Miyako Ishiuchi

Vydání: 2008/17 Kazatelství, 21.4.2008, Autor: Václav Sokol

Příloha: Perspektivy

Stále znovu překvapuje dokonalost, která od nepaměti provází to, čemu dala vzniknout japonská kultura. Miyako Ishiuchi se v polovině března zúčastnila své vernisáže v Langhansově galerii v Praze. V doprovodu velvyslance Japonského království viděli hosté drobnou starší dámu, oblečenou ve světlém, tradičním kimonu, ozdobeném malými kvítky. Pronesla pracně několik českých vět a přešla do japonštiny, nám většinou nesrozumitelné. Jenom málo Čechů dovede číst nádherné japonské znaky, které vedle českých textů provázejí výstavu fotografií. Fotografie je jenom zdánlivě řečí bez hranic. To, jak a na co se díváme, souvisí neoddělitelně s vývojem konkrétní civilizace a její kultury. Odlišnost japonského pohledu vybízí k trpělivosti: okamžik vzniku snímku nám odkrývá široké a hluboké souvislosti.
V členitých prostorách Langhansovy galerie je výstava rozdělena do šesti kapitol. Jejich názvy si návštěvník, vstupující do jednotlivých místností, čte na veřejích dveří: PŘÍBĚH YOKOSUKY, města autorčina dětství v sousedství americké vojenské základny. APARTMÁ, vybydlené byty chudých lidí. NEKONEČNÁ NOC, opuštěné prostory veřejného domu. 1.9.4.7, ruce a chodidla autorčiných vrstevnic. AŽ NA KŮŽI, detaily těla pětaosmdesátiletého tanečníka. MATČINO, vzpomínky na starou matku v oblecích a předmětech, které po ní zbyly.
Vlastním tématem Miyako Ishiuchi je ale čas a jeho působení na lidi a prostředí, v němž žijí. Je to lidský život, projevující se opotřebováváním a zanecháváním stop okolo sebe. V plynutí času hledá autorka to, co spojuje lidi navzájem, a také přírodu a všechno živé. Ruce a nohy na výstavě nepatří zřejmě modelkám. Ženy, jejichž jsou součástí, už hodně pracovaly a chodily, pěstění nehtů není jejich hlavním zájmem. Přesto jde o ruce krásné, rozptýlené světlo modeluje souhru měkkých a pevných částí do obrazu sochy. Také před velkými fotografiemi detailů těla nahého starce divák vzpomene na sochy. Hlavně na ty, jimž vítr a déšť za staletí rozrušil původně hladký povrch do filigránských struktur. Zrání se neobejde bez zraňování a jeho historie se projevuje v jizvách.
Podobně jako kaligrafie, aranžování květin či psaní básní zaujímá fotografování v Japonsku jiné místo než u nás. Svědčí o tom několik fotografických knih, vydaných autorkou v její vlasti. Příběh Yokosuky, vystavený u Langhanse, je jenom výběrem z velkého množství snímků, které ve svém celku tvoří autentický obraz mnohovrstvé vzpomínky. Podobně jako u figurálních snímků málokdy uvidíme tváře, u městských obrazů se nepotkáme s celkem, s vedutou tak, jak jsme zvyklí u nás. V Praze by Miyako Ishiuchi sotva fotografovala Hradčany či Karlův most – spíš na periferiích by se cítila doma, tam, kde otisky života nemusí respektovat historická klišé. Turistické fotografování, závislé na objevování novinek, je asi protikladem autorčina usilování: to míří dovnitř, ke koncentraci, k prostotě a síle výrazu.
Výstava japonské fotografky je v pražské Langhans Galerii otevřena do 1. června 2008. Sdílet článek na: 

Sekce: Perspektivy, Přílohy, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 4 19. – 25. ledna 2021

Nemluvit nebeským nářečím

Jak přinášet Ježíšovo poselství dnešním lidem? „Jak se k nim dostat, jak k nim mluvit, aby nám rozuměli? Ano, jak k nim mluvit, aby nám rozuměli?“ trápilo už před…

celý článek


Začalo očkování nejzranitelnějších

Mezi prvními naočkovanými proti covidu-19 byli minulý týden lidé s mentálním a kombinovaným postižením z charitního Domova svaté Rodiny v Praze-Liboci, ale nejen tam. Jak…

celý článek


Kde křesťané spolupracují

Jak se ve vaší službě daří spolupráce křesťanů? Zažíváte při ní jednotu? Na prahu Týdne modliteb za jednotu křesťanů jsme se zeptali aktivních věřících z různých církví.

celý článek


Nový KT ke stažení zdarma vždy od soboty

Vážení čtenáři Katolického týdeníku, po dobu mimořádných vládních opatření, která mají opět omezit šíření nákazy koronavirem, jsme se rozhodli Vám naše/vaše…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2021

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay