Křesťan v rozbouřených časech
Vydání: 2019/12 Biskupové se modlili na poušti, 19.3.2019
Příloha: Perspektivy 12
Jak být solí a světlem v rozdělené společnosti
Žijeme ve zvláštní době. Všechno se zdá být v pohybu. Jsme vystaveni záplavě obrazů, slov a zpráv. Překotné tempo změn strhává staré jistoty dravým proudem pádícího času. Nic není jako dřív.
Učedníci v bouři na Genezaretském jezeře (Rembrandt, 1633). Snímek archiv KT
Člověku navíc není dopřána ani chvíle klidu. Jsme bombardováni nabídkami, vystaveni vodopádu příslibů, jak naložit s volným časem a s obsahem peněženky. Nemáme nedostatek informací. Naopak, máme jich tolik, že se v nich ztrácíme. A často vůbec nevíme, čemu máme věřit.
Pestrobarevný kolotoč současné kultury není jenom zábavný. Mnoha lidem se z něj spíš točí hlava. Hladina úzkosti pozvolna stoupá. Ordinace psychoterapeutů se plní. Není divu, že mnozí postrádají pevnou půdu pod nohama. Někteří hledí s nostalgií do minulosti. Mnohým se stýská po ráji tradicí předávaných samozřejmostí. Kdysi bylo všechno přehledné, ale teď?
Ačkoli je životní úroveň ve střední Evropě vysoká, trápí nás rostoucí nejistota. Rozhlížíme se kolem sebe a hledáme pevné zakotvení. Ale i ti, kdo nám různá zakotvení nabízejí, se vzájemně překřikují. Sdělovací prostředky poskytují tolik různých možností, jak najít v současném světě orientaci, že míra zmatku spíše stoupá.
Všude samé houby a teroristé
Ačkoli je informací všude plno, zdá se, že je vlastně čím dál těžší najít objektivní fakta. Zjistit, jak se věci mají. Dozvědět se pravdu. Všichni jsme totiž tak trochu od rána od večera v roli klientů a zákazníků. A to i vůči poskytovatelům informací. Jakmile vyjádříme, co nás zajímá, jakmile prozradíme, po čem se pídíme, jsme vzápětí zavaleni záplavou kvalitního zpravodajství, které vesměs potvrzuje naše výchozí tušení. A není to náhoda.
Funguje to úplně stejně, jako když zadáme do internetového vyhledavače třeba knihu o houbách. Můžeme si být jisti, že obrazovka našeho počítače bude od té chvíle přeplněná lákavými nabídkami houbařského zboží všeho druhu. Vyhledavače si pamatují, o co jsme projevili zájem. Když prozradíme internetu, že nás zajímá včelařství nebo rybaření, najednou se celý internet jakoby zabarví do včelařských a rybářských barev. Celý vesmír jako by se najednou skládal z včelařských pomůcek a rybářského náčiní.
Více v článku, který lze nalézt v aktuálním vydání Katolického týdeníku, který je k mání elektronicky na www.katyd.cz/predplatne v řadě kostelů a ve vybraných novinových stáncích a knihkupectvích.
Pavel Hošek. Autor vyučuje teologii a religionistiku na ETF UK, je členem prezidia ČKA a zabývá se teorií dialogu
Sdílet článek na:
Sekce: Přílohy, Perspektivy, Články