Homilie: Průzračná svědectví očitých svědků

Vydání: 2017/15 Martin David. Nový pomocný biskup, 11.4.2017, Autor: Jan Houkal

Na pravdivosti Kristova zmrtvýchvstání naše křesťanská víra stojí a padá; vstal-li z mrtvých, je celé naše křesťanství skutečné, protože Kristus je Božím synem, nevstal-li, jsme nejubožejší ze všech lidí, protože jsme uvěřili jen přeludu a nepravdivé zvěsti. Ač argumenty potvrzující pravdivost jsou známé a o Velikonocích vždy opakované, je dobré si je rok co rok znovu připomenout. Pomáhají nám totiž k víře, která otevírá srdce pro vnímání Boha a která dává za vší symbolikou velikonočních bohoslužeb prožít realitu událostí, které se skrze ně znovuzpřítomňují.

Často, když se o těchto argumentech hovoří, se začíná svědectvími těch, kteří našli prázdný hrob a po čtyřicet následujících dní se setkávali se Zmrtvýchvstalým, tedy se svědectvími očitých svědků: kdyby o pravdivosti své zkušenosti, jinak tak nepravděpodobné, nebyli jednoznačně přesvědčeni, nebyli by pro ni obětovali svůj život (vždyť podle starobylé tradice všichni apoštolové i evangelisté, kromě Jana, položili pro svou víru svůj život). Navíc způsob, jakým o ní v Novém zákoně podávají svá svědectví, je tak průzračný, že nevrhá ani stín nějaké uměle a účelově vykonstruované fikce. Kdyby učedníci navíc nepotkali Krista zmrtvýchvstalého, nebyli by se nikdy po Velkém pátku dali zase dohromady a nebyli by se s takovou silou a odvahou rozeběhli zvěstovat evangelium do celého světa. Kdyby nebyli přesvědčeni, že je to opravdu on a že z mrtvých skutečně vstal, nikdy by se rané křesťanství – ještě v židovském prostředí – neodvážilo začít místo soboty slavit neděli. Přesunout samotným Bohem přikázaný sváteční den ze soboty na neděli vyžadovalo něco ještě mnohem většího, než bylo Boží odpočinutí v ráji či vyvedení z Egypta: Kristovo zmrtvýchvstání. Kdyby víra v Ježíšovo zmrtvýchvstání potvrzující jeho Božství nebyla od samého počátku křesťanství jeho nejvýraznějším vyznáním, nemohl by okolní svět hovořit o křesťanech jako o těch, kteří „vyznávají zmrtvýchvstání jakéhosi Krista“. A hlavně, kdyby Kristus nebyl zůstal – především v trojici martyria (tedy ve víře vyznávané a zapsané v Písmu a tradici), leiturgía (v bohoslužbě, zvlášť té svátostné) a koinonia (v církevním společenství lásky mezi křesťany) – se svými učedníky v církvi dál přítomen a nepůsobil v ní, pak by nedocházelo k proměně lidí ze zlých na lepší. Ostatně už svatý Irenej na otázku, kdeže je dnes na zemi ten vzkříšený Kristus, odpovídá poukazem na křesťany, které Boží milost i světu vnímatelně proměňuje k lepšímu. Proto se stávají také martyroi, „svědky“ Kristovy moci, která je silnější než smrt.

Je dobré si všechny tyto důvody, proč věříme, připomenout, ale ještě lepší je se na jejich základě znovu „rozeběhnout“ k prázdnému hrobu, zpřítomněnému zvlášť velikonočními bohoslužbami. Tam se totiž můžeme setkat s Kristem zmrtvýchvstalým, duchovně až s tou samou intenzitou, jak se to poštěstilo očitým svědkům. A jako toto setkání proměnilo je, má jistě silu proměnit i nás…

P. JAN HOUKAL

 

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Ostatní, Články



Aktuální číslo 3 12. – 18. ledna 2021

Větší role žen v církvi

Služba lektora a akolyty se rozšiřuje na ženy, rozhodl Svatý otec toto pondělí.

celý článek


Modlitby za jednotu podle komunity v Grandchamp

V ekumenickém řeholním společenství na břehu Neuchâtelského jezera ve Švýcarsku dnes žije také jedna Češka – sestra DANA KRUPOVÁ.

celý článek


Trojice biskupů před soudem

Před 70 lety, začátkem ledna 1951, zorganizovali komunisté nejvýznamnější vykonstruovaný proces v dějinách Slovenska. Soud vyměřil dlouhé tresty hned třem biskupům –…

celý článek


Nový KT ke stažení zdarma vždy od soboty

Vážení čtenáři Katolického týdeníku, po dobu mimořádných vládních opatření, která mají opět omezit šíření nákazy koronavirem, jsme se rozhodli Vám naše/vaše…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2021

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay