Vydání: 2007/12 Muži a ženy v kostele, 20.3.2007
Během postní doby několikrát v evangeliích slyšíme o Jeruzalému a Ježíšově vztahu k tomuto městu. Nyní v církvi zaznívají i výrazy jako „nebeský“ nebo „nový Jeruzalém“. Může mi to někdo přiblížit?
R. H., ostravsko-opavská diecézeÚzemí dnešního Jeruzaléma bylo osídleno už ve třetím tisíciletí před Kristem. V době nejstarších izraelských dějin je však toto místo možno vidět spíše jako město cizích kmenů a jinověrců. Tak tomu zůstalo i v době soudců a na počátku doby královské.
Toto jebúsejské město dobyl až král David (kolem roku 1000 př. K.) a nastěhoval se do něj. Bylo to poté, co se stal králem i severního Izraele. Do té doby bydlel v judském Chebrónu. Přestěhováním své sídlo posunul na neutrální půdu, která dříve nepatřila ani do jižního, ani do severního království, a tím předešel možnému problému nesvornosti. Dal tak najevo, že je a chce být nestranným vládcem. Jeruzalém proto bývá nazýván i Městem Davidovým a pravověrní Židé se modlili v modlitbě osmnácti požehnání za Město Davidovo. V Jeruzalémě se odehrávaly důležité okamžiky v životě židovského národa. David sem přenesl Boží schránu, čímž získal pro toto město výsadní postavení. Šalomoun pak zde postavil první chrám, který obnovil Zorobabel a později přebudoval Herodes Veliký. S Jeruzalémem jsou spojeny i životy a působení významných proroků, jmenujme například Izaiáše. Do Jeruzaléma zbožní Židé pravidelně putovávali na svátky, a tak vnímali úzkou spojitost osudu svého národa se Svatým městem.
Po stopách ježíšovýchAle i pro křesťany má Jeruzalém mimořádný význam. Mnohé události, známé z evangelií, se udály právě tam. Např. v jeruzalémském chrámě se knězi Zachariášovi zjevil archanděl Gabriel a oznámil mu narození syna, do tohoto chrámu přinesli rodiče malého Ježíše k předepsanému očišťování, právě zde o 12 let později Maria a Josef Ježíše tři dny hledali... Náš Pán měl k Jeruzalému velmi blízký vztah. Nejenže sem později chodíval se svými učedníky, ale právě v Jeruzalémě slavil poslední večeři. Tady se odvíjely události, které si připomínáme při křížové cestě: byl zde souzen, bičován, na Golgotě ukřižován a také pohřben. S Jeruzalémem je spojeno Ježíšovo zmrtvýchvstání. Proto je i pro nás křesťany Jeruzalém zcela výjimečným místem, spojeným s tajemstvím našeho vykoupení. Proto je nám velmi drahý.
Svaté město zde na zemi je předobrazem naplnění společenství s Bohem na věčnosti v nebi. V poslední knize Nového zákona Apokalypse apoštol Jan mluví i o novém Jeruzalémě (Zj 21,2–4) a nabízí nám výhled do nevypověditelné skutečnosti, která je pro nás připravena, pokud do onoho nebeského Jeruzaléma dojdeme.
Setkání u nohou Panny MariePojem Nový Jeruzalém se už téměř 17 let používá také pro pravidelná měsíční poutní setkání u Panny Marie, ta totiž jistě v novém Jeruzalémě nebude chybět. Na tento název „Nový Jeruzalém“ přišel P. Jindřich Bartoš, děkan ze Znojma. Při modlitbě růžence, mši svaté a adoraci se účastníci mohou duchovně spojit s oním nebeským Jeruzalémem a probouzet v sobě touhu po účasti v něm. Existuje i několik společných úmyslů, na které se modlí účastníci poutí Nový Jeruzalém: za obnovu víry, za rodiny, za duchovní povolání, za mír ve světě a za laické spolupracovníky kněží.
Nejdéle se takto poutníci scházejí u Panny Marie Matky víry v Hlubokých Mašůvkách, a to vždy první sobotu v měsíci. Letos v březnu zde bylo malé výročí: 200. pouť. Ve Vranově nad Dyjí se scházíme na Novém Jeruzalémě u P. Marie Matky Naděje vždy 15. v měsíci. A třetí Nový Jeruzalém – putovní – bývá na Vysočině vždy kolem 13. dne v měsíci. Pokaždé je to v jiné farnosti a věřící se scházejí u Panny Marie Matky Lásky. Při Novém Jeruzalému máme dozrávat ke staré známé pravdě, která je jednoduše vyjádřena v hesle, jež používáme s dětmi: Jsme jen krátce na zemi, pro nebe jsme stvořeni!
P. Marek Dunda,
moderátor farního týmu Vranov nad Dyjí