16.–22. dubna 2024
Aktuální
vydání
16
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Jak vznikl obraz Matky Unie na Velehradě

27. 6. 2006

|
Tisk
|

Vydání: 2006/26 Cyrilometodějské dvojčíslo, 27.6.2006, Autor:

V obraze Matky Unie na Velehradě žádnou souvislost se vznikem Evropské unie nehledejte! Jeho smyslem bylo připomenout unii křesťanů – jednotu, sjednocení, jak si to přál Ježíš a jak se za to ve své velekněžské modlitbě modlil (srov. Jan 17,22).
A jak tento náš krásný obraz vznikl? Slavná pouť v roce 1863 při příležitosti tisícího výročí příchodu svatých Cyrila a Metoděje na Velkou Moravu a ještě rozsáhlejší oslavy tisícího výročí smrti sv. Metoděje roku 1885 (za účasti milionu věřících poutníků) podnítily víru a prohloubily úctu k našim věrozvěstům. Navíc v tu dobu Bůh dal věřícím dar v osobě Božího služebníka Antonína Cyrila Stojana, kněze, později arcibiskupa. Tento muž, planoucí zvláštní láskou k Velehradu, vytrvale připomínal bolestné rozdělení slovanských křesťanů. Jakoby pociťoval potřebu, aby právě náš národ, z vděčnosti za sv. Cyrila a Metoděje, inicioval sjednocení křesťanů východní a západní tradice. Na počátku minulého století tak započala teologická jednání a právě na Velehradě se rodily unijní kongresy (bylo jich sedm v letech 1907–1936). Arcibiskup Stojan založil Apoštolát sv. Cyrila a Metoděje, spolek pro věřící lid, který vydával hodnotný časopis stejného jména zaměřený také na život našich odloučených bratří. Na Velehradě se čas od času sloužila mše sv. byzantského (tedy východního) obřadu v jazyce staroslovanském. Apoštolská velehradská škola od roku 1916 vychovávala budoucí misionáře pro práci na sjednocení křesťanů – tedy pro unii.

NÁHRADA ZA ZTRACENÝ OBRAZ
Na začátku dvacátého století se v apoštolské škole objevil další ctitel Velehradu, pražský rodák, jezuita P. Josef Jaroš. Jeho touhou bylo dát Velehradu obraz Panny Marie, který by vyvolával modlitby věřících za návrat jednoty křesťanů, zvláště Slovanů. Měl být náhradou za Velehradskou Madonu (podle podání to byl obraz přinesený sv. Cyrilem a Metodějem) ztracenou za husitských bouří. Malíře, který by takový obraz namaloval, našel P. Jaroš v profesoru Emanuelovi Dítěti, nádherný bronzový rám zhotovil profesor Štěpán Zálesák. V rámu jsou drobnomalby českých světců a zvláště sv. Cyrila a Metoděje, ostatky našich světců a drahokamy.
Obraz Matky Unie byl v roce 1919 slavnostně umístěn ve velehradské bazilice. Nejdříve v kapli sv. Josefa. Při velké opravě baziliky roku 1937 došlo i na úpravu kaple Matky Unie do dnešní podoby včetně nového mramorového oltáře se zlaceným svatostánkem. Do roku 1939 sem ještě architekt Klaudius Madlmayr navrhl barevná okna s tematikou myšlenky sjednocení církve. Pannu Marii, Matku Ježíšovu a Matku církve, vzýváme, aby zprostředkovala svým slovanským dětem jednotu víry, lásky a hlavně jednotu slavení jeho zpřítomněné výkupné oběti. Ale nic by nevadilo, kdybychom se my, lidé dneška, modlili (nejen) před jejím obrazem i za dar moudrosti a rozumu pro členy vzniklé Evropské unie, aby Evropa neopouštěla svoje křesťanské základy a mariánskou úctu. A kdyby se nám také podařilo vyprosit jednotu euroskeptiků a eurooptimistů, jistě by to nebylo málo.

P. Jan Pavlík SJ


Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou