Místní církví rozumíme diecézi s biskupem

Vydání: 2006/37 Nebezpečné dovolené?, 12.9.2006

Stále se hovoří o mnoha křesťanských církvích. To ještě má z historického pohledu nějakou logiku. Ale v poslední době ještě ve vlastní katolické církvi stále slyším výrazy jako „podzemní církev“ nebo „naše farní církev“. Copak Kristus nezaložil jednu jedinou církev? Prosím o vysvětlení.

Je asi třeba připomenout, že v evangeliích nenajdeme zprávu o tom, že by Pán Ježíš řekl: „Právě teď zakládám svou církev a má ty a ty vlastnosti.“ Dobří znalci Písma však umějí jasně rozeznat, že učení Pána Ježíše není chaotické, vyvolané jen tím, co po něm kdo právě chtěl. Cíleně směřuje k vytvoření základů pro „lid nové smlouvy“, církev. Toto slovo řecky znamená „svolání z různých stran“. Má to být Boží rodina, základ věčného společného domova u Otce. V tomto smyslu Pán Ježíš zakládá opravdu jednu církev, jediné společenství spásy. Církev proto nemůže v žádném případě založit člověk a pokud tak učiní, je to kamufláž. To, oč se nanejvýš mohou lidé přít, jsou její pomyslné hranice. Po druhém vatikánském koncilu se vneslo jasno do mnoha věcí a to i do pojmu církev. Církev byla především charakterizována jako „svátost spásy“, Boží společenství lidí spasených a ke spáse směřujících.

TAJEMNÁ A VIDITELNÁ TVÁŘ CÍRKVE
Koncil dále hovořil o několika, řekli bychom „tvarech“ nebo „ohraničeních“ této jediné církve. Jako Ježíš byl díky působení Ducha Svatého zároveň Bůh (neviditelný) a člověk (viditelný), tak se mu analogicky podobá i církev. Také ona má svou povahu neviditelnou („Kristovo tajemné tělo“), kam bychom mohli zařadit například samotnou Boží Trojici, anděly, zemřelé; a povahu viditelnou („Boží lid“). Touto viditelnou tváří je církev katolická, tvořená těmi, které spojuje jedna víra, jedny svátosti, jedno pastýřské vedení a jedno společenství. Přesto stojí za zmínku důležitá poznámka - nekatolickým církvím, právě díky křtu, koncil neupírá název „církev“. Skrze Krista a křest již dnes všichni křesťané tvoří jednoznačně neviditelné Kristovo tělo, i když jako viditelný lid jsou rozděleni. A ve svém posledním dokumentu koncil uvádí, že ke Kristu připojuje Duch Svatý i lidi bez křtu, pokud jsou to „lidé dobré vůle“. Jak? „Způsobem, který zná jen Bůh.“ Různá uskupení těchto nepokřtěných věřících koncil už však církvemi nenazývá.
Kromě této základní podoby církve pak koncil oprášil pojem „místní církev“. Ta má dva základní stavební prvky: biskupa a eucharistii. Jde tedy nejčastěji o diecézi. Skrze svého biskupa, který patří do světového „biskupského kolegia“ (společenství biskupů s papežem), pak diecéze přesně a živě zapadá do světové církve, přičemž každá v sobě nese její plnou „genetickou informaci“.

PROBLÉM NEOFICIÁLNÍCH STRUKTUR
K otázce je třeba ještě dodat, že pojem „farní církev“ není nejpřesnější. „Místní církev“ není farnost s knězem, ale diecéze s biskupem. Biskup totiž svěřuje svou diecézi v jednotlivých farnostech kněžím. Ti mají vést, učit a posvěcovat věřící jeho jménem. Farnost je tedy součástí místní církve a mělo by to být ze všech dalších názvů patrné.
Pojem „podzemní církev“ také nemá teologický smysl, i když se často používá. Pokud označuje křesťany (včetně kněží a biskupů), kteří tvoří místní církev a jen z vážných důvodů oficiálně nedávají najevo své místo a poslání v církvi, je to v pořádku. Pokud však je chápán jako samostatná souběžná církevní struktura vedle té „oficiální“, pak to v pořádku není. Vedle místní církve totiž nemůže existovat nic než jen jasně vykrystalizovaná sesterská místní církev.
P. JIŘÍ KAŇA, farář v Blansku


Sdílet článek na: 

Sekce: Odpovědny, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 49 30. listopadu – 6. prosince 2021

Za svobodu vyznání

Už počtvrté se v Česku konala připomínka pronásledovaných pro víru Červená středa. 130 míst se zapojilo, červeně byl poprvé nasvícen také Mariánský sloup nebo česká…

celý článek


Synoda už běží napříč diecézemi

Synodální proces se už rozběhl v celé řadě farností. Zjišťovali jsme napříč diecézemi, kolik skupinek se již přihlásilo.

celý článek


Setkává se s námi tam, kde jsme

Adventní čas, do něhož jsme vstoupili, je spojený nejen s očekáváním, ale i s Izaiášovým motivem cesty. „Připravte cestu Páně, vyrovnejte mu stezky! Každé údolí…

celý článek


DARUJTE Katolický týdeník

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Předplatným KT můžete udělat radost, povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok!

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2021

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay