26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Malá filmová ochutnávka

6. 9. 2004

|
Tisk
|

Vydání: 2004/13 Aby děti byly šťastné, 6.9.2004, Autor: Jan Paulas

PROJEKT 100 - PUTOVNÍ PŘEHLÍDKA FILMOVÉ KLASIKY
V rámci Projektu 100 se každým rokem dostávají na plátna našich kin významná díla světové kinematografie. Jeho smyslem je postupná splátka dluhu filmovým divákům, neboť mnohé snímky se v české distribuci dosud neobjevily. Letošní 10. ročník putuje po českých a moravských kinech do 30. dubna.

Během deseti let byla českým divákům zpřístupněna stovka snímků, z nichž většina má už pověst filmové klasiky (díla Tarkovského, Felliniho, Kieslowského, Viscontiho, Wenderse, Michalkova, Kurosawy, Pasoliniho aj.).
Také letošní jubilejní ročník přináší kolekci deseti snímků, z nichž bych upozornil na tři. Je to především film Fanny a Alexandr slavného švédského režiséra Ingmara Bergmana. Tříhodinový snímek je vlastně jakousi rodinnou freskou z počátku 20. století. Sledujeme osudy jedné měšťácké rodiny, a to očima citlivého chlapce. Do idylického světa malého Alexandra a jeho sestry Fanny však nemilosrdně zasáhne rozhodnutí ovdovělé matky znovu se provdat za pedantského pastora. Ten je totiž zastáncem přísné morálky, jasně daných pravidel a svět dětské hravosti a imaginace je mu naprosto cizí, je neslučitelný s jeho vyhraněným smyslem pro denní povinnosti. Jeho protipólem je židovský starožitník Izák se svými kouzly a humorem, u něhož děti hledají útočiště. Režisér Bergman zde očividně čerpá ze svých vzpomínek na dětství (jeho otec byl protestantský pastor) a silnou stránkou díla je právě Bergmanova schopnost zapojit do filmu svět bohaté dětské fantazie. Ta totiž dokáže nahlížet na lidské problémy a tragiku života bez skepse či deziluze dospělých lidí, s úsměvným nadhledem, s dychtivou touhou nacházet i za všedností kouzelný svět tajemství. Je to jeden z mála Bergmanových filmů, kde vás na konci netíží existenciální otázky, ale máte dojem prosté oslavy života.
PŘÍVĚTIVÝ SPALOVAČ
Druhý snímek, který vybírám, je patrně nejvýznamnější film režiséra Juraje Herze Spalovač mrtvol z roku 1969 (je téměř zdrcující zjistit, že Herz dnes točí takové snímky jako seriál Černí baroni). Film vznikl podle předlohy Ladislava Fukse a nabídl životní roli Rudolfu Hrušínskému - ten v něm ztvárnil postavu pana Kopfrkingla, obětavého zaměstnance krematoria a vzorného otce rodiny, jenž důsledně dbá na řádný chod domácnosti. Zároveň však příliš často pobývá ve světě mrtvých, což ho logicky vyděluje ze společnosti živých, cítí se nedoceněn a jedinou útěchu mu poskytuje četba Tibetské knihy mrtvých. Jenže přichází nacistická okupace a jeho vnitřní úchylka pojednou nachází spřízněnost, jakési souznění s vnějším světem postupující mašinérie smrti. A tak spořádaný pan Kopfrkingl začne spolupracovat s nacisty a s obludnou samozřejmostí se zbavuje všeho nepohodlného (včetně členů vlastní rodiny). Nečiní tak ze strachu či kariérismu, ale spíš z touhy po sebepotvrzení. A na oplátku propůjčuje zlu jakoby ušlechtilou podobu. Film není jen psychologickým hororem s tragikomickými prvky, jak bývá charakterizován, je skvělým podobenstvím o zlu, jež umí využít i lidskou úchylku, zpočátku se spokojí jen s pasivní spoluprací (ví, že časem může přerůst v aktivní), a navíc na sebe rádo bere přívětivou a spořádanou tvář. Kdo by to byl do pana Kopfrkingla řekl? Také řada nacistických a komunistických zločinců si pěstovala svůj sadismus jen skrytě a v civilním životě se chovala jako spořádaní lidé a mnozí dodnes požívají ve svém okolí pověst milých a neškodných důchodců. Zlo se totiž jen nerado demaskuje (ztrácí tím na své síle), je mu bližší přítmí než světlo. Právě utajovanost 'konečného řešení' židovské otázky či její kopfrkinglovské maskování (jedou na Východ za prací, bude o ně postaráno, můžete jim psát atp.) umožnila nacismu páchat zlo v tak obludném rozměru!
VÝLET JAKO NÁVRAT
A do třetice bych chtěl upozornit na film Návrat ruského režiséra Andreje Zvjaginceva. Dva dospívající bratři žijí dlouho jen se svou matkou, vůbec nevědí, čím se jejich otec během posledních deseti let živil. Neví to s jistotou ani divák, ale tuší, že byl patrně ve válce v Afghánistánu či Čečensku. Když se pak vrátí domů, rozhodne se vzít syny na týdenní výlet po okolních jezerech s úmyslem 'udělat z nich chlapy'. Výlet se však mění v hledání cesty k vlastním synům a návrat ke kořenům. Film získal na filmovém festivalu v Benátkách hlavní cenu Zlatého lva, ale režisér se nechal překvapivě slyšet, že nejdůležitějším uznáním pro něj byla cena Katolické poroty. Přitom právě v Rusku bylo téměř po celé minulé století náboženství tabuizované téma. Snímek má navíc další, neplánovaný rozměr. Postavu jednoho z chlapců ztvárnil Voloďa Garin. V úvodní scéně měl skákat střemhlav do jezera, ale měl panický strach z vody. Nakonec ho překonal. Přesně za rok od natáčení se ale utopil právě nedaleko místa, kde uskutečnil svůj filmový skok. Ba co víc, v osudný den měl sedět v Moskvě na premiéře svého filmu. Jeho matka ale včas neotevřela pozvánku, která mu přišla, a tak odjel s kamarádem na vodu. Filmový otec Konstantin Lavroněnko o svém mladém kolegovi následně prohlásil: 'Voloďa měl vysokou inteligenci a překvapoval mě hloubkou svých myšlenek. Byl to opravdu nábožný chlapec - skutečně věřící.' A poté dodal: 'Cena Katolické poroty je pro nás všechny velmi cenná, stejně jako křesťanské hodnoty.'
Další filmy v letošní nabídce Projektu 100 jsou pak Sloní muž (režie David Lynch), Zuřící býk (Martin Scorsese), Annie Hallová (Woody Allen), Příběh z Tokia (Jasudžiro Ozu), Casablanka (Michael Curtiz), Invaze barbarů (Denys Arcand) a Rosemary má děťátko (Roman Polanski).
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou