Muž přímého dialogu
Vydání: 2006/1 Máš důvěru v budoucnost?, 23.5.2006, Autor: Hans Waldenfels
Příloha: Perspektivy
Nový papež nás možná ještě překvapí
Když byl zvolen papežem prefekt Kongregace pro nauku víry Joseph Ratzinger,
reagovala veřejnost rozpolceně. Vynořily se obavy, že bude z Petrova stolce
ještě důrazněji trvat na dodržování zákonů a pravidel v církvi.
Mnozí se ale
nenechali zmást předsudky, neboť v minulosti zažili vysoce inteligentního,
laskavého a spíše skromného Josepha Ratzingera jako učitele a biskupa. Ti
říkali: „Nový papež nám jistě připraví nejedno překvapení.“
Navzdory
očekávání je Benedikt XVI. mužem přímého dialogu. V programu jeho návštěvy
Kolína nad Rýnem u příležitosti Světového dne mládeže byla řada nápadných
setkání: návštěva kolínské synagogy, rozhovor s muslimy, se zástupci ekumeny i s
politiky. V srpnu pozdravil v Římě představitele oficiální církve Čínské lidové
republiky, rektory seminářů, vedoucí a spirituály výchovných ústavů pro kněžská
povolání. Na nedávnou římskou synodu pozval čtyři biskupy z Číny.
Program
Koncil. V novém tisíciletí chce Benedikt XVI.
pokračovat v uskutečňování Druhého vatikánského koncilu. Ani čtyřicet let po
jeho skončení nelze tvrdit, že vše, co je obsažené v jeho dokumentech, se už
vyčerpalo. Ukazuje se, že jsme teprve na cestě k tomu, aby se obsah základních
konstitucí o liturgii, o církvi, o zjevení a o církvi v dnešním světě promítl do
vědomí církve.
Střed. V tom, že jeho pontifikát začal v Roce eucharistie,
vidí Benedikt XVI. dílo Prozřetelnosti. Z jeho života, teologie i spirituality
je zřejmá koncentrace na živou přítomnost Boha v jeho vtěleném Synu Ježíši
Kristu a na jeho trvalou přítomnost v eucharistii. V té vidí papež „trvalý střed
a zdroj“ jemu svěřeného úřadu.
Služba jednotě. Papežovým cílem je „plná a
viditelná“ jednota křesťanů. Nestačí mu deklarování sympatií. Volá spíše po
„očistě paměti“, v níž je obsaženo obrácení a která se má týkat všech.
Světový úkol. Papež se obrací přes hranice křesťanstva ke všem, kdo hledají
odpovědi na základní otázky bytí. Nabízí „otevřený a upřímný dialog“, spolupráci
na společenském vývoji v úctě k důstojnosti člověka a pokračování v dialogu
kultur s cílem vytvořit podmínky pro lepší budoucnost všech. Do tohoto rozhovoru
chce vnést světlo a poselství Ježíše Krista. V posledním kardinálském kázání
charakterizoval strukturu současné společnosti takto: „Vzniká diktatura
relativismu, která neuznává nic definitivního a za rozhodující měřítko považuje
jen vlastní já a vlastní choutky.“ Podle papeže je svět zmítán nárazy různých
názorů, protože ztratil zakotvení v základu. Naopak vazba na pravé základy
života je často diskvalifikována jako „fundamentalismus“. Papež dobře ví o
bezbožnosti dnešní veřejnosti a o odsouvání Boha do ryze soukromé sféry.
Benedikt. Rozhodnutí pro jméno „Benedikt“ překvapilo. Benedikt z Nursie,
jeho původní nositel, byl jako první v roce 1964 vyhlášen Pavlem VI. patronem
Evropy. Při této příležitosti byl nazván „poslem míru, tvůrcem jednoty, učitelem
civilizace, hlasatelem víry a zakladatelem západního mnišství“. Tímto jménem se
dnešní papež hlásí k velké tradici církve a zároveň obrací náš pohled k pramenům
evropské kultury a v ní vyrostlé církve. Uvážíme-li, že rozvoj světové církve
přináší uvolnění od evropských počátků, pak se tento proces může zdařit, bude-li
si církev vědoma vlastních dějin.
Dvojí volba neitalského papeže ohlašuje
šanci budoucího neevropského papeže. Jméno „Benedikt“ tak mluví současně o
Evropě i o univerzalitě světové církve. Doslovně říká, že jeho nositel je jak
požehnaný, tak i dárce požehnání. – Podívejme se nyní na první měsíce papežovy
činnosti.
Dialog
Teologicky je dialog založen tím, že Bůh
oslovil člověka, a tak ho učinil schopným hovoru a rozhovoru. Touto schopností
pak vztah každého člověka k ostatním lidem dostává podobu oslovení a odpovědi.
Současnému papeži jde především o skutečný rozhovor. Jiný než ten, který
vedl z pozice prefekta Kongregace pro nauku víry. Tam šlo spíš o otázky a
odpovědi, resp. o výslech, podobně jako v soudní síni.
Skutečný dialog
vyžaduje partnerství. Je až vzrušující, jak se dnes papež setkává s
nejrůznějšími lidmi - například několikahodinové setkání s Hansem Küngem. I z
jiných postojů Benedikta XVI. vyplývá, že budeme církví otevřených
dveří.
Setkávání
Kdo byli zatím partnery rozhovorů? V
nábožensky a světonázorově pluralitním světě jsou nám nejblíže ostatní křesťané,
tedy ekumena. Pak jsou to Židé, s nimiž sdílíme základní text Písma svatého a z
jejichž dějin k nám s Ježíšem Nazaretským přicházejí otcové (i matky) víry. Dále
muslimové a všichni monoteisté, kteří také vyznávají jednoho Boha, a pak ostatní
náboženství. Církev se otevírá i všem lidem dobré vůle. – Papež se setkává s
představiteli všech uvedených skupin.
Ekumena. Při setkání se zástupci
protestantů, pravoslavných a starých východních církví (19. srpna 2005) Benedikt
XVI. naznačil své pojetí cesty k jednotě. Připomíná trojí rozhodnutí prvotní
církve: 1) rozhodnutí o kánonu Písma svatého ve prospěch suverenity Božího
slova, 2) spojení slova a svědků v apoštolské posloupnosti a 3) zpětnou vazbu na
pravidla víry.
Přisuzuje význam společným odpovědím na velké etické otázky a
zdůrazňuje, že při obnovení jednoty křesťanů nemůže jít o „ekumenismus návratu“.
Cílem není uniformita, nýbrž jednota v mnohosti a mnohost v jednotě.
Podle
Benedikta XVI. se dialog může rozvíjet „jen v atmosféře pravé a přiměřené
spirituality“. Srdcem takového duchovního ekumenismu je modlitba, obrácení a
posvěcení života.
Není třeba popírat, že vzdálenost mezi římskou církví a
protestanty je větší než mezi ní a pravoslavím, ani to, že Joseph Ratzinger je
odedávna bližší luteránům než reformovaným. – Existuje řada společných
prohlášení. Nejdůležitější událostí je zatím podepsání Společného prohlášení k
nauce o ospravedlnění (Augsburg, 31. 10. 1999). Probíhající dialog byl však
zpomalen, a to na obou stranách. Encyklika Dominus Iesus evangelíky zranila.
Její konstatování má své důsledky pro chápání eucharistie a pro obecné pojetí
svátostí. Oficiálně neexistuje žádná společná Večeře Páně mezi katolíky a
protestanty; pravoslavní zase nevidí rádi, když u nich eucharistii přijímají
katolíci.
V Kolíně nad Rýnem Benedikt XVI. poznamenal, že i když jsme
společně svědky Ježíše Krista, nestala se naše vzájemná náklonnost
samozřejmostí. Snad tím naznačil, že zraňující slovo o necírkevnosti „ve
vlastním smyslu“ (Dominus Iesus 17) bude částečně vzato zpět. Že je vztah mezi
katolíky a protestanty i nadále narušen, ukazuje rozhodnutí evangelické strany v
Německu odstoupit od společného překladu Bible.
Židé. Přinejmenším od
posledního koncilu se katolická církev snaží uvést vztah k židovství na nosný
základ. Svou roli tu hraje zahanbení holokaustem, které vyústilo v úsilí o
poznání, přezkoumání a zavržení různých forem antisemitismu a antijudaismu.
Exegetická studia minulého století umožnila docenit význam židovství pro Ježíše
Nazaretského a jeho dobu, ale i pro křesťanskou víru v Boha a její
rozvoj.
Joseph Ratzinger byl svědkem toho, jak se papežové - počínaje Janem
XXIII. - snažili bratrsky utvářet vztahy k Židům. Nebylo to vždy snadné, v
Palestině se propojují momenty náboženské i politické. – Benedikt XVI. projevil
přání navštívit synagogu a setkat se se zástupci dnešního židovstva. Kdo tu
návštěvu sledoval aspoň v televizi, ví, jak působivá to byla chvíle, co
znamenalo, když si lidé podali ruce, hleděli na sebe a mluvili spolu.
Vzhledem k budoucnosti připomněl papež koncilní dokument Nostra aetate,
původně koncipovaný jako prohlášení namířené k židovství. Nejde tolik o to, co
křesťany a Židy dělí (otázka osvobození a vykoupení), nýbrž o to, co je spojuje,
a to je teologie stvoření (člověk byl stvořen jako Boží obraz).
Muslimové. V
Kolíně se snažil papež o kontakt s muslimy, neboť ti jsou v Německu
nejpočetnějším náboženským společenstvím nekřesťanů. Dialog s nimi je obtížný,
nicméně nutný. Z historického hlediska byl a je vztah Západoevropanů k islámu
zatížen nedůvěrou, odmítáním, ba i nepřátelstvím. Vůle k dialogu je často
blokována i tím, že nelze jednoznačně určit možné partnery dialogu. Spleť
islámských organizací je nepřehledná, některé jsou sledovány, protože je u nich
obtížné určit hranici mezi náboženstvím a politikou.
Snaha Benedikta XVI. o
bezprostřední rozhovor se zástupci muslimských organizací tedy byla odvážným
pokusem. V krátkém projevu vyjádřil obavy z teroristických útoků a pokusil se
najít v jejich odmítnutí společný náboženský základ. Křesťané i muslimové věří v
Boha, a proto jsou zavázáni usilovat o společné dobro, respektovat lidskou
důstojnost a bránit lidská práva.
Nostra aetate je pro papeže také Magnou
chartou dialogu s muslimy. Těm, kteří žijí v evropských zemích, klade na srdce
především výchovu mladé generace. V té spočívá společný úkol i odpovědnost obou
stran.
Dialog není jen věcí teoretických úvah, ale konkrétního života. V
setkáních na počátku svého pontifikátu dal papež příklad, jak vést otevřené
rozhovory: z očí do očí a se zřetelem ke společným úkolům. Už těch několik
zkušeností z prvních měsíců naznačuje, že mají pravdu ti, kdo očekávají, že nám
tento papež jistě připraví další překvapení.
Hans Waldenfels
SJ
Autor (nar. 1931) je známý fundamentální teolog, pochází
z Německa. Studoval na univerzitách v Japonsku, Římě a v Münsteru, dvacet let
působil na univerzitě v Bonnu jako profesor fundamentální teologie a děkan
fakulty. Ve dnech 17. a 18. října 2005 přednášel na Katolické teologické fakultě
UK v Praze. Text je výtahem z jeho přednášky. Redakčně upraveno a mírně
kráceno.
Sekce: Perspektivy, Přílohy, Články