Také v létě musíme jezdit ekologicky

Vydání: 2010/29 Víra za mřížemi, 14.7.2010

Se zájmem jsem si přečetl odpověď o nezbytnosti ekologické jízdy a uvítal bych víc konkrétních rad. Na co se za volantem zaměřit v nastávajících letních měsících, abychom co nejméně škodili lidem a Boží přírodě?

Jakmile průměrná teplota vystoupí nad +7°C, je třeba auto „přezout“ ze zimních na letní pneumatiky, protože umožní cca o 0,2 l nižší spotřebu. Ať je jakékoli počasí, jeden z mála technických faktorů, jimiž můžeme na svém vozidle nižší spotřebu ovlivnit, je správné huštění pneumatik. Jejich kontrola se doporučuje alespoň jednou za měsíc, a to zastudena, před jízdou. Doporučené huštění většinou najdete na štítku víčka nádrže, kde jsou udány dvě hodnoty: při obsazení pouze řidičem a pro plně obsazené auto. Pro nízkou spotřebu se držme tlaku předepsaného pro plné zatížení. Při tomto huštění má vozidlo navíc lepší jízdní vlastnosti a pneumatiky se méně opotřebovávají. V teplejším období nemusíte mít obavy, že motor po vypnutí znovu nenaskočí. Stojíte-li tedy na křižovatce, v koloně nebo u závor, vyplatí se motor vypnout i na jedinou minutu. Motor je určen k pohonu vozidla, nikoli k obtěžování okolí plyny a hlukem. U volnoběhu je spotřeba sice jen 1-2 litry za hodinu (podle velikosti motoru), ale při tom se zároveň znehodnotí i 15–30 m3 vzduchu. Vypínání motoru přináší úspory zejména v městském provozu (i 10 procent). V současnosti přibývá vozů s automatickým systémem STOP-START, který samočinně vypíná motor vždy, když vozidlo stojí s nezařazeným rychlostním stupněm a startuje okamžitě po zmáčknutí spojky. I když takový systém ve voze nemáte, dokážete ho při delším stání stejně dobře nahradit otočením klíčku. V létě si musíme dávat pozor i na další drobnosti ovlivňující spotřebu. Jedná se především o správné větrání (vyplatí se větrat spíše střešním oknem než bočními okny a při vyšších rychlostech raději prostřednictvím elektrického ventilátoru). Omezme všechny elektrické spotřebiče (jako je vyhřívání oken, zrcátek a sedadel, které v letních měsících určitě nepotřebujeme). U klimatizace je možné spojit doporučení lékařů a snahu o nízkou spotřebu. Pokud totiž budete pouštět klimatizaci například pouze při brzdění motorem (při jízdě z kopce apod.), nespotřebujete žádné palivo, a ještě dodržíte zdravotní doporučení neochlazovat vzduch v interiéru vozu příliš oproti venkovní teplotě.

Jan Horníček, pracovník vývoje automobilů Sdílet článek na: 

Sekce: Odpovědny, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 25 15. – 21. června 2021

Modlitba na místě popravy

Nad sedmadvaceti kříži v dlažbě Staroměstského náměstí v Praze se v pondělí 21. června v 18 hodin sejdou společně věřící církví spojených v Ekumenické radě církví,…

celý článek


Svěcení a primice novokněží

Přinášíme tradiční tablo novokněží s termíny svěcení a primičních mší svatých

celý článek


Libuše Šafránková se vrací domů

Jako na půvabnou Popelku, laskavou filmovou maminku, šarmantní dámu i hluboce věřící ženu budeme vzpomínat na herečku Libuši Šafránkovou. Zemřela 9. června v 68 letech.

celý článek


Poprava pánů – symbol i výstraha

Čím nás staroměstské krveprolití z 21. června 1621 tak děsí i fascinuje ještě po čtyřech staletích? Ptáme se historika MICHALA STEHLÍKA – mj. spoluautora aktuální…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2021

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay