Exhortace papeže V.
Vydání: 2014/5 Církev vezme dluhopisy, 29.1.2014, Autor: Romuald Štěpán Rob
37. „Svatý Tomáš Akvinský učil, že v mravním učení církve existuje určitá hierarchie ve ctnostech a ve skutcích, které z nich vycházejí. Tady především platí, že „víra se projevuje láskou“ (Gal 5,6). Skutky lásky k bližnímu jsou nejdokonalejším vnějším projevem vnitřní milosti Ducha: „Hlavním prvkem nového zákona je milost Ducha Svatého projevující se vírou, která prokazuje lásku.“
38. Když například nějaký farář mluví během liturgického roku desetkrát o umírněnosti a jen dvakrát či třikrát o lásce či spravedlnosti, vytváří se disproporce, která zatemňuje právě ty ctnosti, které by měly být v kázáních a katechezích nejvíce přítomny. Totéž se děje, když se mluví více o zákonu než o milosti, více o církvi než o Ježíši Kristu, více o papeži než o Slovu Božím.“
Často se stává, že ve chvílích, kdy bychom měli prokázat milosrdenství a lásku, jsou naše srdce tvrdá, naše činy kruté a naše smýšlení příliš přísné. Naše chování pohltila jistota sebou samými. Stáváme se samozvanými soudci a zapomínáme na laskavost, lásku, milost a odpuštění. Neváháme chodit daleko pro tvrdé slovo odsouzení, mluvíme o trestech a zapomínáme, jak nás Kristus učil a učí velkorysosti. Zdá se, že jsme si občas příliš jisti vlastní spásou, a přitom jsme někdy, nebo snad často, jen kopií Ježíšem kritizovaného farizejství. Víra bez lásky znamená fanatismus, pravda bez lásky je krutá a láska bez pravdy je falešná. Není to někdy náš případ?
- Jak propojovat vysoké požadavky evangelia s milosrdenstvím?
- Nepřevládají v kázáních a katechezích papežem uvedené disproporce?
Romuald Štěpán Rob
Petra Bláhová
Sdílet článek na: