12.–18. března 2024
Aktuální
vydání
11
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Gibsonova meditace na pašijové téma

2. 9. 2004

|
Tisk
|

Vydání: 2004/20 Pýcha, 2.9.2004, Autor: Ctirad Václav Pospíšil

Je film Umučení Krista pravdou, nebo fikcí?
V současné době se hodně diskutuje o filmu Mela Gibsona Umučení Krista. Co tomuto zpracování posledních hodin Spasitelova života říkají odborníci z teologických fakult, např. christologové? Jedná se opravdu o věrné ztvárnění evangelia?
P. H., Brno


Mám radost z toho, že lidé díky tomuto dílu začali hovořit o Ježíšovi a zajímat se něj. Film také pomáhá uvědomit si, že Kristovo utrpení bylo reálné a nezměrně velké. Pokud se jedná o námitky, je nutné se ohradit proti obviněním z antisemitismu. Je nepopiratelné, že někdo by si v uvedeném smyslu mohl tento kinematografický pokus o znázornění Kristova umučení hloupě vykládat. Druhá námitka se týká přehnané brutality určitých scén. Ježíšovo sražení z mostu při cestě z Olivové zahrady na zasedání velerady je podivné a připomíná dřívější akční filmy, v nichž Gibson účinkoval. Políček před veleknězem je předváděn jako těžký úder, po němž by asi člověk ztratil vědomí. Rozpaky působí také to, že Ježíš ve filmu prolije asi čtyřicet litrů krve.

Kristus rovněž nenesl celý zhruba dvoumetrákový kříž, ale pouze příčné břevno. Je v zásadě vyloučeno, aby náš Pán hovořil s Pilátem latinsky. Dorozumívacím jazykem tehdejšího východního Středomoří, a nejen této oblasti, byla řečtina, po níž ve filmu není ani stopy. Pilát určitě s delegací velerady polemizoval řecky, a nikoli aramejsky. Také římští legionáři se s největší pravděpodobností mezi sebou domlouvali řecky, nebyli to totiž Římané, nýbrž námezdní hrdlořezové s nejrůznějším etnickým původem.

Celá řada scén závisí na soukromých meditacích Kateřiny Emmerichové, což brání tomu, abychom mohli říci: Tak to bylo podle evangelia. Z teologického hlediska je nutné dodat, že naše spása nezávisí v první řadě na tělesném utrpení, ale na vnitřním postoji poslušnosti a lásky Muže z Nazareta. To se ale dá ve filmu vyjádřit jen obtížně a pouze náznakově.

Hlavní problém spatřuji v tom, že zmíněná meditace - plně srozumitelná zřejmě jen křesťanům - se promítá jako zábavný film s výrazně komerčním zaměřením. Otázkou ale je, zda to bylo možno provést jinak.

Pohoršení kříže plně odpovídá skutečnost, že reakce na uvedené ztvárnění jsou diametrálně rozdílné a někdy také vzrušeně emotivní. Pokud lidé vypovídají o svých dojmech upřímně a bez postranních zájmů, je třeba jejich mínění ctít. Všichni bychom se ale měli jednoznačně postavit proti ne zcela vyloučitelné antijudaistické interpretaci. Židé jsou naši starší bratři ve víře, jsou Kristovým „masem a jeho kostí“, jak kdesi tvrdí svatý Bernard. Kolektivní vina je nesmysl a zrůdnost. Pokud někdo Ježíše ukřižoval, učinili jsme to v první řadě my svými hříchy, jak správně učí již Tridentský katechismus. A právě to na celé věrně či přibarveně vyjádřené skutečnosti kříže zraňuje naše srdce nejvíc. Bůh nás však navzdory tomu všemu nepřestal milovat. A právě touto láskou se musíme nechat proměňovat. Bylo by tragickým nedorozuměním, pokud by zfilmování Kristova umučení mělo vést k nenávisti a zášti.

prof. CTIRAD V. POSPÍŠIL Th.D., vyučující dogmatické teologie na CMTF UP v Olomouci, KTF UK a HTF UK v Praze

Mel Gibson: Umučení Krista - Veronika podává Ježíši roušku

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou