HOMILIE: Aby se každý z nás rozhodl svobodně

Vydání: 2021/34 Zemřel biskup Petr Esterka, 17.8.2021

V prvním čtení a v evangeliu jsme četli o shromážděních. To první se sešlo, aby uzavřelo jednu kapitolu ze života izraelského národa, a sice tu kapitolu, kterou můžeme označit slovy: „Na cestě“.

Tato generace byla privilegovaná, protože se dočkala naplnění příslibu, který Bůh dal Abrahámovi: „Tuto zemi dám tvým potomkům.“ Nyní v Sichemu měli poděkovat, že k naplnění došlo právě za jejich života, ale přišli také, aby promysleli, jak budou žít dál. Víme, že Izraelité jsou lidem Smlouvy, a šlo o to, aby na tuto smlouvu nezapomněli. Do tohoto okamžiku byli na Bohu silně závislí – stěhovali se, kočovali a byli blízko jeden druhému. Teď se zastaví, jejich způsob života bude rozhodně snazší, ale také budou dál jeden od druhého. Už nebudou žít v jednom táboře, ale rozejdou se po celé zemi. Bude těžší udržet živou myšlenku: Jsme lid Smlouvy, patříme k sobě a patříme k Bohu.

Každopádně shromáždění v Sichemu bylo shromáždění radostné, slavnostní. A zde je nebezpečí, že ve slavnostní atmosféře člověk slíbí něco, čemu říkáme lehkovážný slib. Člověk se pro něco nadchne, nepromyslí to a později za tím nestojí tak pevně, jako kdyby o tom vážně přemýšlel.

Jozue varuje před touto davovou psychózou a říká: „Vybízím vás, abyste sloužili Hospodinu. Já a moje rodina to uděláme, my jsme to promysleli, my si za tím stojíme. Nejde o to, abyste řekli ‚já také‘, protože to říkají všichni, ale jde o to, aby to bylo vaše osobní rozhodnutí a abyste si uvědomili, že patříte ke Smlouvě, tak jako k ní patřil Abrahám, Izák a všichni ostatní.“ Jozue chce po svých současnících, aby se rozhodli odpovědně a aby za svým rozhodnutím stáli.

Shromáždění v Kafarnaumu se uskutečnilo proto, že se lidé najedli. Druhý den hledají Ježíše a chtějí, aby zopakoval zázrak. Ježíš pronáší řeč, ve které vysvětluje důvody svého jednání, předkládá myšlenku sloužícího chleba. Chléb, když je dobrý, sní se celý. Celý se ztratí. A tím, že se chléb spotřebuje, že ho lidé snědí, stává se pro ně zdrojem energie, posily. V této logice Ježíš uvažuje a říká: „Já jsem přišel dát posilu.“

A jak byla tato řeč přijata? Mnozí reptají a říkají: „To je tvrdá řeč.“ Ježíš ví, že tato krize zasáhla i dvanáct nejbližších. Tím, že jim klade otázku: „I vy chcete odejít?“ krizi nevyvolává, ona už tam je. Ježíš na ni upozorňuje a chce ji pomoci řešit.

Když se o něčem řekne, že je to v krizi, většina lidí se lekne. Krisis je řecké slovo, které označuje nestabilní stav. Když je něco v krizi, znamená to, že se to dostalo do bodu rozhodnutí. Z krize vedou zpravidla dvě cesty, k lepšímu nebo k horšímu. Ježíš učedníky nevyhání, ale dává jim svobodu a pomáhá jim nalézt správné řešení. A to platí i o jeho vztahu k nám: chce, aby se každý z nás rozhodl následovat jej svobodně.

ThLic. MAREK HLÁVKA, farář ve Veverské Bítýšce

 


 

Sdílet článek na: 

Sekce: Ostatní, Články



Aktuální číslo 22 24. – 30. května 2022

Jan Graubner: Říkat Bohu ano

Arcibiskup Jan Graubner poskytl KT při příležitosti svého jmenování na pražský svatovojtěšský stolec rozhovor.

celý článek


Vojáci se v Lurdech modlili za mír

Na 10 tisíc poutníků ze 42 zemí světa se sešlo v polovině května ve francouzských Lurdech na 62. mezinárodní vojenské pouti. Po covidové odmlce opět přijeli také Češi.

celý článek


Různé pozvánky na cestu...

Jak zakoušely Boží přítomnost ve svém životě některé osobnosti, s nimiž jsem měl možnost dělat knižní rozhovory?

celý článek


Jak sladit noty na prázdniny

Známky školáci zdaleka uzavřené nemají, ale rodiče už začínají plánovat prázdniny i dovolenou. Do kempu, na chatu, na hory nebo k moři? Za kolik a kam? Vlakem, autem nebo…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2022

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay