HOMILIE: Nechme hospodáře vstoupit do vinic našich životů

29.9.2020

Při poslechu dnešního evangelia se nám může zdát vše jasné a srozumitelné. Pán Ježíš v podobenství mluví o tom, jak Izraelité ve svých dějinách zacházeli s proroky a jak nakonec zabijí samotného Božího Syna.

Je tomu ale skutečně tak? Je smyslem dnešního podobenství jen ukázat, že Kristus zná dějiny svého národa a předpovídá, jak sám nakonec skončí? Ne. Musíme se ptát, co si z toho podobenství máme odnést do našich životů.

Na jedné straně nesmírně velkorysého hospodáře, který připraví vinici: vysází ji, oplotí, vykope jámu pro lis a vystaví strážní věž. A až vše pořádně připraví, pronajme ji vinařům. Když se blíží vinobraní, pošle své tři služebníky vyzvednout výtěžek. Vinaři ale jednoho z nich zbijí, a další dva dokonce zabijí. Hospodář reaguje tak, že posílá další služebníky. Je trpělivý a nevzdává se ani tváří tvář násilí. Když i tito služebníci dopadnou zle, posílá nakonec svého vlastního syna. Tak velkorysý je hospodář. Dokonce říká: „Na mého syna budou mít ohled.“ Doufá, že ve vinařích je i dobro a dají si nakonec říct. Takový je náš Bůh – je velkorysý a doufá v člověka, v každého z nás.

Na straně druhé vidíme vinaře. Ve svém sobectví a touze po moci zabijí mnohé hospodářovy služebníky, dokonce jeho vlastního syna, a myslí si, že tím dosáhnou moci nad vinicí.

Vidíme zde dvojí způsob jednání: jeden je božsky velkorysý (dobrý), který dává šanci a hledá cesty, a druhý je sobecký (zlý), který zabíjí a ničí.

Po podobenství Kristus ještě připomíná starozákonní text (Žl 118,22) o kameni, který stavitelé zavrhli, ale stal se kvádrem nárožním. Tento text Pán neříká jen tak náhodou, s podobenstvím souvisí. Velkorysé a dobré jednání hospodáře, které vinaři odmítli, je ve skutečnosti jediným způsobem, kterým se dá svět utvářet k lepšímu. Jediným způsobem, kterým můžeme i my dobře spravovat (dávat do pořádku) život a svět, v němž žijeme – tu naši vinici, kterou nám svěřil náš dobrý hospodář, Bůh.

Proto apoštol Pavel ve 2. čtení vyzývá: „Mějte zájem o všechno, co je pravdivé, co je čestné, co je spravedlivé, co je nevinné, co je milé, co slouží dobré pověsti, a o každou zdatnost nebo činnost, která si zasluhuje chvály.“ Když budeme pravdiví, musíme uznat, že v každém z nás je někdy více, jindy méně přítomen sobecký vinař, který myslí jen na vlastní zájmy a vlastní prospěch, a neváhá proto ublížit i druhým.

Nechejme dobrého Hospodáře nově vstoupit do našich životů, našich vinic, a s jeho pomocí je dobře spravujme, aby tak rostl pokoj v našich životech, rodinách, společnosti a aby se i z nás samých stávali dobří hospodáři vinic, které nám byly svěřeny.

P. PETR KAŇA, školní kaplan Arcibiskupského gymnázia v Kroměříži



 

Sdílet článek na: 

Sekce: Ostatní, Články



Aktuální číslo 27-28 28. června – 11. července 2022

Z Ukrajiny až na Velehrad

Manželé Lili a Oleksij Ostapčukovi jsou absolventi Kyjevské národní univerzity kultury a umění. Oba vystudovali hru na damburu, což je typický ukrajinský hudební nástroj.

celý článek


Brněnské Výstaviště opět ožije konferencí

Po dvouleté pauze způsobené pandemií se na brněnské výstaviště vrací Katolická charismatická konference.

celý článek


Chci nabourat mýtus rudé Karviné

Dny teď tráví v archivech a s pamětníky. KARIN LEDNICKÁ se při přípravě závěrečné části svého knižního díla Šikmý kostel noří do dějin Karvinska v 50. letech.…

celý článek


Překonali jste krizi v manželství? Napište nám o tom

Sesbírat příběhy manželských zkušeností se vztahovým karambolem, které se podařilo překonat, by chtěl dlouholetý průvodce snoubenců a autor příprav na manželství,…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2022

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay