Mši svatou si není možné zaplatit či koupit

Vydání: 2004/31 Mám strach být ošklivý, 1.9.2004, Autor: Pavel Kuneš

Nebezpečí pohoršení nad obchodováním s posvátnými věcmi
Náš nový nový duchovní správce nám sdělil, že mše svatá stojí (!) 250 korun a v sousední vesnici tři stovky, protože prý tam musí dojet automobilem. Pan farář, který tu byl léta před ním, vždycky s díky přijal, co jsme mu podle svých možností ochotně mohli dát. Pokaždé se vyvaroval třeba jen malinkého náznaku toho, že by peníze vyžadoval.
D. N., Litoměřicko


Nemáme nic většího, co nás sjednocuje a přibližuje Pánu Bohu, než je mše svatá. Podle sv. Cyrila Jeruzalémského (+ 386) k ní patří také prosby za všechny, kteří zesnuli před námi, a „jsme přesvědčeni, že to velmi prospívá duším, za které je přednášena prosba během mše sv.“.

Tato starobylá praxe vedla ve středověku k rozpracování nauky o užitcích mše svaté. Rozlišovaly se užitky mše jako obecné a zvláštní. Mše svatá mohla být sloužena na zvláštní úmysl jednotlivých věřících. Se zvláštními užitky bylo spojeno takzvané mešní stipendium (lidově intence), obvykle peněžitý obnos. Těmito penězi se neplatila mše svatá, ale byl to příspěvek k církevním účelům, například k výživě duchovních, na potřeby kostela či k podpoře chudých.

Podle Kodexu kanonického práva z roku 1983 je i dnes knězi dovoleno přijmout mešní stipendium.

Protože by se mohlo zdát, že mši svatou je možné si zaplatit nebo koupit, má uvedený kodex 13 kánonů (945-958), které vylučují zneužití tohoto dovolení. Začínají tím, že se velmi doporučuje kněžím, aby také bez přijetí stipendia sloužili mši na úmysl věřících, hlavně chudých. Další kánony např. připomínají, že ti, kdo dávají stipendium, přispívají k prospěchu církve a podílejí se tímto darem na její péči o vydržování duchovních a na jejích činnostech.

Mešní stipendium může být třeba jen nepatrné a nesmí je provázet ani zdání obchodu nebo spekulace. Pro zaznamenávání mešních úmyslů musí být vedena zvláštní kniha.

Dekret římské Kongregace pro kněžstvo (1991) připomíná nebezpečí pohoršení nad obchodováním s posvátnými věcmi. Současně zdůrazňuje význam almužny v křesťanském životě. Vzhledem k tomu, že u nás nezbytná životní podpora kněží je zajištěna platem, peněžní obnos se tak stává spoluprací při podpoře apoštolské činnosti církve.

P. PAVEL KUNEŠ, farář v Praze - Vršovicích Sdílet článek na: 

Sekce: Odpovědny, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 32 4. – 10. srpna 2020

Videa zvou do kostelů

Otevřené chrámy, Noc kostelů, Církevní turistika, celá řada projektů zve do chrámů. S novinkou nyní přišla ostravsko-opavská diecéze ve spolupráci se sousední opolskou.…

celý článek


Co komentář, to člověk

Také jste si někdy vylezli na nějakou vysokou zeď? Člověk pak většinou dohlédne leckam. A také teď spíše visíte na „fejsbukové zdi“? Většina z nás ji navštěvuje…

celý článek


Dodnes zní zvony z Nagasaki

Výbuchy atomových bomb v Japonsku před 75 lety vstoupilo lidstvo do nejnebezpečnější fáze svých dějin, kdy už ohroženi nejsou jen jednotlivci či jednotlivá etnika, nýbrž…

celý článek


Příroda učí všímavosti

Je to paradox: čím je člověk starší, tím lépe vidí. Tedy přírodu. Dokáže se zahledět a ztišit nad krásou stvoření, navzdory unaveným očím. A kdo je starší, většinou…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2020

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay