HOMILIE: Nechme hospodáře vstoupit do vinic našich životů

29.9.2020

Při poslechu dnešního evangelia se nám může zdát vše jasné a srozumitelné. Pán Ježíš v podobenství mluví o tom, jak Izraelité ve svých dějinách zacházeli s proroky a jak nakonec zabijí samotného Božího Syna.

Je tomu ale skutečně tak? Je smyslem dnešního podobenství jen ukázat, že Kristus zná dějiny svého národa a předpovídá, jak sám nakonec skončí? Ne. Musíme se ptát, co si z toho podobenství máme odnést do našich životů.

Na jedné straně nesmírně velkorysého hospodáře, který připraví vinici: vysází ji, oplotí, vykope jámu pro lis a vystaví strážní věž. A až vše pořádně připraví, pronajme ji vinařům. Když se blíží vinobraní, pošle své tři služebníky vyzvednout výtěžek. Vinaři ale jednoho z nich zbijí, a další dva dokonce zabijí. Hospodář reaguje tak, že posílá další služebníky. Je trpělivý a nevzdává se ani tváří tvář násilí. Když i tito služebníci dopadnou zle, posílá nakonec svého vlastního syna. Tak velkorysý je hospodář. Dokonce říká: „Na mého syna budou mít ohled.“ Doufá, že ve vinařích je i dobro a dají si nakonec říct. Takový je náš Bůh – je velkorysý a doufá v člověka, v každého z nás.

Na straně druhé vidíme vinaře. Ve svém sobectví a touze po moci zabijí mnohé hospodářovy služebníky, dokonce jeho vlastního syna, a myslí si, že tím dosáhnou moci nad vinicí.

Vidíme zde dvojí způsob jednání: jeden je božsky velkorysý (dobrý), který dává šanci a hledá cesty, a druhý je sobecký (zlý), který zabíjí a ničí.

Po podobenství Kristus ještě připomíná starozákonní text (Žl 118,22) o kameni, který stavitelé zavrhli, ale stal se kvádrem nárožním. Tento text Pán neříká jen tak náhodou, s podobenstvím souvisí. Velkorysé a dobré jednání hospodáře, které vinaři odmítli, je ve skutečnosti jediným způsobem, kterým se dá svět utvářet k lepšímu. Jediným způsobem, kterým můžeme i my dobře spravovat (dávat do pořádku) život a svět, v němž žijeme – tu naši vinici, kterou nám svěřil náš dobrý hospodář, Bůh.

Proto apoštol Pavel ve 2. čtení vyzývá: „Mějte zájem o všechno, co je pravdivé, co je čestné, co je spravedlivé, co je nevinné, co je milé, co slouží dobré pověsti, a o každou zdatnost nebo činnost, která si zasluhuje chvály.“ Když budeme pravdiví, musíme uznat, že v každém z nás je někdy více, jindy méně přítomen sobecký vinař, který myslí jen na vlastní zájmy a vlastní prospěch, a neváhá proto ublížit i druhým.

Nechejme dobrého Hospodáře nově vstoupit do našich životů, našich vinic, a s jeho pomocí je dobře spravujme, aby tak rostl pokoj v našich životech, rodinách, společnosti a aby se i z nás samých stávali dobří hospodáři vinic, které nám byly svěřeny.

P. PETR KAŇA, školní kaplan Arcibiskupského gymnázia v Kroměříži



 

Sdílet článek na: 

Sekce: Ostatní, Články



Aktuální číslo 43 20. – 26. října 2020

Příběh místo moralizování

Ctnost? Přestože tento pojem může někomu znít poněkud staromódně, v psychologii a pedagogice se poslední dobou objevuje stále častěji. A i do škol – nejen těch církevních…

celý článek


Hlavu mám stále plnou hudby

Víte, co má společného Kunderův film Žert, Dietlův seriál Synové a dcery Jakuba Skláře a více než třicet skladeb v Kancionálu? Autora hudby. Je jím skladatel ZDENĚK…

celý článek


Uprkova křížová cesta v nové kráse

V obnovené kráse se již brzy představí kompletní soubor obrazů křížové cesty v kostele Nanebevzetí Panny Marie ve Vyškově. Před sto dvaceti lety soubor vytvořil slavný…

celý článek


Hleďme na pastýře Františka

Nová encyklika, tedy okružní list, papeže Františka je jedním z nejdůležitějších papežských textů několika posledních desetiletí. Na svátek sv. Františka z Assisi…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2020

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay