Království v sobě rozdvojené padne
Vydání: 2004/5 Ďábel, 9.9.2004, Autor: Prokop Brož
ZAMYŠLENÍ DOGMATICKÉHO TEOLOGA
Dovolím si tento
článek pojmout jako stručnou odpověď na dvě velmi obsažné
otázky:
a) Působí ďábel ve světě? A jak? Co je to
ďábel?
b) Co lidi vede k tomu, že jeho působení popírají či
vyznávají?
Je dobré vědět, že pohled, který je schopný vážně se
existencí ďábla zabývat, má základ ve víře. Víra umožňuje chápat skutečnost
nejen v jejích bezprostředních zákonitostech, ale současně i v hlubších
souvislostech. Ty se učíme vnímat na základě své zkušenosti, ale vposledku v
síle a světle Zjevení.
Proto jistě nepřekvapí, že pro nahlédnutí
skutečnosti existence ďábla nebudu nejprve naslouchat líčením různých exorcistů,
ale podívám se do Písma svatého a tradice církve.
ROZKOL MEZI
NEBEM A ZEMÍ
Zatímco Písma Starého zákona jsou plná "poslů
Hospodinových", s vystoupením Ježíše Krista se tito Boží poslové jakoby stahují
do pozadí a slouží mu. Naopak satan (ďábel, zlí duchové) před ním vystupují do
popředí, snaží se Ježíše "předběhnout" v jeho poslání, křičí a provolávají jeho
Jméno, násilím se zmocňují lidí i apoštolů (Petr: Mk 8,33, Jidáš: Jan 13,27),
zvířat i ostatních vesmírných živlů. Ježíšovo poslání ovšem není jen "vyhnat
zlého" (Lk 11,24-26), ale "přemoci zlého" (Lk 11,21-23). Je to tedy Ježíš a jeho
poslání, jež nám pomohou určit povahu ďábla.
Příkladnou událostí je
pokušení Ježíše na poušti (Mk 1,12-13). Do souvislosti jsou tu dáváni andělé a
dravá zvěř na jedné straně, satan na straně druhé. Andělé jsou tvorové, již
ovšem patří do okruhu nebes, dravá zvěř patří do okruhu země. V Ježíši Kristu
jasně nahlížíme, že země i nebesa k sobě patří a jsou dílem stvoření, byť povahu
nebes není možné zcela odvodit ze zákonitostí země. Proto ani povahu andělů není
možné zcela vydedukovat ze zákonitostí země. Nicméně země i nebe jsou stvořeny v
harmonii velmi napjaté, a proto krásné. Do tohoto díla vstupuje satan (žalobce,
křivý, lhář, rozvraceč, zlý), jenž tuto harmonii ničí tím, že záměrně přetrhává
pouta mezi nebem a zemí. Na zemi chce vytvořit absolutně soběstačné a
soběstředné universum. Tím ovšem zásadně ničí zemi, protože ta má být podstatně
místem, odkud je nahlížena sláva nebes.
SLÁVA KRISTOVA
KŘÍŽE
Ježíš přišel tuto harmonii obnovit, ovšem tato obnova měla a
stále má velmi dramatickou podobu, při níž i andělé mají svoji roli. Slávu Boží
na zemi ohlašují andělé při narození, dále pak se nebe otvírá při Křtu Páně, na
hoře Tábor a oslavení Ježíše se definitivně děje na kříži. Jsou to andělé, kteří
vysvětlují znamení prázdného hrobu. Harmonie nebes a země ve slávě Boží je tedy
skutečně dílem Kristova poslání, má velmi neslýchanou podobu, děje se totiž
skrze slávu kříže do slávy vzkříšení. V této události obnovy Boží slávy má svou
reálnou roli i satan (ďábel). To je tedy první odpověď na položenou otázku: V
procesu obnovení Boží slávy Ježíšem Kristem na zemi zjišťujeme, že satan ve
světě působí.
OMEZENÍ JEHO SÍLY
Naše otázka dále
zněla, jak satan ve světě působí. S tím souvisí i otázka, co je to satan.
Církevní Otcové dávali do souvislosti satana a anděly. Jde o duchové bytosti
stvořené povahy. Nebeský (nadpřirozený) charakter andělů, majících vlastní rozum
a vůli (sv. Tomáš), spočívá v absolutní věrnosti Bohu, a tedy v absolutní
jednotnosti a jednoduchosti těchto bytostí; u satana je tomu jinak (H. de
Lubac). I on je svou povahou nebeský, ale jeho vnitřní povaha je zásadně
rozkladná. Jsou-li andělé zářným příkladem ucelených osobností, u ďábla jde o
zásadní rozklad osobnosti (J. Ratzinger). Myslet si tedy, že ďábel vytváří
nějaké vnitřně ucelené síly či mocnosti, je přinejmenším diskutabilní. On je
schopen na jedné straně velmi strhujících dojmů (např. hrůza, strach, děs), na
druhé straně nedisponuje sám o sobě konstruktivní silou. "Království samo v sobě
rozdvojené padne" (Lk 11,17-18).
PŮSOBENÍ SKRZE
HŘÍCH
Kde tedy bere sílu ve světě? Sv. Pavel hovoří (jako o
stvořených) o "nebeských trůnech, panstvích, vládách a mocnostech" (Kol 1,16).
Těch se tedy ďábel zmocnil a opanoval rovněž člověka. Bůh si však člověka získal
nejprve smlouvou Starého zákona, definitivně v Nové smlouvě v Ježíši, před jehož
jménem se "skloní každé koleno na nebi, na zemi i v podsvětí" (Fil 2,10). Kdo
tedy umožní satanovi disponovat silou na této zemi? "Hříšník, který prostor mezi
sebou a Bohem, kde vládne Boží Duch Svatý a kde mu jsou prostředkovány Boží
milost a poslání, vědomě opouští, vstupuje nikoliv do neutrálního území, ale do
,protitábora´, kde sídlí protibožský duch, ať si toho hříšník je vědom, nebo ne"
(H. U. von Balthasar). Moc člověka je totiž obrovská: on může sloužit Bohu, on
může sloužit i satanovi. A zde je odpověď na druhou část otázky: Svou
přítomností ďábel působí, že rozkládá lidskou osobnost, v čemž leží lidský
důsledek hříchu, a následně opanuje takto vysláblé lidství či lidstvo. Existuje
ovšem naděje, kterou Ježíš sám učedníkům vštěpuje v předvečer své smrti na
kříži: "Nebojte se, já jsem přemohl svět" (Jan
16,33).
SPOLEČENSTVÍ S BOHEM
Druhá otázka mířila na
to, zda lidé vyznávají, či popírají působení ďábla a proč. V zásadě jde o jedno:
zda člověk je na té výši, aby uchopil ve svém duchu zvěst o Kristově poslání pro
svět. Pokud na té úrovni není (ať zaviněně, či nezaviněně), pak mu hrozí, jeden
z prvních projevů ničícího působení ďáblova - buď naivní, nebo zavilé popírání
jeho existence. Pozor - takové vytvarování osobního přesvědčení není jen
výsledkem ojedinělého nešťastného přehmatu ve výchově či sebevýchově, ale jde o
celoživotní utváření každého jednotlivého člověka!
Jde o to nalézt
skutečný střed lidské osoby. Její osnova je zajisté utvořena z lidské
přirozenosti, nicméně tato osnova je držena pohromadě, "protkána" Boží milostí.
Díky ní se člověk v pokušení nerozloží, ale pouze osvědčí.
Důvod upadání
přesvědčení o ďáblově existenci tedy spatřuji v příliš zjednodušujícím a
jednostranném pojetí člověka ("příliš lidský" člověk, jak by řekl filozof
Nietzsche). Tak se například dnes lidé domnívají, že těžiště osoby je "jen" v
užívání si života (když je třeba se také životu obětovat a vydat), "jen" v
bohaté a stále se obměňující zkušenosti (když je třeba také docela obyčejných,
tichých dní), "jen" ve zvládání sebe či opanování druhých (když je třeba také
ustupovat a obětovat se pro druhé). Pak není divu, že se vedle těchto životních
postojů vyskytuje stále více touhy po jakémkoliv tajemnu. Taková touha (o kterou
má být postaráno v rámci náboženství, v našem případě živě uchopeném
křesťanství) se může stát i příčinou spolupráce s tím, jenž touží mást,
rozvracet, podmaňovat si a opanovat: s ďáblem. A nyní by mohla promluvit celá
řada exorcistů.
Je na místě začít se modlit za to, aby rozklad lidství,
působený ďáblem a zaviněný lidskou hloupostí, narazil co nejdříve na ještě
chytřejší logiku působení Boží moci. To umožní člověku najít se před Bohem tak,
aby se stával skutečnou ucelenou osobou, tedy člověkem, který patří živými
vazbami do společenství lidí, jež se hlásí k Bohu a nenechá se anonymně
podmaňovat ďáblem.
Událost Kristovy smrti na kříži překonává moc satana, který přetrhává pouta mezi nebem a zemí.
Snímek Repro KT
Sdílet článek na: