Ohleduplností lze ochránit životy
Vydání: 2007/31 Svobodní zednáři včera a dnes, 31.7.2007
Letošní červenec byl v Česku krvavý. Zní to neuvěřitelně – žijeme přece v zemi, kde se neválčí, kde neútočí teroristé, kde se cítíme v bezpečí. Ale v době uzávěrky tohoto čísla zemřelo během téměř uplynulého měsíce náhodně a zbytečně 103 lidí. Za pouhé tři dny předposledního červencového víkendu jich bylo devatenáct. Řada z nich kvůli bezohlednosti a ignoranci svých bližních. Řeč je o obětech dopravních nehod.Loni začal platit nový silniční zákon. Mnohé postrašil a smrti v dopravě výrazně ubylo. „Po roce se ale poptávka po silniční bezpečnosti vytratila. Jako by mrtví nikoho netrápili,“ glosuje neradostnou bilanci expert na silniční bezpečnost Robert Šťastný. Přitom by podle jeho slov stačilo tak málo: začít dodržovat předpisy. „Stejně jako je zachováváme v zahraničí. V Česku je řidiči považují za šikanu, ale když vyjedou do Rakouska, najednou se klidně plouží pět kilometrů za kombajnem a nemají problém,“ podivuje se nad českou povahou Šťastný.
Nejen Českou republiku obletěl minulý týden na internetu sestřih videozáznamu z jízdy bezohledného piráta silnic. V plném provozu urazil cestu z hlavního města do Českých Budějovic za jedenapadesát minut. Jízdou přitom ohrozil během necelé hodiny stovky lidských životů. „Rychlost opravdu zabíjí. Zahraniční výzkumy přitom ukázaly, že pokud v průměru zpomalíme o 10 km/h, zachráníme tím 30 % obětí nehod,“ vysvětluje Robert Šťastný.
Jednotlivé kraje v Česku se – co se týká úmrtí na silnicích – velmi liší. V Jihomoravském kraji narostl v první polovině roku jejich počet v porovnání se stejným obdobím loňska o 87 %. Zemřelo tam na silnici o 53 lidí více než loni. Podrobnější čísla lze nalézt na www.katyd.cz. Podle slov policejního prezidenta Oldřicha Martinů se připravuje ještě v létě několik opatření zaměřených na bezpečnost. Podrobnosti však neprozradil. Novinkou minulého týdne pak bylo, že policejní prezidium odvolalo šéfa dopraváků Zdeňka Bambase.
- Podle statistik přijde ve světě každoročně o život na následky dopravních nehod 1,2 milionu lidí a dalších 50 milionů utrpí zranění. I to byl důvod, proč těsně před prázdninami formuloval Vatikán tzv. „Desatero přikázání pro řidiče“. To však nebyl jediný počin Vatikánu, co se silniční bezpečnosti týče. K „rozvážné jízdě a k dodržování dopravních předpisů“ před časem opakovaně vyzval sám papež.
- Svatý otec také neopomíná reagovat na různá neštěstí – mezi nimi právě ta silniční. Minulý týden vzpomněl havárii autobusu s polskými poutníky u francouzského Grenoblu, při které přišlo o život 26 lidí. „Cesta těchto poutníků byla dramaticky přerušena při návratu z La Saletty a pro některé se stala i koncem pozemské pouti,“ stojí v soustrastném telegramu. Papež v něm dále ujistil o svých modlitbách za zemřelé i jejich rodiny.
- Proti agresivitě řidičů začali bojovat i italští politici. Situace se vyhrotila nedávno, když na chodníku kousek od prezidentského paláce srazil řidič manželku italského prezidenta. Nyní má být italskému senátu předložen zákon, který mj. požaduje přísnější postihy v případě nedodržení dopravních předpisů.
(kš)

Analýza nehodovosti za 1. pololetí 2007
Vždy srovnání I.poloviny roku 2007 oproti stejnému období loni.
495 osob usmrceno, 1 904 osob těžce zraněno a 11 770 osob zraněno lehce.
Pokles:
Počet těžce zraněných
o 41 osob
tj. o 2,1%
Nárůst:
Počet usmrcených
o 61 osob
tj. o 14,1%
Počet lehce zraněných
o 242 osob
tj. o 2,1%
Kdo jsou největší viníci nárůstu smrtelných nehod:
řidiči malých nákladních vozidel (dodávky, osobní auta s přepážkou) |
+18 |
řidiči osobních aut | +16 |
cyklisté | +14 |
motocyklisté |
+8 |
lesní domácí zvěř |
+5 |
A kdo umíral více:
řidiči malých nákladních vozidel (dodávky, osobní auta s přepážkou) |
+18 |
motocyklisté |
+17 (+45%) |
chodci |
+11 (+16%) |
řidič osobního automobilu |
+10 (+5%) |
cyklisté |
+5 (+13%) |
řidič malého motocyklu |
+5 (+100%) |
Viníci usmrcených dle kubatury osobního auta:
1,1 – 1,4 litru
pokles o 15 usmrcených
pokles o 13%
1,5 – 1,9 litru
nárůst o 26 usmrcených
nárůst o 26%
Typy silnic
Dálnice
nárůst o 15 usmrcených
nárůst o 167%
Silnice I.třídy
pokles o 1 usmrceného
žádná změna
(pokles o 0,5%)
Silnice II.třídy
nárůst o 43 usmrcených
nárůst o 52%
Alkohol:
Pod vlivem alkoholu
zaviněno 19 usmrcení
pokles o 14%
Děti:
Zemřelo 10 dětí
pokles o 5 usmrcených
pokles o 33%
- 2 cyklisté (z toho jedno tříleté bylo spolujezdcem)
- 2 chodci
- 6 spolujezdci v osobním autě – 3 z nich byly bez dětské autosedačky
Vývoj usmrcených se velmi liší dle krajů (vybrány nejlepší a nejhorší):
Pokles:
Hlavní město Praha
pokles o 45%
Severočeský kraj
pokles o 23%
Nárůst:
Jihomoravský kraj
nárůst o 87%
Severomoravský kraj
nárůst o 23%
(V celé ČR zhoršení o 63 osob, v samotném jihomoravském kraji zhoršení o 53 usmrcených)
Břeclav |
19 osob |
Praha východ |
16 osob |
Kladno |
14 osob |
Frýdek-Místek |
12 osob |
Mělník |
12 osob |
Olomouc |
11 osob |
Brno venkov |
11 osob |
Přerov |
11 osob |
Znojmo |
11 osob |
Hradec Králové |
10 osob |
Ml. Boleslav |
10 osob |
Opava |
10 osob |
Ústí n. Orlicí |
10 osob |
11 osob 11 osob 9 osob 7 osob 6 osob 6 osob 5 osob 5 osob 5 osob 5 osob 5 osob 5 osob
Největší absolutní nárůst počtu usmrcených osob (v porovnání s 1. pololetím 2006)
zaznamenáváme na území okresu:
Břeclav
Olomouc
Praha východ
Ostrava
Znojmo
Žďár n. Sázavou
Teplice
Uherské Hradiště
Jindřichův Hradec
Přerov
Plzeň město
Brno město
Situace červenec 2007
Po 23 dnech zemřelo již 93 osob, loni za celý měsíc zemřelo 72 osob.
Zdroj: www.mvcr.cz Sdílet článek na:
Sekce: Domácí, Zpravodajství, Články