26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

O jedné mediální smršti aneb všeho moc škodí

4. 2. 2013

|
Tisk
|

Prezidentské volby, které jsme si mohli poprvé vyzkoušet ve verzi všeobecného přímého hlasování, s sebou přinesly řadu velmi zajímavých momentů i určitých sdělení.

Vydání: 2013/6 Tříkrálová sbírka skončila rekordem, 4.2.2013, Autor: Jiří Zajíc

Já se soustředím na to, jak si tentokrát vedla média, zejména pak ta spojená s katolickou církví, a co se dá usoudit o jejich vlivu na voliče s křesťanskou orientací. Masivní zapojení médií do této kampaně sotva kdo mohl přehlédnout. Všechny celoplošné televize, celostátní deníky, rozhlasové stanice i internetové portály přímo přetékaly problematikou prezidentské volby. K prosazení Karla Schwarzenberga do druhého kola to určitě podstatnou měrou přispělo a jistě se to dostane do učebnic politologie i politického marketingu. Současně se však ukázalo, že „všeho moc škodí“. O tom ale až za chvíli.

Jak si v tom mohutném mediálním „lomozu“ vedla média přímo spojená s katolickou církví? TV Noe zatím postrádá přiměřený prostor pro aktuální publicistiku, takže hlavní „tíže“ byla na Radiu Proglas a Katolickém týdeníku. Hodnotit celkově předvolební vysílání Proglasu nemohu, protože jsem jistě všechno neslyšel, ale rozhodně v „Komentářích týdne“ zaznělo k tématu jasné a statečně adresné slovo zejména od bývalého velvyslance ve Vatikánu Pavla Jajtnera, užitečný byl i příspěvek kardinála Miloslava Vlka. Od Katolického týdeníku, který tentokrát věnoval této události značný prostor, bylo nepochybně sympatické, že se snažil zprostředkovat čtenářům názory všech kandidátů z prvního kola. Neméně zajímavé mohly být pro čtenáře různé ankety, jen bych v nich uvítal přece jen méně jednostranné přitakávání Karlu Schwarzenbergovi. Mimo jiné proto, že se tím katolická média přiblížila mediální masáži, která se tentokrát snažila „svého Karla“ prosadit přes všechny překážky.

NETLAČIT PŘÍLIŠ NA PILU

A tím se dostávám k odvrácené straně oné mediální smršti, která sice Karla Schwarzenberga prosadila do druhého kola, ale na víc už nestačila a – upřímně řečeno – ani stačit nemohla. To je myslím dost podstatné pro zjištění, kde jsou limity mediálního vlivu. Ten je veliký, ale nesmí se příliš „tlačit na pilu“. Pak začne působit na méně rozhodnuté voliče odpudivě. Protože právě oni rozhodli druhé kolo. A s nimi bylo třeba jednat nikoliv jako s fa-
noušky pro kolo prvé.

O zásadních nedostatcích Miloše Zemana se toho (oprávněně) napsalo a odvysílalo vskutku hodně. Ti, kteří nepatřili do „Karlova fanklubu“, ovšem viděli i na knížeti nepřehlédnutelné nedostatky. A některé skutečně vážné. Jeho spoluzodpovědnost za působení současné vlády (včetně řady asociálních kroků – příkladně další zvýšení DPH, které dopadne hlavně na příjmově slabé lidi) je smutným faktem, nikoli jen pomluvou. A stejně tak „přikrývání“ počinů Miroslava Kalouska, které by skutečně čestný politik udělat neměl (příkladně jednání v souvislosti s předraženou zakázkou letadel CASA). Těmto voličům bylo třeba poctivě zdůvodnit, proč – navzdory tomu – by bylo pro naši zemi prospěšnější, aby se stal jejím prezidentem Karel Schwarzenberg, nikoliv Miloš Zeman. Nevšiml jsem si, že by profilující katolická média s něčím takovým přišla. Prakticky výlučné publikování jednoznačně „proschwarzenbergovských“ stanovisek představitelů církve i dalších známých osobností ve výsledku tomuto kandidátovi už příliš nepomohlo.

Když doporučení nefungují

Ono se totiž už dlouhodobě – minimálně posledních 15 let – ukazuje, že ani ti, kteří se deklarují jako katolíci, neberou církevní doporučení ohledně svého politického rozhodování moc vážně. Poslední sněmovní volby na Slovensku dokonce ukázaly, že jasné církevní „doporučení“ ve prospěch některého politického subjektu (tam to bylo KDH) může mít ve výsledku opačný efekt. „Katolická Morava“ už dávno volí hlavně sociální demokraty a komunisty – nikoliv lidovce. A tentokrát pro ty, kteří volí zejména podle svého konta a obsahu peněženky, bylo rozhodování zvlášť jednoznačné. Pokud chce církev aspoň částečně oslovit i tyto lidi, musí brát jejich strachy, zklamání a bezmoc mnohem vážněji.Jiří Zajíc, mediální analytik.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou