a tak rok co rok čteme o jeho vystoupení a působení na judské poušti. Je to právě on, předchůdce Páně, který nám má být uprostřed adventu průvodcem a pomocníkem, abychom se pohledem na něj dokázali otevřít kýženému novému Kristovu příchodu do našeho srdce a života, jak jsme o tom rozjímali minulou neděli. Platí-li však, že příchod Páně do našeho života nemůže být zcela nepodobný tomu do dějin, pak také platí, že podobně jako Jan Křtitel měl připravit své současníky k přijetí Mesiáše, tak chce připravit dnes i nás. Proto stojí za to právě na něj zaměřit svou pozornost.
celý článek
Vydání: 48, 22.11.2016, Autor: Jan Houkal
Advent je jednou z nejkrásnějších a zároveň i duchovně nejsilnějších liturgických dob.
celý článek
Vydání: 47, 15.11.2016, Autor: P. MILOSLAV FIALA OPraem
celý článek
Vydání: 47, 15.11.2016, Autor: Jiří Macháně
První prosincový den, zamíří do kin po jedenácti letech od prvního dílu pokračování pohádky Anděl Páně. Na poslední úpravy v těchto dnech dohlíží jeho režisér JIŘÍ STRACH, kterého jsme se zeptali:
celý článek
Vydání: 46, 8.11.2016, Autor: P. MILOSLAV FIALA OPraem
V evangeliu slyšíme Ježíšovu předpověď o konci jeruzalémského chrámu. Na otázku, kdy k tomu dojde, poukazuje na zkázu, která ale lidstvo stále provází, jako jsou války, katastrofy a masivní zločiny. A to ještě nebude konec, neboť před tím vším čeká křesťany pronásledování.
celý článek
Vydání: 45, 1.11.2016, Autor: P. MILOSLAV FIALA OPraem
V době Ježíšova působení měli své vlastní, různé představy o životě samozřejmě farizeové, ale i zélóti, eséni a saduceové. Ti poslední se opírali pouze o pět knih Mojžíšových, a protože se v nich o zmrtvýchvstání nemluví, tuto myšlenku rozhodně odmítali, a vymysleli si proto historku o sedmi postupně zemřelých bratřích. Tím chtěli víru ve vzkříšení z mrtvých zesměšnit. Ježíš jim klidně naslouchá a pak vysvětluje, že vycházejí z falešného předpokladu, jako by život po smrti nebyl ničím jiným než jakýmsi prodloužením pozemského putování.
celý článek