Miyako Ishiuchi

Vydání: 2008/17 Kazatelství, 21.4.2008, Autor: Václav Sokol

Příloha: Perspektivy

Stále znovu překvapuje dokonalost, která od nepaměti provází to, čemu dala vzniknout japonská kultura. Miyako Ishiuchi se v polovině března zúčastnila své vernisáže v Langhansově galerii v Praze. V doprovodu velvyslance Japonského království viděli hosté drobnou starší dámu, oblečenou ve světlém, tradičním kimonu, ozdobeném malými kvítky. Pronesla pracně několik českých vět a přešla do japonštiny, nám většinou nesrozumitelné. Jenom málo Čechů dovede číst nádherné japonské znaky, které vedle českých textů provázejí výstavu fotografií. Fotografie je jenom zdánlivě řečí bez hranic. To, jak a na co se díváme, souvisí neoddělitelně s vývojem konkrétní civilizace a její kultury. Odlišnost japonského pohledu vybízí k trpělivosti: okamžik vzniku snímku nám odkrývá široké a hluboké souvislosti.
V členitých prostorách Langhansovy galerie je výstava rozdělena do šesti kapitol. Jejich názvy si návštěvník, vstupující do jednotlivých místností, čte na veřejích dveří: PŘÍBĚH YOKOSUKY, města autorčina dětství v sousedství americké vojenské základny. APARTMÁ, vybydlené byty chudých lidí. NEKONEČNÁ NOC, opuštěné prostory veřejného domu. 1.9.4.7, ruce a chodidla autorčiných vrstevnic. AŽ NA KŮŽI, detaily těla pětaosmdesátiletého tanečníka. MATČINO, vzpomínky na starou matku v oblecích a předmětech, které po ní zbyly.
Vlastním tématem Miyako Ishiuchi je ale čas a jeho působení na lidi a prostředí, v němž žijí. Je to lidský život, projevující se opotřebováváním a zanecháváním stop okolo sebe. V plynutí času hledá autorka to, co spojuje lidi navzájem, a také přírodu a všechno živé. Ruce a nohy na výstavě nepatří zřejmě modelkám. Ženy, jejichž jsou součástí, už hodně pracovaly a chodily, pěstění nehtů není jejich hlavním zájmem. Přesto jde o ruce krásné, rozptýlené světlo modeluje souhru měkkých a pevných částí do obrazu sochy. Také před velkými fotografiemi detailů těla nahého starce divák vzpomene na sochy. Hlavně na ty, jimž vítr a déšť za staletí rozrušil původně hladký povrch do filigránských struktur. Zrání se neobejde bez zraňování a jeho historie se projevuje v jizvách.
Podobně jako kaligrafie, aranžování květin či psaní básní zaujímá fotografování v Japonsku jiné místo než u nás. Svědčí o tom několik fotografických knih, vydaných autorkou v její vlasti. Příběh Yokosuky, vystavený u Langhanse, je jenom výběrem z velkého množství snímků, které ve svém celku tvoří autentický obraz mnohovrstvé vzpomínky. Podobně jako u figurálních snímků málokdy uvidíme tváře, u městských obrazů se nepotkáme s celkem, s vedutou tak, jak jsme zvyklí u nás. V Praze by Miyako Ishiuchi sotva fotografovala Hradčany či Karlův most – spíš na periferiích by se cítila doma, tam, kde otisky života nemusí respektovat historická klišé. Turistické fotografování, závislé na objevování novinek, je asi protikladem autorčina usilování: to míří dovnitř, ke koncentraci, k prostotě a síle výrazu.
Výstava japonské fotografky je v pražské Langhans Galerii otevřena do 1. června 2008. Sdílet článek na: 

Sekce: Perspektivy, Přílohy, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 26 21. – 27. června 2022

Do služby se chystá 11 novokněží

Od soboty je brněnská diecéze bohatší o tři kněze a jednoho jáhna. Tento víkend následují kněžská svěcení v Olomouci a Českých Budějovicích. Další bude 2. července…

celý článek


Rodinný poklad církve

V lednu letošního roku papež František jmenoval učitelem církve Ireneje z Lyonu. Hlavní přínos tohoto světce z 2. století podle příslušného dekretu spočíval v tom,…

celý článek


I přes bouřky zažíváme milost

Poslední květnový den si želivská kanonie premonstrátů zvolila nového opata. Stal se jím čtyřicetiletý P. TADEÁŠ RÓBERT SPIŠÁK OPraem.

celý článek


Vysoká inflace jako mor společnosti

Inflace se po dlouhé době vynořila z temnot, kam ji svět v osmdesátých a Česko v devadesátých letech zahnaly, a ztěžuje nám zase život.

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2022

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay