Homilie: O kříži a číši vody
Vydání: 26-27, 27.6.2017, Autor: Stanislav Přibyl
Úryvek z Matoušova evangelia, který můžeme slyšet tuto neděli, je výzvou apoštolům k úplnému následování Krista.
Vydání: 26-27, 27.6.2017, Autor: Stanislav Přibyl
Úryvek z Matoušova evangelia, který můžeme slyšet tuto neděli, je výzvou apoštolům k úplnému následování Krista.
Vydání: 26-27, 27.6.2017, Autor: Stanislav Přibyl
Minulou neděli nás Ježíš vyzýval, abychom ho měli rádi nade všechno, dnes nám doporučuje, abychom se od něj učili tichosti a pokoře srdce. Slibuje odpočinek.
Vydání: 25, 20.6.2017, Autor: Stanislav Přibyl
Když jsme vyslechli evangelium dnešní neděle, je nám jasné, co je jeho hlavním tématem: Pán Ježíš nás chce zbavit strachu.
Vydání: 24, 13.6.2017, Autor: Stanislav Přibyl
Dnes jsme četli o tom, že Ježíši bylo líto lidí, protože byli skleslí a unavení jako ovce bez pastýře. Je to lidská emoce, za niž se nestydí. Dokonce ho vidíme při pohledu na Lazarův hrob plakat: „Ježíš zaplakal. Židé říkali: ‚Hle, jak ho miloval!‘“ (Jan 11,35-36) Ježíšovo dojetí a soucit jsou velmi výmluvným projevem lásky. Ukazují, že mu není lhostejné naše lidské utrpení a starosti. Přijal je za své, jak o tom ostatně svědčí i píseň o trpícím Hospodinově služebníku: „On nesl naše utrpení, obtížil se našimi bolestmi…“ (Iz 53,4)
Vydání: 23, 6.6.2017, Autor: Stanislav Přibyl
Svatý Pavel nás dnes ve druhém čtení pozdravil slovy: „Milost Pána Ježíše Krista, láska Boží a společenství Svatého Ducha s vámi se všemi.“ (2 Kor 13,13), a my se tímto trojičním zvoláním zdravíme při liturgii.
Vydání: 22, 30.5.2017, Autor: Stanislav Přibyl
Ježíš vícekrát svým učedníkům sliboval Ducha Svatého, protože je nechtěl nechat samotné. V den Letnic se jeho příslib naplňuje. Přichází ten, který je povzbuzuje, přináší pokoj a oživuje naději, v níž očekávají definitivní Ježíšův příchod. V den Letnic se rodí církev jako znamení Boží přítomnosti mezi lidmi, jako svátost spásy, a také jako rodina Božích dětí.
Vydání: 21, 23.5.2017, Autor: Pavel Konzbul
V evangeliu slyšíme Ježíšovu velekněžskou modlitbu, kterou pronesl v předvečer své smrti. Hovoří v ní o svém oslavení a o daru věčného života pro ty, kteří poznají pravého Boha a jeho Syna Ježíše Krista. Při této myšlence nás může napadnout, zda není v dnešní svobodné době příliš úzkoprsé tvrdit, že křesťané mají monopol na cestu do nebe. Toto tvrzení se zdá být o to odvážnější, že křesťané jsou na světě menšinou a přibližně čtyři z pěti lidí věří v jiné bohy, než je Bůh křesťanů.
Vydání: 20, 16.5.2017, Autor: Pavel Konzbul
Před nějakým časem byl údajně v Izraeli na trh uveden tzv. košermobil. Jde o mobilní telefon, který nejen „zachovává“ Mojžíšský zákon, to znamená, že v sobotu o šábesu se nikam nedovoláte, protože přístroj se odpojí automaticky od mobilní sítě operátora, ale současně i eliminuje pokušení. To znamená, že nemá připojení k internetu ani neumí posílat esemesky. A kupodivu je o něj velký zájem nejen mezi ortodoxními židy, ale i mezi muslimy. Solidní Evropan se tomu může soucitně pousmát, máme ale my katolíci k takovému postoji vůbec nějaký důvod?
Vydání: 19, 10.5.2017, Autor: Pavel Konzbul
V prvním čtení ze Skutků apoštolů vidíme jistotu i nejistotu, poprvé se dozvídáme o nějakém vnitřním napětí ve společenství prvotních křesťanů. Apoštolové se mají v Jeruzalémě rozdělit o svoji moc. V církvi se tomu říká princip subsidiarity. Není to nic složitého, pouze jednoduchá zásada: co může dělat nižší, ať nedělá vyšší. Svoji moc nad jeruzalémskou církevní obcí tak apoštolové z části ponechávají sboru jáhnů, diákonů. K určité nejistotě přispívá i text evangelia. Filip chce vidět Otce, a chudák nedostává příliš jasnou odpověď, když mu Ježíš říká: „Kdo viděl mne, viděl Otce.“
Vydání: 18, 2.5.2017, Autor: Pavel Konzbul
Když před 17 lety na pražském „Foru 2000“ významné osobnosti celého světa diskutovaly o otázkách budoucnosti, řekl tehdejší český prezident Václav Havel: „Stále větší bezbožnost je spoluzodpovědná za dnešní globální krizi.“ Ještě dál zachází ve svém díle německý spisovatel, filozof a entomolog Ernst Jünger, který vysvětluje, že odstranění Boha nás nejenže přivádí do jakéhosi prázdna, ale že opuštěné oltáře budou dokonce obsazeny démony.
Vydání: 17, 25.4.2017, Autor: Pavel Konzbul
Dva muži kráčejí do Emauz, vesnice, o které nevíme, kde leží. Snad na cestě z Jeruzaléma do Jaffy. To naznačuje, že učedníci ani tak nejdou někam, ale spíše jdou odněkud pryč. Jeden z pocestných se jmenoval Kleofáš, jméno druhého není uvedeno. Ten první nebyl v jeruzalémské křesťanské obci nikým neznámým. Podle historika Eusebia byl údajně bratrem sv. Josefa. Nicméně považujme jej za věřícího muže, který zná Ježíše. Cestou se k nim přidá třetí, který se stává jejich duchovním průvodcem. Otázka, proč oba učedníci v muži Ježíše hned nepoznali, se míjí smyslem tohoto textu, který nás chce především zasvětit do problematiky víry a duchovního doprovázení.
Vydání: 16, 18.4.2017, Autor: Pavel Konzbul
Kristus v evangeliu této neděle mimo jiné říká učedníkům: „Komu hříchy odpustíte, tomu jsou odpuštěny, komu je neodpustíte, tomu odpuštěny nejsou.“ V prvním okamžiku nás napadne, že se to týká kněze, který ve zpovědi uděluje rozhřešení. To je sice pravda, ale ne celá. Odpuštění se totiž týká bytostně každého z nás.
S biblickým Áronským požehnáním i přímluvou zástupců církví a rabína zahájil ve čtvrtek Petr Pavel svou službu prezidenta.
O tom, že Bůh snese i naše negativní emoce, které se z našeho nitra občas derou na povrch, když se cítíme Bohem zklamáni a opuštěni, hovoříme se známým karmelitánským…
Devadesátá léta neznamenala jen orlické vraždy nebo divokou privatizaci, ale také dobu nebývalého rozvoje náboženského života. Zaměřuje se na to připravovaný televizní…
Papež se znovu postavil za zrovnoprávnění mužů a žen, které podle Františka „svět zkrášlují, chrání a udržují při životě“.
Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2023
© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena Mapa webu
RSS kanál
XML Sitemap |