"Lidový muzikant", nebo tvůrce hlubokých rozjímání?

Vydání: 2011/36 Antonín Dvořák, 29.8.2011, Autor: Jakub Míšek

Ač pocházel Antonín Dvořák ze starého katolického rodu, nestal se nikdy skladatelem duchovní hudby v přísném slova smyslu. Počtem se jeho spirituálně laděné kompozice ztrácejí v množství jiných skladeb, mnohé z nich však kvalitou stojí na vrcholu jeho umu. Dvořák měl odkud čerpat – přirozená zbožnost, tak vlastní venkovskému lidu jeho času, byla u něj bez pochyb niterná a opravdová.

Kantáta Stabat Mater byla jeho první významnou duchovní skladbou a zároveň dílem, jež znamenalo začátek jeho vzestupu na nejvyšší místa hudebního světa. Dvořák ji komponoval v letech 1876–1877 z nej- osobnějších pohnutek. Středověký text líčící Kristovu smrt z pohledu matky, toto propojení náboženské tematiky a hluboce lidského obsahu, pomohl skladateli vyrovnat se s tragickou ztrátou jeho tří dětí. Skladba rozdělená do deseti čísel představuje velkolepý oblouk – cestu od bolesti ztráty a zármutku přes poklidnou meditaci k projasnění a katarzi v poslední části. Po premiéře v prosinci 1880 zaznamenala velký úspěch i v Evropě. Žánry chrámové hudby se Dvořák zabýval od mládí. První dvě své mše z raného období zničil; na sklonku sedmé dekády 19. století zkomponoval čtveřici písní doprovázených varhanami – Hymnus k Nejsvětější Trojici, Ave Maria, Ave maris stella a O sanctissima. Z roku 1887 pochází také Mše D dur pro smíšený sbor a varhany nebo orchestr. Dvořák ji napsal k příležitosti vysvěcení kaple, kterou si u svého letního sídla v Lužanech nechal postavit významný architekt a skladatelův přítel Josef Hlávka. I přes tento vnější popud Dvořák mši zjevně psal pro své vlastní potěšení, což je znát z její naprosté intimity oproštěné od jakýchkoliv znaků bezobsažné efektnosti.

Od bolesti k očištění

Po kritiky odsouzeném oratoriu Svatá Ludmila, které Dvořák komponoval na Vrchlického text, si reputaci v Anglii napravil roku 1891, kdy se v Birminghamu konala pod jeho vedením premiéra Requiem. Tato monumentální kantáta pro orchestr, čtyři sólisty a sbor je důkazem, že Dvořák nebyl jen „lidovým muzikantem“, do nějž ho stylizovalo okolí a kam se často řadil i on sám. Requiem nevzniklo z vnějšího popudu, je to bilancování a rozjímání padesátiletého skladatele, přemýšlení nad životem a smrtí, která nevzbuzuje hrůzu, spíše smutek nad nutností rozloučení. Hned zpočátku exponuje známé téma smrti, které vede skrz celou první část na text středověké sekvence Dies irae k osvobozující katarzi, aby druhá část byla rozjasněná a přijímající. Podobně hluboce kontemplativní je i cyklus deseti písní na žalmové texty z Bible kralické. Biblické písně vznikly během druhého roku Dvořákova působení v New Yorku, kdy se skladatel začínal uprostřed cizího velkoměsta cítit osamělý a kdy se k němu donesly zvěsti o špatném zdraví jeho otce a smrti přátel, kolegů Čajkovského a Bülowa. Pro písně netradiční, ve své podstatě prozaický text se silným emocionálním nábojem umožnil skladateli rozvinout obraznost a barvitost hudby, a tak tu vznikla jedna z perel světového písňového repertoáru.

Sdílet článek na: 

Sekce: Téma, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 14 31. března – 6. dubna 2020

Anketa mezi kněžími: Jak se proměnila vaše služba?

Zeptali jsme se kněží, jaké cesty a způsoby doprovázení farníků volí v těchto dnech a jak se změnila pastorace v jejich farnosti.

celý článek


Zjišťujeme, že svět je křehký

To, co žijeme nyní, může být jen malá ochutnávka krize, kterou může vyvolat změna klimatu – upozorňuje lucemburský arcibiskup JEAN-CLAUDE HOLLERICH SJ, předseda Komise…

celý článek


Jak slavit v kruhu rodiny?

Velikonoce jsou svátky, které se už od svých židovských kořenů slaví částečně ve společenství Božího lidu a částečně v domácnosti, v kruhu rodiny.

celý článek


Nový KT ke stažení zdarma vždy od soboty

Vážení čtenáři Katolického týdeníku, po dobu mimořádných vládních opatření, která mají omezit šíření nákazy koronavirem, kdy bohužel distribuce Katolického…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2020

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay