16.–22. dubna 2024
Aktuální
vydání
16
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Návštěva papeže přišla Čechům vhod

9. 10. 2009

|
Tisk
|

Vydání: 2009/41 Ohlédnutí za návštěvou papeže, 9.10.2009

„V popředí stojí obsahy papežových promluv a zamýšlení nad významem jeho návštěvy, nikoli zprávy o dopravním chaosu a bezpečnostních opatřeních“ – všimla si v českých médiích Antje Dechertová, korespondentka německého vysílání Vatikánského rozhlasu. Pozoruhodné podle ní bylo, že papež si nijak nenárokoval uzavření česko-vatikánské smlouvy a že dvacet let po pádu komunismu nenavštívil Německo, ale Českou republiku, byť se jeho promluvy vztahovaly k celé Evropě. „Evropa je víc než jen světadílem. Je domovem!“ – to je slogan, který Dechertovou zaujal.
V Praze na ulicích sice nebyly příliš k vidění papežské vlaječky či transparenty, přesto televize, rozhlas i noviny věnovaly návštěvě mimořádnou pozornost. „Hlava katolické církve neudělala na veřejnosti krok, jenž nebyl přenášen v přímém přenosu,“ poznamenal deník Die Welt. Do toho zaznívaly debaty s experty, kteří se pokoušeli papežovy proslovy a kázání vysvětlovat a zařadit do souvislostí. Přitom papež svoji pastorální návštěvu vykonával v jedné z nejvíce sekularizovaných zemí světa – zdůraznil německý list. Svůj respekt mu prý nemohl upřít ani natolik liberálně orientovaný politik, jako je český prezident Václav Klaus.
„Dočasné zastavení jednání církve se státem o navrácení majetku je první hmatatelný úspěch papežské návštěvy v České republice, papež Benedikt XVI. vyzýval celou Evropu k návratu k jejím křesťanským kořenům,“ napsal Robert Mickens, redaktor britského týdeníku Tablet. Ten také své britské katolické čtenáře upozornil, že kostel Pražského Jezulátka, kde papež korunoval známou sošku, byl v 17. století konfiskován německým luteránům, a že jej tudíž lze považovat za „národní připomínku habsburské rekatolizace“. Snad proto prý téma rekatolizace papež zmínil i ve své závěrečné řeči na české půdě, kdy podtrhl potřebu ekumenického dialogu v zemi, která tolik trpěla náboženským rozdělením v době třicetileté války.
Americká katolická agentura CWNews referovala zase o „svatyni Pražského Jezulátka“ jako „o jednom z center přetrvávající víry“ v jinak silně sekulární české společnosti. Z papežovy úvodní řeči agentura zaznamenala, že české země byly v minulosti nejen místem setkávání rozdílných národů, tradic a kultur, ale také „bitevním polem, i když častěji mostem“. Svým americkým čtenářům pak agentura zprostředkovala též naléhání Benedikta XVI., aby čeští katolíci měli „ducha odvahy“ a dokázali se svými současníky sdílet nadčasové pravdy evangelia.
A proč si papež zvolil ke své návštěvě zrovna Českou republiku, která je podle statistik hned po Estonsku nejméně náboženskou zemí v Evropě? Na to odpovídal v Radiu Svobodná Evropa vatikánolog amerického původu Kishore Jayabalan: „Česká republika reprezentuje centrum evropského sekularismu, kde církev skutečně trpěla nejen pronásledováním, ale i lhostejností mezi svými vlastními členy. A tak pokud chce papež Benedikt XVI. znovu oživit evropské křesťanství, je Česká republika dokonalým místem, kde se k tomuto problému vyjádřit,“ tvrdí Jayabalan, který je sám konvertitou ke katolicismu.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou